Mikroregiony se v České republice v posledních letech staly významným prostředkem pro společné prosazování zájmů a záměrů jednotlivých obcí. Jejich vznik jim napomáhá získat z různých fondů formou společných programů, aktivit a konkrétních projektů především dostatečný objem finančních prostředků, na mnohé z nichž by samotné obce nebyly schop-né dosáhnout a řešení projektů společnými silami je také mnohem efektivnější. Přesto, že mnoho současných mikroregionů vzniklo jednoúčelově a je dnes těžké odhadnout, kolik takto založených spolků funguje nebo kolik jich jen přetrvává ve stavu nečinnosti, lze konstatovat, že ty, které dobře fungují, jsou dnes ve velké výhodě, zejména kvůli přísunu dotací z EU. Mikroregion Východní Slovácko, na který jsem se ve své práci zaměřila, patří mezi ty dobře fungující a vzhledem k tomu, že disponuje zejména bohatým kulturním potenciálem, má díky tomu i dostatečný předpoklad k rozvoji cestovního ruchu. Výsledky analýzy komunikace ukázaly konkrétní potřeby mikroregionu v této oblasti. Na základě zjištěných skutečností byly zformulovány zásady komunikační strategie s důrazem na to, že rozvoj cestovního ruchu v mikroregionu musí být v souladu s principy ochrany kulturního nehmotného dědictví.
Anotace v angličtině
In recent years, microregions in the Czech Republic have become important elements for promoting the common interests and goals of individual communities. Thus, they can rece-ive large enough subsidies to fund various forms of joint programs, activities and specific projects, which many of the villages themselves would not be able to receive not mentio-ning the cooperation is much more efficient. Even though many existing microregions re-ceived one-purpose subsidies, it is now hard to estimate how many of these associations work and how many remain idle. Apparently, those that work well are now in a great advantage particularly due to a permanent inflow of EU subsidies.
Microregion Eastern Moravian Slovakia, which I focus on in my work is among the pro-sperous ones and having a remarkably rich cultural potential, it has good prospects for tou-rism development. The results of the survey show the specific needs of the region in this area.
Based on these conclusions were formulated principles of communication strategy with the emphasis on the development of tourism in the microregion which must be in accordance with the principles of protection of intangible cultural heritage, including the access to the protection of intangible cultural heritage.
Klíčová slova
marketing, marketing měst a obcí, mikroregion, marketingový mix mikroregionu, kulturní nehmotné dědictví, cestovní ruch, marketingová komunikace, SWOT ana-lýza, projekt ochrany kulturního nehmotného dědictví
Klíčová slova v angličtině
marketing, marketing of towns and villages, microregions, marketing mix of a microregion, intangible cultural heritage, tourism, marketing communication, SWOT analysis, intangible cultural heritage protection project.
Rozsah průvodní práce
60, 6 s.obr.příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Mikroregiony se v České republice v posledních letech staly významným prostředkem pro společné prosazování zájmů a záměrů jednotlivých obcí. Jejich vznik jim napomáhá získat z různých fondů formou společných programů, aktivit a konkrétních projektů především dostatečný objem finančních prostředků, na mnohé z nichž by samotné obce nebyly schop-né dosáhnout a řešení projektů společnými silami je také mnohem efektivnější. Přesto, že mnoho současných mikroregionů vzniklo jednoúčelově a je dnes těžké odhadnout, kolik takto založených spolků funguje nebo kolik jich jen přetrvává ve stavu nečinnosti, lze konstatovat, že ty, které dobře fungují, jsou dnes ve velké výhodě, zejména kvůli přísunu dotací z EU. Mikroregion Východní Slovácko, na který jsem se ve své práci zaměřila, patří mezi ty dobře fungující a vzhledem k tomu, že disponuje zejména bohatým kulturním potenciálem, má díky tomu i dostatečný předpoklad k rozvoji cestovního ruchu. Výsledky analýzy komunikace ukázaly konkrétní potřeby mikroregionu v této oblasti. Na základě zjištěných skutečností byly zformulovány zásady komunikační strategie s důrazem na to, že rozvoj cestovního ruchu v mikroregionu musí být v souladu s principy ochrany kulturního nehmotného dědictví.
Anotace v angličtině
In recent years, microregions in the Czech Republic have become important elements for promoting the common interests and goals of individual communities. Thus, they can rece-ive large enough subsidies to fund various forms of joint programs, activities and specific projects, which many of the villages themselves would not be able to receive not mentio-ning the cooperation is much more efficient. Even though many existing microregions re-ceived one-purpose subsidies, it is now hard to estimate how many of these associations work and how many remain idle. Apparently, those that work well are now in a great advantage particularly due to a permanent inflow of EU subsidies.
Microregion Eastern Moravian Slovakia, which I focus on in my work is among the pro-sperous ones and having a remarkably rich cultural potential, it has good prospects for tou-rism development. The results of the survey show the specific needs of the region in this area.
Based on these conclusions were formulated principles of communication strategy with the emphasis on the development of tourism in the microregion which must be in accordance with the principles of protection of intangible cultural heritage, including the access to the protection of intangible cultural heritage.
Klíčová slova
marketing, marketing měst a obcí, mikroregion, marketingový mix mikroregionu, kulturní nehmotné dědictví, cestovní ruch, marketingová komunikace, SWOT ana-lýza, projekt ochrany kulturního nehmotného dědictví
Klíčová slova v angličtině
marketing, marketing of towns and villages, microregions, marketing mix of a microregion, intangible cultural heritage, tourism, marketing communication, SWOT analysis, intangible cultural heritage protection project.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte teoretická východiska marketingové komunikace měst a obcí ve vztahu ke kulturnímu nehmotnému dědictví. Charakterizujte výchozí situaci, formulujte cíle a hypotézy diplomové práce.
2. Analyzujte současný stav přístupu státu a dílčích správních celků k zachování a předávání kulturního dědictví, doplňte o analýzu komunikačního mixu i ve vztahu k cestovnímu ruchu a definujte význam komunikace mikroregionu. Získané poznatky zhodnoťte.
3. Navrhněte komunikační strategii mikroregionu a formulujte východiska pro projekt ve vztahu ke kulturnímu nehmotnému dědictví s doporučeními směřujícími k rozvoji jeho trvale udržitelného rozvoje.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte teoretická východiska marketingové komunikace měst a obcí ve vztahu ke kulturnímu nehmotnému dědictví. Charakterizujte výchozí situaci, formulujte cíle a hypotézy diplomové práce.
2. Analyzujte současný stav přístupu státu a dílčích správních celků k zachování a předávání kulturního dědictví, doplňte o analýzu komunikačního mixu i ve vztahu k cestovnímu ruchu a definujte význam komunikace mikroregionu. Získané poznatky zhodnoťte.
3. Navrhněte komunikační strategii mikroregionu a formulujte východiska pro projekt ve vztahu ke kulturnímu nehmotnému dědictví s doporučeními směřujícími k rozvoji jeho trvale udržitelného rozvoje.
Seznam doporučené literatury
JANEČKOVÁ, L., VAŠTÍKOVÁ, M.: Marketing obcí a měst. Praha: Grada, 1999
VAŠTÍKOVÁ, M.: Marketing služeb efektivně a moderně,
PROVAZNÍKOVÁ, R.: Financování obcí a regionů, Praha: Grada, 2007
FORET, M.: Veřejné mínění a image. Brno: MOSPRA, 1992.
NĚMEC, P.: Public Relations, Praxe komunikace s veřejností. Praha: Managment Press, 1996.
JAKUBÍKOVÁ, D..: Strategický marketing-strategie a trendy, 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. Počet stran 272, ISBN 978-80-247-2690-8
KOZEL, R. a kol.: Moderní marketingový výzkum, 1. vyd. Praha, Grada Publishing 2006. Počet stran 280, ISBN 80-247-0966-X.
WESTWOOD,J.: Jak sestavit marketingový plán. Praha: Grada Publishing,1999. Počet stran 117, ISBN 80-7169-542-4
VYSEKALOVÁ, J. a kol.: Psychologie reklamy, 3. vyd. Praha, Grada Publishing 2007. Počet stran 296, ISBN 978-80-247-2196-5
GEERTZ,Clifford: Interpretace kultur: vybrané eseje. Praha: Sociologické nakladatelství.
Seznam doporučené literatury
JANEČKOVÁ, L., VAŠTÍKOVÁ, M.: Marketing obcí a měst. Praha: Grada, 1999
VAŠTÍKOVÁ, M.: Marketing služeb efektivně a moderně,
PROVAZNÍKOVÁ, R.: Financování obcí a regionů, Praha: Grada, 2007
FORET, M.: Veřejné mínění a image. Brno: MOSPRA, 1992.
NĚMEC, P.: Public Relations, Praxe komunikace s veřejností. Praha: Managment Press, 1996.
JAKUBÍKOVÁ, D..: Strategický marketing-strategie a trendy, 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. Počet stran 272, ISBN 978-80-247-2690-8
KOZEL, R. a kol.: Moderní marketingový výzkum, 1. vyd. Praha, Grada Publishing 2006. Počet stran 280, ISBN 80-247-0966-X.
WESTWOOD,J.: Jak sestavit marketingový plán. Praha: Grada Publishing,1999. Počet stran 117, ISBN 80-7169-542-4
VYSEKALOVÁ, J. a kol.: Psychologie reklamy, 3. vyd. Praha, Grada Publishing 2007. Počet stran 296, ISBN 978-80-247-2196-5
GEERTZ,Clifford: Interpretace kultur: vybrané eseje. Praha: Sociologické nakladatelství.