Tématem mé práce je edukace a její význam v terapii diabetu mellitu. V teoretické části jsem shrnula základní poznatky o této chorobě. Také jsem shrnula nejdůležitější fakta o edukaci. V praktické části jsem analyzovala výsledky výzkumu, do kterého byli zařazeni pacienti diabetologické ambulance. Výzkum byl zaměřen na kvalitu edukace, a na úroveň vědomostí diabetiků. Jedním z cílů bylo také posoudit uvědomělost diabetiků a zhodnotit jejich snahu dosáhnout kompenzace onemocnění.
Anotace v angličtině
Theme of my bachelor thesis is education and its importance in therapy o diabetes. In the theoretical part I summarized basic knowledge about this disease. I also summarized the most important facts about education. In the practical part I analysed the results of the research, into which were included patients of the diabetologic surgery. The research was focused on quality of education, and on the knowledge level of diabetics. The one of aims was to explore responsibility of diabetics and evaluate their endeavour to reach equalization of the disease.
diabetes mellitus, education, outpatient care, diabetic
Rozsah průvodní práce
90 s., 4 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem mé práce je edukace a její význam v terapii diabetu mellitu. V teoretické části jsem shrnula základní poznatky o této chorobě. Také jsem shrnula nejdůležitější fakta o edukaci. V praktické části jsem analyzovala výsledky výzkumu, do kterého byli zařazeni pacienti diabetologické ambulance. Výzkum byl zaměřen na kvalitu edukace, a na úroveň vědomostí diabetiků. Jedním z cílů bylo také posoudit uvědomělost diabetiků a zhodnotit jejich snahu dosáhnout kompenzace onemocnění.
Anotace v angličtině
Theme of my bachelor thesis is education and its importance in therapy o diabetes. In the theoretical part I summarized basic knowledge about this disease. I also summarized the most important facts about education. In the practical part I analysed the results of the research, into which were included patients of the diabetologic surgery. The research was focused on quality of education, and on the knowledge level of diabetics. The one of aims was to explore responsibility of diabetics and evaluate their endeavour to reach equalization of the disease.
diabetes mellitus, education, outpatient care, diabetic
Zásady pro vypracování
Cílem teoretické části práce je:
- shrnout základní poznatky o diabetu mellitu;
- zdůraznit význam edukace jako součást moderní léčby diabetu;
- popsat vhodné metody výuky ve vztahu k edukaci diabetiků;
- objasnit vztah ošetřovatelství a pedagogiky.
Cílem praktické části práce je:
- zmapovat spokojenost diabetiků s edukací a úroveň jejich znalostí o diabetu mellitu;
- zhodnotit uvědomělost diabetiků ve vztahu k dodržování léčebného režimu;
- na základě získaných dat vytvořit metodickou příručku pro sestry edukující diabetiky.
Zásady pro vypracování
Cílem teoretické části práce je:
- shrnout základní poznatky o diabetu mellitu;
- zdůraznit význam edukace jako součást moderní léčby diabetu;
- popsat vhodné metody výuky ve vztahu k edukaci diabetiků;
- objasnit vztah ošetřovatelství a pedagogiky.
Cílem praktické části práce je:
- zmapovat spokojenost diabetiků s edukací a úroveň jejich znalostí o diabetu mellitu;
- zhodnotit uvědomělost diabetiků ve vztahu k dodržování léčebného režimu;
- na základě získaných dat vytvořit metodickou příručku pro sestry edukující diabetiky.
Seznam doporučené literatury
1. RYBKA, J. a kol. Diabetologie pro sestry. 1.vydání. Praha: Grada Publishing, 2006. s.283. ISBN 80-247-1612-7.
2. KOZIEROVÁ, B., ERBOVÁ, G., OLIVIEROVÁ, R. Ošetrovatelstvo I. Martin: Osveta, 1995. s.1473. ISBN 80-217-0528-0.
3. BĚLOBRÁDKOVÁ, J., BRÁZDOVÁ, L. Diabetes mellitus. Brno: NCONZO, 2006. s.161. ISBN 80-7013-446-1.
4. CHLUP, R. et al. Programová léčba diabetu. Praha: Galén, 1996. s.196. ISBN 80-85824-31-0.
5. BASTL, P., ŠVEC, V. Zdravotník lektorem. Brno: IDVPZ, 1997. s.122. ISBN 80-7013-251-5.
Seznam doporučené literatury
1. RYBKA, J. a kol. Diabetologie pro sestry. 1.vydání. Praha: Grada Publishing, 2006. s.283. ISBN 80-247-1612-7.
2. KOZIEROVÁ, B., ERBOVÁ, G., OLIVIEROVÁ, R. Ošetrovatelstvo I. Martin: Osveta, 1995. s.1473. ISBN 80-217-0528-0.
3. BĚLOBRÁDKOVÁ, J., BRÁZDOVÁ, L. Diabetes mellitus. Brno: NCONZO, 2006. s.161. ISBN 80-7013-446-1.
4. CHLUP, R. et al. Programová léčba diabetu. Praha: Galén, 1996. s.196. ISBN 80-85824-31-0.
5. BASTL, P., ŠVEC, V. Zdravotník lektorem. Brno: IDVPZ, 1997. s.122. ISBN 80-7013-251-5.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM, 1 manuál
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Popište slabá místa Vaší výzkumné sondy (dotazníku atd.) na základě nabytých zkušeností uveďte, jak by se dalo docílit zlepšení. (doc. Cichá)
- větší množství odborné terminologie v textu.
- vytvořila bych kategorii pro diabetiky léčené "inzulínovou pumpou"
- distribuce dotazníků - dotazníky bych distribuovala sama.
Jak se díváte na roli lékaře a sestry při edukaci diabetika? (doc. Cichá)
Sestry nejsou ještě stále ztotožněny s rolí edukátorky.
Poskytla jste získaná data diabetologickému centru (ambulanci)? (Mgr. Treterová)
Ano, poskytla.
Na kterou oblast v edukaci pacientů s diabetem by se měli zaměřit, kde vidíte největší nedostatek informací? (Mgr. Treterová)
Více se zaměřit na edukaci ve stravování (dietě), zlepšit oblast prevence "diabetické nohy."
Jakou máte představu o využití brožury. (Mgr. Laholová)
Brožura bude sloužit sestrám - jako pomůcka při edukaci pacientů.