Předkládaná diplomová práce se zaměřuje na oblast integrace autistických dětí
předškolního věku do mateřských škol běžného typu. Charakterizuje specifika Dětského autismu v souvislosti s možnostmi výchovně vzdělávacího procesu a podává přehled o současné realitě procesu integrace.
Kvalitativní výzkum provedený ve dvou mateřských školách Zlínského kraje, představuje souhrn zkušeností získaných pedagogickými pracovníky, kteří se na procesu integrace autistických dětí přímo podíleli. Analýza úspěšné i neúspěšné integrace je žádoucí a může v budoucnu pomoci zlepšit zmíněný proces.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on integration of preschool autistic children into a kindergarten for unaffected children. It describes a specific manifestation of children autistic disorder within the context of education possibilities and survey a present state of integration.
A qualitative research, which was accomplished at two kindergarten schools
in Zlin Region, summarizes pedagogue's experiences gained from the real integration process. Analyzing a successful or failed integration could in future improve this process.
Předkládaná diplomová práce se zaměřuje na oblast integrace autistických dětí
předškolního věku do mateřských škol běžného typu. Charakterizuje specifika Dětského autismu v souvislosti s možnostmi výchovně vzdělávacího procesu a podává přehled o současné realitě procesu integrace.
Kvalitativní výzkum provedený ve dvou mateřských školách Zlínského kraje, představuje souhrn zkušeností získaných pedagogickými pracovníky, kteří se na procesu integrace autistických dětí přímo podíleli. Analýza úspěšné i neúspěšné integrace je žádoucí a může v budoucnu pomoci zlepšit zmíněný proces.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on integration of preschool autistic children into a kindergarten for unaffected children. It describes a specific manifestation of children autistic disorder within the context of education possibilities and survey a present state of integration.
A qualitative research, which was accomplished at two kindergarten schools
in Zlin Region, summarizes pedagogue's experiences gained from the real integration process. Analyzing a successful or failed integration could in future improve this process.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti integrace dítěte s poruchou autistického spektra v běžné mateřské škole.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu ve vybrané mateřské škole.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti integrace dítěte s poruchou autistického spektra v běžné mateřské škole.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu ve vybrané mateřské škole.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GILBERT, CH. , PEETERS, T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty.
Praha: Portál, 1998. IBSN 80-7178-201-7
HLADKÁ, L., PAVLIŠTÍKOVÁ, A. Struktura a strukturované úkoly pro děti s autismem.Ing. Ladislav Pavlištík, 2008. IBSN 978-80-254-2356-1 ¨
HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V. Dětský autismus.
Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7178-813-9.
SCHOPLER, E., LANSING, M. Výukové aktivity pro děti s autismem.
Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7178-813-9.
ŠMEJKALOVÁ, H.: Základní informace k zajišťování asistenta pedagoga do třídy v níž je integrován žák nebo žáci se zdravotním postižením.Praha: Institut pedagogicko psychologického poradenství v ČR, 2007 IBSN: 978-80-86856-35-3
Seznam doporučené literatury
GILBERT, CH. , PEETERS, T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty.
Praha: Portál, 1998. IBSN 80-7178-201-7
HLADKÁ, L., PAVLIŠTÍKOVÁ, A. Struktura a strukturované úkoly pro děti s autismem.Ing. Ladislav Pavlištík, 2008. IBSN 978-80-254-2356-1 ¨
HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V. Dětský autismus.
Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7178-813-9.
SCHOPLER, E., LANSING, M. Výukové aktivity pro děti s autismem.
Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7178-813-9.
ŠMEJKALOVÁ, H.: Základní informace k zajišťování asistenta pedagoga do třídy v níž je integrován žák nebo žáci se zdravotním postižením.Praha: Institut pedagogicko psychologického poradenství v ČR, 2007 IBSN: 978-80-86856-35-3
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky obhajoby:
1. V úvodu práce uvádíte, že jste se setkala s názorem, že by dětský autismus měl být spolehlivě diagnostikován teprve až u dětí školního věku - jednalo se o názor odborníka? Je doložený nějakými odbornými prameny. - (PhDr. Pavel Opatrný)
2. Na str. 43 uvádíte, že na práci s autistickými dětmi se primárně zaměřuje TEACH program. Dokázala byste uvést, kde je u nás tento program konkrétně aplikován v praxi mateřských škol? - (PhDr. Pavel Opatrný)
3. Jak lze chápat z metodologického hlediska (použitá výzkumná metoda) Vámi popsaný Individuální výchovně vzdělávací plán na str. 55-61? - (PhDr. Pavel Opatrný)
4. Jaká praktická doporučení vyplývají ze závěrů prvního výzkumu? - (doc. A. Masariková)