Tato práce je zaměřena na představení základních funkcí grafického programu POV-RAY. Program POV-RAY lze používat v souladu s podmínkami pro "OpenSource" software a je určen k vytváření 3D obrazů. Scéna je psána do zdrojového textového souboru, který je následně renderován za pomocí techniky zvané "Ray-tracing". Výstupem jsou vysoce kvalitní, až 48-bitové obrazy, jejichž kvalitu a rozměr lze libovolně nastavit.
Vysvětleny jsou základní objekty a modifikátory, které jsou pro běžné modelování zcela dostačující. Mezi základní objekty každé scény patří kamera, zdroje světla a modelovací objekty, na které jsou aplikovány materiály (textury). V práci je také stručně popsán programovací jazyk a základní nastavení scény. Nakonec je uvedeno několik příkladů demonstrujících možnosti tohoto programu.
Annotation in English
The aim of this thesis is to introduce basic functions of the graphical program POV-RAY. The program is distributed under an "OpenSource" license and is designed for creation of 3-D images. The scene is described in the source code and is then rendered using the "Ray-tracing" technique. The outcome are high quality up to 48-bit images, whose quality and size can be adjusted.
I explain the basic objects and modifiers which are sufficient for basic modelling. The basic objects of each scene are: camera, light sources and modelling objects on which different textures are applied. I also briefly describe the programming language and the basic setting of a scene. At the end I show a few examples demonstrating the possibilities of the program.
Tato práce je zaměřena na představení základních funkcí grafického programu POV-RAY. Program POV-RAY lze používat v souladu s podmínkami pro "OpenSource" software a je určen k vytváření 3D obrazů. Scéna je psána do zdrojového textového souboru, který je následně renderován za pomocí techniky zvané "Ray-tracing". Výstupem jsou vysoce kvalitní, až 48-bitové obrazy, jejichž kvalitu a rozměr lze libovolně nastavit.
Vysvětleny jsou základní objekty a modifikátory, které jsou pro běžné modelování zcela dostačující. Mezi základní objekty každé scény patří kamera, zdroje světla a modelovací objekty, na které jsou aplikovány materiály (textury). V práci je také stručně popsán programovací jazyk a základní nastavení scény. Nakonec je uvedeno několik příkladů demonstrujících možnosti tohoto programu.
Annotation in English
The aim of this thesis is to introduce basic functions of the graphical program POV-RAY. The program is distributed under an "OpenSource" license and is designed for creation of 3-D images. The scene is described in the source code and is then rendered using the "Ray-tracing" technique. The outcome are high quality up to 48-bit images, whose quality and size can be adjusted.
I explain the basic objects and modifiers which are sufficient for basic modelling. The basic objects of each scene are: camera, light sources and modelling objects on which different textures are applied. I also briefly describe the programming language and the basic setting of a scene. At the end I show a few examples demonstrating the possibilities of the program.
1. Vypracujte literární rešerši o programu Povray. Ta bude obsahovat popis jeho vzniku a vývoje až do současné verze.
2. Popište základní prostředí programu a shrňte možnosti, které tento program v sobě obsahuje.
3. Seznamte se se základními dostupnými příkazy, které lze při tvorbě scény použít. Stručně je popište a navrhněte jejich využití (včetně dostupných zdrojů světla). Popište materiálové nastavení objektů a tvorbu nových textur.
4. Prvním výstupem diplomové práce bude jednoduchá příručka ve formátu PDF, která by měla pomoci studentům při pochopení dané problematiky na výuce.
5. Druhým výstupem bude série několika hotových scén, na kterých se dá demonstrovat vytváření jednoduchých i složitějších objektů, a které bude možné použít při výuce nebo zkoušení studentů v předmětu "Počítačová grafika".
Research Plan
1. Vypracujte literární rešerši o programu Povray. Ta bude obsahovat popis jeho vzniku a vývoje až do současné verze.
2. Popište základní prostředí programu a shrňte možnosti, které tento program v sobě obsahuje.
3. Seznamte se se základními dostupnými příkazy, které lze při tvorbě scény použít. Stručně je popište a navrhněte jejich využití (včetně dostupných zdrojů světla). Popište materiálové nastavení objektů a tvorbu nových textur.
4. Prvním výstupem diplomové práce bude jednoduchá příručka ve formátu PDF, která by měla pomoci studentům při pochopení dané problematiky na výuce.
5. Druhým výstupem bude série několika hotových scén, na kterých se dá demonstrovat vytváření jednoduchých i složitějších objektů, a které bude možné použít při výuce nebo zkoušení studentů v předmětu "Počítačová grafika".
Recommended resources
1. Polách, E.: Povray 2.2. - http://home.pf.jcu.cz/ edpo/povray/povray.html
2. http://www.povray.org - domovská stránka programu
3. http://www.povworld.org - tutoriály, dokumentace.
4. http://www.grafika.cz - česká internetová stránka s dokumentací.
Recommended resources
1. Polách, E.: Povray 2.2. - http://home.pf.jcu.cz/ edpo/povray/povray.html
2. http://www.povray.org - domovská stránka programu
3. http://www.povworld.org - tutoriály, dokumentace.
4. http://www.grafika.cz - česká internetová stránka s dokumentací.
Enclosed appendices
1 CD
Appendices bound in thesis
illustrations, tables
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Diplomant prezentoval před komisí pro Státní závěrečné zkoušky cíle, postup řešení, výsledky a závěry své bakalářské práce. Členové komise pro SZZ vznesli následující dotazy:
1. Ukažte prezentovanou příručku. (doc. Farana)
2. Je součástí příručky i nějaký příklad? (doc. Farana)
3. Jak jste srovnával časové nároky na rendrování? (doc. Farana)
4. Uvažuje o doplnění příručky? (doc. Farana)
Diplomant pohotově odpověděl na všechny položené dotazy.