Předmětem diplomové práce jsou životní hodnoty středoškolské mládeže.
V teoretické části je věnována pozornost základním pojmům z oblasti problematiky utváření hodnot a hodnotového systému jedince včetně sociálních determinantů vývoje osobnosti. Součástí teoretické části je rovněž pojednání o sociologických výzkumech hodnotových orientací mládeže v České republice. Praktická část diplomové práce je zaměřena na zkoumání preferencí životních hodnot žáků v Domově mládeže Střední školy oděvní a služeb Vizovice a srovnání žebříčku těchto hodnot mezi žáky žijícími úplných a neúplných rodinách.
Anotace v angličtině
The topic of the thesis are life values of secondary school students. The theoretical part deals with basic terminology from the area of making values and value system of an individual including the social determinants of personality development. Another section of this part is also a treatise on sociological research of value orientation of youth in the Czech Republic. The practical part focuses on exploring the life values and their preferences of students in the Youth Home of Secondary Vocational Garment-making and Services School in Vizovice and comparison chart of these values among students living in complete and incomplete families.
Klíčová slova
Hodnoty, hodnocení, hodnotový systém, potřeby, zájmy, motivy, socializace, rodina, funkce rodiny, úplná rodina, neúplná rodina, škola, funkce školy, hodnotová výchova, výzkumy hodnotových orientací.
Klíčová slova v angličtině
Values, assessment, a system of life values, needs, interests, motivation, socialization, functions of family, complete family, incomplete family, school, school functions, value education, research on value orientations.
Rozsah průvodní práce
102 s., 6 s. příloh.
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem diplomové práce jsou životní hodnoty středoškolské mládeže.
V teoretické části je věnována pozornost základním pojmům z oblasti problematiky utváření hodnot a hodnotového systému jedince včetně sociálních determinantů vývoje osobnosti. Součástí teoretické části je rovněž pojednání o sociologických výzkumech hodnotových orientací mládeže v České republice. Praktická část diplomové práce je zaměřena na zkoumání preferencí životních hodnot žáků v Domově mládeže Střední školy oděvní a služeb Vizovice a srovnání žebříčku těchto hodnot mezi žáky žijícími úplných a neúplných rodinách.
Anotace v angličtině
The topic of the thesis are life values of secondary school students. The theoretical part deals with basic terminology from the area of making values and value system of an individual including the social determinants of personality development. Another section of this part is also a treatise on sociological research of value orientation of youth in the Czech Republic. The practical part focuses on exploring the life values and their preferences of students in the Youth Home of Secondary Vocational Garment-making and Services School in Vizovice and comparison chart of these values among students living in complete and incomplete families.
Klíčová slova
Hodnoty, hodnocení, hodnotový systém, potřeby, zájmy, motivy, socializace, rodina, funkce rodiny, úplná rodina, neúplná rodina, škola, funkce školy, hodnotová výchova, výzkumy hodnotových orientací.
Klíčová slova v angličtině
Values, assessment, a system of life values, needs, interests, motivation, socialization, functions of family, complete family, incomplete family, school, school functions, value education, research on value orientations.
Zásady pro vypracování
Formulování tématu práce.
Shromáždění odborně zaměřené literatury a její zpracování.
Pojednání o sociologických výzkumech týkajících se hodnotových orientací mládeže v ČR.
Na základě provedeného předvýzkumu zkvalitnění dotazníku pro statisticky podložené zjištění preferencí hodnot středoškolské mládeže v DM Vizovice.
Kvantitativní vyhodnocení výzkumu.
Stanovení odpovídajících závěrů.
Zásady pro vypracování
Formulování tématu práce.
Shromáždění odborně zaměřené literatury a její zpracování.
Pojednání o sociologických výzkumech týkajících se hodnotových orientací mládeže v ČR.
Na základě provedeného předvýzkumu zkvalitnění dotazníku pro statisticky podložené zjištění preferencí hodnot středoškolské mládeže v DM Vizovice.
Kvantitativní vyhodnocení výzkumu.
Stanovení odpovídajících závěrů.
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, P. Psychologie hodnot, Olomouc:Univerzita Palackého, 2009, 376 s. ISBN 978-80-244-2295-4
SMÉKAL,V. Pozvání do psychologie osobnosti,Brno:Barrister and Principal, 2004, 523 s. ISBN 810-86598-65-9
KUČEROVÁ, S. Úvod do pedagogické antropologie a axiologie, Brno:Masarykova univerzita, 1994, 49 s. ISBN 80-210-0141-0
SAK, P.,SAKOVÁ, K. Mládež na křižovatce, Praha: Svoboda servis, 2004, 240 s. ISBN 80-86320-33-2
HUDEČEK, J. Hodnotové orientace v motivační sféře osobnosti, Praha:Academia, 1986, 95 s. ISSN 0069-2298
TAXOVÁ, J. Pedagogicko-psychologické zvláštnosti dospívání, Praha:SPN, 1987, 273 s. ISBN 14-426-87
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu, Praha: Grada, 2000, 272 s. ISBN 80-85931-79
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, P. Psychologie hodnot, Olomouc:Univerzita Palackého, 2009, 376 s. ISBN 978-80-244-2295-4
SMÉKAL,V. Pozvání do psychologie osobnosti,Brno:Barrister and Principal, 2004, 523 s. ISBN 810-86598-65-9
KUČEROVÁ, S. Úvod do pedagogické antropologie a axiologie, Brno:Masarykova univerzita, 1994, 49 s. ISBN 80-210-0141-0
SAK, P.,SAKOVÁ, K. Mládež na křižovatce, Praha: Svoboda servis, 2004, 240 s. ISBN 80-86320-33-2
HUDEČEK, J. Hodnotové orientace v motivační sféře osobnosti, Praha:Academia, 1986, 95 s. ISSN 0069-2298
TAXOVÁ, J. Pedagogicko-psychologické zvláštnosti dospívání, Praha:SPN, 1987, 273 s. ISBN 14-426-87
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu, Praha: Grada, 2000, 272 s. ISBN 80-85931-79