Tuto práci jsem zaměřila na úroveň kvality života dětí s mentálním postižením a dostupnosti sociálních služeb pro tyto děti v Prostějově a okolí z pohledu jejich rodičů. Teoretická část je zaměřena na oblast kvality života a zdraví obecně, dále kvality života dětí s mentálním postižením, dále na základní problematiku mentálního postižení a také systém sociálních služeb v České republice a přehled sociálních zařízení a služeb v Prostějově a okolí. Na teoretickou část navazuje část praktická. Hlavním cílem výzkumu je nalézt odpovědi na otázky, jak služby zařízení v Prostějově ovlivňují kvalitu života dětí s mentálním postižením i jejich rodičů. Jak jsou tito rodiče spokojeni s nabídkou a dostupností služeb ve městě Prostějově a okolí.
Anotace v angličtině
This thesis I aimed on issues concerning the quality of life and the availability of social services to mentally disabled children of school age in the Prostějov region from the point of view of their parents. Theoretical part closely describes the issue of quality of life and health in general and the quality of life of mentally disabled children, on the basic issues of mental disability and on the system of social services in the Czech Republic and on the overview of social facilities providing services to mentally disabled children and their parents in the town of Prostějov and its vicinity. The theoretical part is followed by practical part.The main object of research is to find answer to the questions, how the facilities providing services affect the quality of life of their own and their mentally disabled children, and how comfortable they are with the offer and accessibility to such services in the town of Prostějov and its vicinity.
Klíčová slova
kvalita života, mentální retardace, děti s mentálním postižením, rodina, sociální služby, sociální zařízení, rozhovory s rodiči
Klíčová slova v angličtině
quality of life, mental retardation, mentally disabled children, family, social services, social facilities, conversations with parents
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tuto práci jsem zaměřila na úroveň kvality života dětí s mentálním postižením a dostupnosti sociálních služeb pro tyto děti v Prostějově a okolí z pohledu jejich rodičů. Teoretická část je zaměřena na oblast kvality života a zdraví obecně, dále kvality života dětí s mentálním postižením, dále na základní problematiku mentálního postižení a také systém sociálních služeb v České republice a přehled sociálních zařízení a služeb v Prostějově a okolí. Na teoretickou část navazuje část praktická. Hlavním cílem výzkumu je nalézt odpovědi na otázky, jak služby zařízení v Prostějově ovlivňují kvalitu života dětí s mentálním postižením i jejich rodičů. Jak jsou tito rodiče spokojeni s nabídkou a dostupností služeb ve městě Prostějově a okolí.
Anotace v angličtině
This thesis I aimed on issues concerning the quality of life and the availability of social services to mentally disabled children of school age in the Prostějov region from the point of view of their parents. Theoretical part closely describes the issue of quality of life and health in general and the quality of life of mentally disabled children, on the basic issues of mental disability and on the system of social services in the Czech Republic and on the overview of social facilities providing services to mentally disabled children and their parents in the town of Prostějov and its vicinity. The theoretical part is followed by practical part.The main object of research is to find answer to the questions, how the facilities providing services affect the quality of life of their own and their mentally disabled children, and how comfortable they are with the offer and accessibility to such services in the town of Prostějov and its vicinity.
Klíčová slova
kvalita života, mentální retardace, děti s mentálním postižením, rodina, sociální služby, sociální zařízení, rozhovory s rodiči
Klíčová slova v angličtině
quality of life, mental retardation, mentally disabled children, family, social services, social facilities, conversations with parents
Zásady pro vypracování
Výběr tématu.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Příprava výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu (rozhovory).
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Zpracování teoretické části.
Zásady pro vypracování
Výběr tématu.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Příprava výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu (rozhovory).
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Zpracování teoretické části.
Seznam doporučené literatury
BENCE, L., Kvalita života. Ústí nad Labem, 2007. ISBN 978-80-7044-893-9.
NOVOSAD, L., Základy speciálního poradenství. Praha, 2006. ISBN 80-7367-174-3.
PAYNE, J., Kvalita života a zdraví. Praha, 2005. ISBN 80-7254-657-0.
PIPEKOVÁ, J.,(ed)Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
SLOWÍK, J., Speciální pedagogika. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
Seznam doporučené literatury
BENCE, L., Kvalita života. Ústí nad Labem, 2007. ISBN 978-80-7044-893-9.
NOVOSAD, L., Základy speciálního poradenství. Praha, 2006. ISBN 80-7367-174-3.
PAYNE, J., Kvalita života a zdraví. Praha, 2005. ISBN 80-7254-657-0.
PIPEKOVÁ, J.,(ed)Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
SLOWÍK, J., Speciální pedagogika. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky obhajoby:
1. Co Vás vedlo k volbě tématu Vaší práce? - (doc. A. Masariková)
2. Jak by se podle Vás dala zlepšit informovanost rodičů dětí s mentálním postižení? - (doc. A. Masariková)
3. Čím by tato práce mohla být přínosem pro děti s mentálním postižením i pro širokou veřejnost? - (doc. A. Masariková)
4. Pod jaký rezort řadíme školská zařízení, dětské domovy a pedagogicko-psychologickou poradnu? Jaký rezort poskytuje sociální služby (viz s. 32)? - (doc. A. Masariková)
5. Vysvětlete rozdíl mezi službami poskytovanými pedagogickou psychologickou poradnou a speciálně pedagogickým centrem? Kdo jsou klienty jednotlivých zařízení? - (doc. A. Masariková)
6. Které aspekty dle Vašeho názoru mají vliv na kvalitu života dětí s mentálním postižením školního věku? - (doc. A. Masariková)
7. Definujte pojmy "základní soubor" a "výběrový soubor". A vymezte je ve vztahu k Vašemu výzkumu. - (doc. A. Masariková)
8. Formulujte několik otázek, které byste mohla uvést v rozhovoru ve vztahu k cíli týkajícím se pojetí kvality života. - (doc. A. Masariková)