Cílem práce je zmapovat některé společné charakteristiky a zkušenosti delikventní mládeže, které do jisté míry předurčují jejich asociální vývoj.
V teoretické části jsou na základě relevantní odborné literatury sumarizovány dostupné teoretické poznatky týkající se příčin delikventního chování mládeže.
V praktické části práce je popsáno výzkumné šetření, analýza získaných dat a závěry. U zkoumaných jedinců jsou sledovány biologické, osobnostní a sociální rizikové faktory, ale také jejich subjektivní pohled na delikvenci.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma paper is to map common characteristics and experiences of delinquent youth, which, to some extent, predestine their asocial development.
In the theoretical part, available theoretical knowledge related to causes of delinquent behavior of youth is summarized based on relevant specialized literature.
In the practical part, there is detailed description of research inquiry, analysis of the collected data and conclusions. Studied individuals are monitored with respect to biological, personality and social risk factors, moreover even their subjective view of offensive behavior is taken into account.
Klíčová slova
delikvence, mládež, biologické, osobnostní a sociální rizikové faktory
Klíčová slova v angličtině
offensive behavior, youth, biological, personality and social risk factors
Rozsah průvodní práce
89
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je zmapovat některé společné charakteristiky a zkušenosti delikventní mládeže, které do jisté míry předurčují jejich asociální vývoj.
V teoretické části jsou na základě relevantní odborné literatury sumarizovány dostupné teoretické poznatky týkající se příčin delikventního chování mládeže.
V praktické části práce je popsáno výzkumné šetření, analýza získaných dat a závěry. U zkoumaných jedinců jsou sledovány biologické, osobnostní a sociální rizikové faktory, ale také jejich subjektivní pohled na delikvenci.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma paper is to map common characteristics and experiences of delinquent youth, which, to some extent, predestine their asocial development.
In the theoretical part, available theoretical knowledge related to causes of delinquent behavior of youth is summarized based on relevant specialized literature.
In the practical part, there is detailed description of research inquiry, analysis of the collected data and conclusions. Studied individuals are monitored with respect to biological, personality and social risk factors, moreover even their subjective view of offensive behavior is taken into account.
Klíčová slova
delikvence, mládež, biologické, osobnostní a sociální rizikové faktory
Klíčová slova v angličtině
offensive behavior, youth, biological, personality and social risk factors
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DUNOVSKÝ, J., et al. Sociální pediatrie: Vybrané kapitoly. 1. vyd. Praha: Grada, 1999. ISBN 80-7169-254-9.
FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika: Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Praha: TRITON, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Vzpoura deprivantů: O špatných lidech, skupinové hlouposti a uchvácené moci. 1. vyd. Praha: Makropulos, 1996. ISBN 80901776-8-9.
MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 2. aktualizované vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-226-2.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese: Variabilita a patologie lidské psychiky. 3. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-678-0.
Seznam doporučené literatury
DUNOVSKÝ, J., et al. Sociální pediatrie: Vybrané kapitoly. 1. vyd. Praha: Grada, 1999. ISBN 80-7169-254-9.
FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika: Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Praha: TRITON, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Vzpoura deprivantů: O špatných lidech, skupinové hlouposti a uchvácené moci. 1. vyd. Praha: Makropulos, 1996. ISBN 80901776-8-9.
MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 2. aktualizované vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-226-2.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese: Variabilita a patologie lidské psychiky. 3. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-678-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky obhajoby:
1. Přikláníte se k některému z uvedených teoretických přístupů zkoumání delikventního chování? Z jakého důvodu? (doc. A. Masariková)
2. Jakým způsobem byste mohla dále na svou práci navázat v teoretické či praktické rovině? (doc. A. Masariková)
3. V úvodu práce uvádíte, že by závěry Vaší práce měly sloužit sociálním pedagogům? Jakým způsobem tedy plánujete využití Vaší diplomové práce? - (PhDr. P. Opatrný)
4. V závěru práce uvádíte, že u dvou respondentů byl prokázán syndrom hyperaktivity - jednalo se skutečně o klinickou diagnózu doloženou zprávou odborníka? - (PhDr. P. Opatrný)