Diplomová práce ve své teoretické části představuje Romy, nabízí základní informa-ce o vzdělávání a ve své poslední kapitole popisuje samotné vzdělávání romských žáků a jeho specifika.
V praktické části práce jsou prezentovány výsledky výzkumu, který byl realizován se členy romské menšiny v jejich domácím prostředí. Byla zjišťována důležitost vzdělání pro Romy, jejich vztah ke vzdělávání.
Cílem mé práce bylo zjištění a objasnění situace, jak je to s úspěšností romských žá-ků ve školách a jejich postoji ke vzdělávání obecně, čím je ovlivňováno a jak jej hodnotí sami Romové.
Anotace v angličtině
Thesis presents Gipsies in his theoretic part, thesis offers basic information about education and in his last chapter describe education of gipsy pupils and his specificity.
In practical part are present results of research that was realized with members gipsy minority group in his native enviroment. There was investigate importance education for Gipsies and their relation to education.
Aim my thesis was describe situation how it is with successfully gipsy pupils in scho-ols and their positions to education in generally. Whom it is influenced and what are eva-luations Gipsies ourselves.
Diplomová práce ve své teoretické části představuje Romy, nabízí základní informa-ce o vzdělávání a ve své poslední kapitole popisuje samotné vzdělávání romských žáků a jeho specifika.
V praktické části práce jsou prezentovány výsledky výzkumu, který byl realizován se členy romské menšiny v jejich domácím prostředí. Byla zjišťována důležitost vzdělání pro Romy, jejich vztah ke vzdělávání.
Cílem mé práce bylo zjištění a objasnění situace, jak je to s úspěšností romských žá-ků ve školách a jejich postoji ke vzdělávání obecně, čím je ovlivňováno a jak jej hodnotí sami Romové.
Anotace v angličtině
Thesis presents Gipsies in his theoretic part, thesis offers basic information about education and in his last chapter describe education of gipsy pupils and his specificity.
In practical part are present results of research that was realized with members gipsy minority group in his native enviroment. There was investigate importance education for Gipsies and their relation to education.
Aim my thesis was describe situation how it is with successfully gipsy pupils in scho-ols and their positions to education in generally. Whom it is influenced and what are eva-luations Gipsies ourselves.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vzdělávání minorit, kultury a sociálního prostředí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu metodou pozorování, rozhovoru a dotazování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vzdělávání minorit, kultury a sociálního prostředí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu metodou pozorování, rozhovoru a dotazování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. 1. vyd. Praha : Portál. 2004. 240 s. ISBN 80-7178-888-0.
KREJČOVÁ, V., KARGENOVÁ, J. Začít spolu - pro ZŠ. 1. vyd. Praha : Portál. 2005. 232 s. ISBN 80-7178-695-0.
KYRIACOU, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. 1. vyd. Praha : Portál. 2005. 152 s. ISBN 80-7178-945-3.
LEBEER, J. ed. Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje. 1. vyd. Praha : Portál. 2006. 264 s. ISBN 80-7367-103-4.
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. 1. vyd. Praha : Portál. 2007. 224 s. ISBN 978-80-7367-280-5.
STUCHLÍKOVÁ, I. ed. Zvládání emočních problémů školáků. 1. vyd. Praha : Portál. 2005. 176 s. ISBN 80-7178-534-2.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. 1. vyd. Praha : Portál. 2004. 240 s. ISBN 80-7178-888-0.
KREJČOVÁ, V., KARGENOVÁ, J. Začít spolu - pro ZŠ. 1. vyd. Praha : Portál. 2005. 232 s. ISBN 80-7178-695-0.
KYRIACOU, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. 1. vyd. Praha : Portál. 2005. 152 s. ISBN 80-7178-945-3.
LEBEER, J. ed. Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje. 1. vyd. Praha : Portál. 2006. 264 s. ISBN 80-7367-103-4.
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. 1. vyd. Praha : Portál. 2007. 224 s. ISBN 978-80-7367-280-5.
STUCHLÍKOVÁ, I. ed. Zvládání emočních problémů školáků. 1. vyd. Praha : Portál. 2005. 176 s. ISBN 80-7178-534-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Domníváte se, že primárním determinantem vztahu ke vzdělávání Romů z vašeho vzorku je jejich "romství" nebo sociální status? (Hladík)
2. Bylo by možné zjišťovat data o vzdělávání Romů i kvantitativním způsobem? (Hladík)
3. Ve výsledcích své práce uvádíte, že "Romové přiřazují vzdělání velkou důležitost", jakému faktu přisuzujete tuto skutečnost, která by se mohla zdát v rozporu s obecně tradovaným míněním? (Musilová)