V diplomové práci se zabývám otázkami četby, čtenářství a psychosociálními aspekty vedoucími studenty k četbě.
Teoretická část práce se zabývá jak historií četby, tak výzkumem četby a čtenářství u nás i v zahraničí. Pojednává o motivaci, hodnotách, postojích a také vlivu rodiny, školy a vrstevnického prostředí na četbu adolescentů. Praktická část se věnuje výzkumu psychosociálních aspektů četby u studentů Obchodní akademie ve Zlíně. Výzkum byl proveden pomocí Q-metodologie. Tato metoda stojí na hranici mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem a je dnes velmi využívanou metodou pedagogického výzkumu. Kvantitativně zpracovaná data tohoto výzkumu jsou poté kvalitativně analyzována.
Anotace v angličtině
In the thesis we deal with issues of reading and psychosocial aspects which are leading students to read. The purpose of this work is not only to determine whether students read, but rather about finding out what students keep to reading.
The theoretical part of the work deals with both, the history of reading and reading research at home and abroad. It discusses the motivation for reading.
The practical part deals with the psychosocial aspects of reading research at the Business Academy students in Zlín. The research was conducted using Q methodology. This method stands on the border between quantitative and qualitative research and is now widely used methodology research. Quantitatively processed data in this research are then qualitatively analyzed.
V diplomové práci se zabývám otázkami četby, čtenářství a psychosociálními aspekty vedoucími studenty k četbě.
Teoretická část práce se zabývá jak historií četby, tak výzkumem četby a čtenářství u nás i v zahraničí. Pojednává o motivaci, hodnotách, postojích a také vlivu rodiny, školy a vrstevnického prostředí na četbu adolescentů. Praktická část se věnuje výzkumu psychosociálních aspektů četby u studentů Obchodní akademie ve Zlíně. Výzkum byl proveden pomocí Q-metodologie. Tato metoda stojí na hranici mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem a je dnes velmi využívanou metodou pedagogického výzkumu. Kvantitativně zpracovaná data tohoto výzkumu jsou poté kvalitativně analyzována.
Anotace v angličtině
In the thesis we deal with issues of reading and psychosocial aspects which are leading students to read. The purpose of this work is not only to determine whether students read, but rather about finding out what students keep to reading.
The theoretical part of the work deals with both, the history of reading and reading research at home and abroad. It discusses the motivation for reading.
The practical part deals with the psychosocial aspects of reading research at the Business Academy students in Zlín. The research was conducted using Q methodology. This method stands on the border between quantitative and qualitative research and is now widely used methodology research. Quantitatively processed data in this research are then qualitatively analyzed.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti motivačních a postojových souvislostí četby.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kombinovaného výzkumu psychosociálních aspektů četby u studentů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti motivačních a postojových souvislostí četby.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kombinovaného výzkumu psychosociálních aspektů četby u studentů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. 1.vydání. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4
KERLINGER,Fred N. Základy výzkumu chování: Pedagogický a psychologický výzkum.1.vydání.Praha: Academia,1972. ISBN 509-21-875
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme?:Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. 1. vydání. Brno: Host-vydavatelství s.r.o, 2008. ISBN 978-80-7294-270-1
MAGNUEL, Alberto. Dějiny čtení. 1.vydání. Brno: Host-vydavatelství s.r.o, 2007. ISBN 978-80-7294-231-2
Čtenářství, jeho význam a podpora. Praha: Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR,2008. Přednášky z odborného semináře pořádaného Svazem knihovníků a informačních pracovníků ČR a Goethe Institutem Praha dne 19. listopadu 2007. ISBN 80-85 851-18-0
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. 1.vydání. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4
KERLINGER,Fred N. Základy výzkumu chování: Pedagogický a psychologický výzkum.1.vydání.Praha: Academia,1972. ISBN 509-21-875
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme?:Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. 1. vydání. Brno: Host-vydavatelství s.r.o, 2008. ISBN 978-80-7294-270-1
MAGNUEL, Alberto. Dějiny čtení. 1.vydání. Brno: Host-vydavatelství s.r.o, 2007. ISBN 978-80-7294-231-2
Čtenářství, jeho význam a podpora. Praha: Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR,2008. Přednášky z odborného semináře pořádaného Svazem knihovníků a informačních pracovníků ČR a Goethe Institutem Praha dne 19. listopadu 2007. ISBN 80-85 851-18-0