Ve své diplomové práci s názvem Móda a tělo se zaměřuji na člověka, který se stal ústředním tématem a prioritou designéra v postmoderní společnosti, kde se móda stává druhořadou.
Ve své práci jsem se pokusila poukázat na to, že celá řada osobností z oblasti teorie módy a teorie jiných společenských věd i z řad designérů na výše uvedenou skutečnost reaguje.
Moje diplomová práce se zabývá módou a tělem jako dvěma základními prvky vztahu člověka, oděvu a módy. Tato práce se soustředí na hledání řešení a východisek pro pojmy, jakými jsou identita, skutečná identita, přirozenost či její absence, bytostné já, hranice těla, polarizace oděvu z hlediska pohlaví či styl.
Anotace v angličtině
The focus of my thesis titled Fashion and the Body is an individual, a person (a man or a woman) who has become the main central priority for a fashion designer in the post modern society. The clothes have become secondary.
In my thesis I have attempted to show that a number of professionals from both the field of theory of fashion design as well as its practical sphere have responded to this.
The thesis concerns fashion and the body as the main elements of the relationship of an individual and clothes. The thesis is related to a comprehensive search of solutions to notions of identity, true identity, feature of natural and unnatural, self, body boundaries, polarization of clothes with respect to gendres, and style.
Klíčová slova
osobnost, tělo, oděv, móda, (lidská) identita, styl, přirozený, pravá/skutečná identita, porucha osobnosti, hranice těla, lidské (bytostné) já, psýché, polarizace
Klíčová slova v angličtině
personality, body, clothes, fashion, (human) identity, style, natural, true identity, personality disorder, body boundaries, the Self, psyche, polarisation
Rozsah průvodní práce
práce 73s., 50 s.obr.příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své diplomové práci s názvem Móda a tělo se zaměřuji na člověka, který se stal ústředním tématem a prioritou designéra v postmoderní společnosti, kde se móda stává druhořadou.
Ve své práci jsem se pokusila poukázat na to, že celá řada osobností z oblasti teorie módy a teorie jiných společenských věd i z řad designérů na výše uvedenou skutečnost reaguje.
Moje diplomová práce se zabývá módou a tělem jako dvěma základními prvky vztahu člověka, oděvu a módy. Tato práce se soustředí na hledání řešení a východisek pro pojmy, jakými jsou identita, skutečná identita, přirozenost či její absence, bytostné já, hranice těla, polarizace oděvu z hlediska pohlaví či styl.
Anotace v angličtině
The focus of my thesis titled Fashion and the Body is an individual, a person (a man or a woman) who has become the main central priority for a fashion designer in the post modern society. The clothes have become secondary.
In my thesis I have attempted to show that a number of professionals from both the field of theory of fashion design as well as its practical sphere have responded to this.
The thesis concerns fashion and the body as the main elements of the relationship of an individual and clothes. The thesis is related to a comprehensive search of solutions to notions of identity, true identity, feature of natural and unnatural, self, body boundaries, polarization of clothes with respect to gendres, and style.
Klíčová slova
osobnost, tělo, oděv, móda, (lidská) identita, styl, přirozený, pravá/skutečná identita, porucha osobnosti, hranice těla, lidské (bytostné) já, psýché, polarizace
Klíčová slova v angličtině
personality, body, clothes, fashion, (human) identity, style, natural, true identity, personality disorder, body boundaries, the Self, psyche, polarisation
Zásady pro vypracování
Zpracování diplomové práce dle šablony - viz. směrnice rektora č. 12/2009.
Rozsah práce min. 45 - 50 stran A4 + obrazová dokumentace.
1. Teoretická část:
Móda a tělo - jejich vzájemný vztah, ovlivňování - vzájemný otisk, paměť.
Móda - jako fenomén zahrnující oděv, ale dalece jej přesahující.
Tělo - v oblasti módy výstižnější než člověk. Tělo, které nelze od "ducha, duše"
oddělit. Tělo jako schránka s obsahem, nebo prázdná forma.
Rozsah teoretické části - min. 25 stran + obrazová dokumentace.
2. Praktická část:
Móda a tělo - inspirace, návrhy, obrazová dokumentace 10 modelů a představení
konceptu kolekce formou performance. Deset ikonických modelů je předvedeno
jednou modelkou. Nejsou si vzájemnou berličkou, ale silou sami o sobě.
Rozsah praktické části - min. 20 stran + obrazová dokumentace.
Zásady pro vypracování
Zpracování diplomové práce dle šablony - viz. směrnice rektora č. 12/2009.
Rozsah práce min. 45 - 50 stran A4 + obrazová dokumentace.
1. Teoretická část:
Móda a tělo - jejich vzájemný vztah, ovlivňování - vzájemný otisk, paměť.
Móda - jako fenomén zahrnující oděv, ale dalece jej přesahující.
Tělo - v oblasti módy výstižnější než člověk. Tělo, které nelze od "ducha, duše"
oddělit. Tělo jako schránka s obsahem, nebo prázdná forma.
Rozsah teoretické části - min. 25 stran + obrazová dokumentace.
2. Praktická část:
Móda a tělo - inspirace, návrhy, obrazová dokumentace 10 modelů a představení
konceptu kolekce formou performance. Deset ikonických modelů je předvedeno
jednou modelkou. Nejsou si vzájemnou berličkou, ale silou sami o sobě.
Rozsah praktické části - min. 20 stran + obrazová dokumentace.
Seznam doporučené literatury
LIPOVETSKY, Gilles. Éra prázdnoty. Praha: Prostor, 2001
LIPOVETSKY, Gilles. Říše pomíjivosti (Móda a její úděl v moderních
společnostech). Praha: Prostor, 2002
LIPOVETSKY, Gilles. Věčný přepych. Praha: Prostor, 2003
WOLF, Naomi. Mýtus krásy. Bratislava: Aspekt, 2000
Ústav odívání v Kjótu. Móda (Dějiny odívání 18., 19., 20. století)
SVENDSEN, Lars. Fashion A Philosophy. London: Reaktion Books, 2006
BARTHES, Roland. The Language of Fashion.
BARNARD, Malcolm. Fashion as Communication.
DAVIS, Fred. Fashion, Culture and Identity.
EVANS, Caroline. Fashion at the Edge (Spectacle, Modernity and Deathliness).
London: Yale University Press, 2003
JONES, Terry - MAIR, Avril. Fashion now - ID. Koln: Taschen, 2003
WILCOX, Claire. Radical Fashion.London: Victoria/Albert Museum, 2001
Seznam doporučené literatury
LIPOVETSKY, Gilles. Éra prázdnoty. Praha: Prostor, 2001
LIPOVETSKY, Gilles. Říše pomíjivosti (Móda a její úděl v moderních
společnostech). Praha: Prostor, 2002
LIPOVETSKY, Gilles. Věčný přepych. Praha: Prostor, 2003
WOLF, Naomi. Mýtus krásy. Bratislava: Aspekt, 2000
Ústav odívání v Kjótu. Móda (Dějiny odívání 18., 19., 20. století)
SVENDSEN, Lars. Fashion A Philosophy. London: Reaktion Books, 2006
BARTHES, Roland. The Language of Fashion.
BARNARD, Malcolm. Fashion as Communication.
DAVIS, Fred. Fashion, Culture and Identity.
EVANS, Caroline. Fashion at the Edge (Spectacle, Modernity and Deathliness).
London: Yale University Press, 2003
JONES, Terry - MAIR, Avril. Fashion now - ID. Koln: Taschen, 2003
WILCOX, Claire. Radical Fashion.London: Victoria/Albert Museum, 2001
Přílohy volně vložené
Příloha P 1: životopis Maison Martin Margiela (zivotopis.pdf)
Příloha P 2: inspirace Mood-board (inspirace.pdf)
Příloha P 3: kresby (kresby.pdf)
Příloha P 4: kolekce ''0‘‘ - produktové fotografie (produktove.pdf)
Příloha P 5: kolekce ''0‘‘ - módní fotografie (modni.pdf)
Příloha P 6: kolekce ''0‘‘ - odklízení mrtvých ptáků - volné fotografie (volne.pdf)