Tato práce je seznámením s nástupem typografické avantgardy v Evropě a Spojených státech amerických na počátku 20. století. Věnuje se klíčovým uměleckým směrům a významným osobnostem, které ovlivnily podobu nové typografie. Analyzuje konkrétní písma a jejich roli v současné typografii.
Praktická část diplomové práce představuje vlastní návrh bezserifové abecedy, kterou je zároveň tento text vysázen.
Anotace v angličtině
The aim of this work is to introduce the foundation and onset of the typographic outpost in Europe and the United States of America in the early years of the 20th century. It follows the key artistic trends and notable personalities influencing the new typographical forms. At the same time the work analyses particular fonts and their effect on the nowadays typography.
The practical part of this diploma work presents an original sans-serif font design, also used for typing of thie resulting issue.
Tato práce je seznámením s nástupem typografické avantgardy v Evropě a Spojených státech amerických na počátku 20. století. Věnuje se klíčovým uměleckým směrům a významným osobnostem, které ovlivnily podobu nové typografie. Analyzuje konkrétní písma a jejich roli v současné typografii.
Praktická část diplomové práce představuje vlastní návrh bezserifové abecedy, kterou je zároveň tento text vysázen.
Anotace v angličtině
The aim of this work is to introduce the foundation and onset of the typographic outpost in Europe and the United States of America in the early years of the 20th century. It follows the key artistic trends and notable personalities influencing the new typographical forms. At the same time the work analyses particular fonts and their effect on the nowadays typography.
The practical part of this diploma work presents an original sans-serif font design, also used for typing of thie resulting issue.
Rozsah teoretické práce 45 - 50 stran + přílohy, odevzdat v elektronické podobě
(dle předepsané univerzitní předlohy, viz Směrnice rektora UTB č. 12/2009) na
1 ks CD nosiči, dále odevzdat 2 kusy vytištěné elektronické podoby práce a
1 výtisk graficky zpracované práce, která má volnější autorskou podobu.
Praktická část práce bude odevzdána dle specifických požadavků vzahujících se
ke konkrétnímu zadání práce.
Zásady pro vypracování
Rozsah teoretické práce 45 - 50 stran + přílohy, odevzdat v elektronické podobě
(dle předepsané univerzitní předlohy, viz Směrnice rektora UTB č. 12/2009) na
1 ks CD nosiči, dále odevzdat 2 kusy vytištěné elektronické podoby práce a
1 výtisk graficky zpracované práce, která má volnější autorskou podobu.
Praktická část práce bude odevzdána dle specifických požadavků vzahujících se
ke konkrétnímu zadání práce.
Seznam doporučené literatury
DODD, R. From Guttenberg to Opentype. East Sussex, 2006. ISBN: 0-88179-210-1
SMITH, V. Forms in Modernism. New York, 2005. ISBN: 0-8230-5624-4
BURKE, CH. Paul Renner. The Art of Typography. London, 1998. ISBN: 0-907259-12-x
ŠTORM, F. Eseje o typografii. Praha, 2008. ISBN: 978-80-87037-15-7
AULICH, J. War Posters. Weapons of Mass Communication. London, 2007.
ISBN 978-0-500-25141-6
MÜLLER, L. Helvetica. Homage To A Typeface. Baden: Lars Müller Publishers, 2005
ISBN: 978-3-03778-046-6
HOLLIS, R. Swiss Graphic Design: The Origins and Growth of an International
Style, 1920-1965. London: Yale University Press, 2006. ISBN 0-300-10676-9
OVERY, P. De Stijl. Studio Vista: 1969. ISBN 0-289-79622-9
LUPTON, E. The ABC’s of Bauhaus. The Bauhaus and Design Theory.
MCLEAN, R. Jan Tschichold. A Life in Typography. Princeton Architectural
Press: New York, 1997. ISBN 1-56898-084-1
FIEDLER, J. Bauhaus. Cologne: Koenemann Verlagsgesellschaft, 2000
Seznam doporučené literatury
DODD, R. From Guttenberg to Opentype. East Sussex, 2006. ISBN: 0-88179-210-1
SMITH, V. Forms in Modernism. New York, 2005. ISBN: 0-8230-5624-4
BURKE, CH. Paul Renner. The Art of Typography. London, 1998. ISBN: 0-907259-12-x
ŠTORM, F. Eseje o typografii. Praha, 2008. ISBN: 978-80-87037-15-7
AULICH, J. War Posters. Weapons of Mass Communication. London, 2007.
ISBN 978-0-500-25141-6
MÜLLER, L. Helvetica. Homage To A Typeface. Baden: Lars Müller Publishers, 2005
ISBN: 978-3-03778-046-6
HOLLIS, R. Swiss Graphic Design: The Origins and Growth of an International
Style, 1920-1965. London: Yale University Press, 2006. ISBN 0-300-10676-9
OVERY, P. De Stijl. Studio Vista: 1969. ISBN 0-289-79622-9
LUPTON, E. The ABC’s of Bauhaus. The Bauhaus and Design Theory.
MCLEAN, R. Jan Tschichold. A Life in Typography. Princeton Architectural
Press: New York, 1997. ISBN 1-56898-084-1
FIEDLER, J. Bauhaus. Cologne: Koenemann Verlagsgesellschaft, 2000