Bakalářská práce je věnována problematice užívání pohádkových motivů v reklamě. Vymezuje a objasňuje pojmy pohádka, reklama, pohádkový archetyp, pohádkový motiv apod. Věnuje se klasifikaci druhů pohádek i reklamy a jejich vzájemné aplikaci, a to v rovině antropologické, psychologické, historické, etické, právní, ale také z pohledu současné reklamní praxe. Práce poukazuje na rozmanité aplikace pohádkových motivů v různých druzích reklamních nosičů. V praktické části práce je mimo jiné uvedena definice pohádkového motivu v reklamě a také analýzy jejich užití v konkrétních reklamních kampaních známých z českého reklamního prostředí. Součástí práce je také výzkumná sonda zaměřená na vnímání pohádky a její aplikaci v reklamě.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis discusses the use of fairy tale motifs in advertising. The work defines and illustrates the concepts of fairy tale, advertising, fairy tale archetype, fairy tale motif etc. Examining the classifications of both fairy tales and advertisements, it explores how one may be applied onto the other and vice versa, from the points of view of anthropology, psychology, history, ethics and law, as well as present-day advertising practice. Furthermore,it points out multiple uses of fairy tale motifs in various advertising media. The practical part of the thesis includes the definition of the fairy tale motif in advertising as well as the analyses of the motifs’ uses in concrete advertising campaigns undertaken in the Czech Republic. In addition, the work includes a survey of how the fairy tales are perceived and
their application in advertising.
advertising, fairy tale, fairy tale motif, psychology of advertising, archetype,
target group, advertising campaign, neuromarketing, free-gift fairy tales to promote sales
Rozsah průvodní práce
79 s., 20 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je věnována problematice užívání pohádkových motivů v reklamě. Vymezuje a objasňuje pojmy pohádka, reklama, pohádkový archetyp, pohádkový motiv apod. Věnuje se klasifikaci druhů pohádek i reklamy a jejich vzájemné aplikaci, a to v rovině antropologické, psychologické, historické, etické, právní, ale také z pohledu současné reklamní praxe. Práce poukazuje na rozmanité aplikace pohádkových motivů v různých druzích reklamních nosičů. V praktické části práce je mimo jiné uvedena definice pohádkového motivu v reklamě a také analýzy jejich užití v konkrétních reklamních kampaních známých z českého reklamního prostředí. Součástí práce je také výzkumná sonda zaměřená na vnímání pohádky a její aplikaci v reklamě.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis discusses the use of fairy tale motifs in advertising. The work defines and illustrates the concepts of fairy tale, advertising, fairy tale archetype, fairy tale motif etc. Examining the classifications of both fairy tales and advertisements, it explores how one may be applied onto the other and vice versa, from the points of view of anthropology, psychology, history, ethics and law, as well as present-day advertising practice. Furthermore,it points out multiple uses of fairy tale motifs in various advertising media. The practical part of the thesis includes the definition of the fairy tale motif in advertising as well as the analyses of the motifs’ uses in concrete advertising campaigns undertaken in the Czech Republic. In addition, the work includes a survey of how the fairy tales are perceived and
their application in advertising.
advertising, fairy tale, fairy tale motif, psychology of advertising, archetype,
target group, advertising campaign, neuromarketing, free-gift fairy tales to promote sales
Zásady pro vypracování
1. Stanovte cíle, metodiku, základní pojmy s teoretickou základnou. Formulujte teoretická východiska pro analýzu. Vyjádřete hypotézu bakalářské práce.
2. Na základě zjištěných údajů popište problematiku zkoumaných motivů v oblasti marketingových komunikací v jejich synergickém efektu. Téma charakterizujte z pohledu historie, teorie reklamy, psychologického působení takovéhoto reklamního sdělení na příjemce, ale také z pohledu etického a legislativního.
3. Navrhněte metodu provedení výzkumné sondy, forem a analýzu pro tuto oblast.
4. Na základě analýzy ověřte platnost hypotézy a proveďte závěr.
5. Navrhněte případná nová řešení či vlastní přístup ke zkoumané oblasti.
Zásady pro vypracování
1. Stanovte cíle, metodiku, základní pojmy s teoretickou základnou. Formulujte teoretická východiska pro analýzu. Vyjádřete hypotézu bakalářské práce.
2. Na základě zjištěných údajů popište problematiku zkoumaných motivů v oblasti marketingových komunikací v jejich synergickém efektu. Téma charakterizujte z pohledu historie, teorie reklamy, psychologického působení takovéhoto reklamního sdělení na příjemce, ale také z pohledu etického a legislativního.
3. Navrhněte metodu provedení výzkumné sondy, forem a analýzu pro tuto oblast.
4. Na základě analýzy ověřte platnost hypotézy a proveďte závěr.
5. Navrhněte případná nová řešení či vlastní přístup ke zkoumané oblasti.
Seznam doporučené literatury
PROPP, Vlamir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Hana Šmahelová; přeložili Miroslav Červenka, Marcela Pittermannová, Hana Šmahelová. 2. tohoto souboru vyd. Jinočany: H&H Vyšehradská, 2008. 343 s. ISBN 987-80-7319-085-9.
VYSEKALOVÁ, Jitka, KOMÁRKOVÁ, Růžena. Psychologie reklamy. 2. rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2002. 264 s. ISBN 80-247-0402-1.
FRANZ, Marie-Louise von. Psychologický výklad pohádek: Smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Kristina a Jan Černí. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. 184 s. ISBN 80-7178-260-2.
VYSEKALOVÁ, Jitka, MIKEŠ, Jiří. Reklama : Jak dělat reklamu. Praha: Grada Publishing, 2003. 124 s. ISBN 80-247-0557-5.
Příběhy duše : Moderní jungiánský výklad pohádek. Sestavili Murray Stein a Lionel Corbett; Karel Kessner. 1. vyd. Brno: Emitos, 2006. 183 s. Příběhy duše; sv. 2. ISBN 80-903715-2-3.
MONZEL, Monika. 99 tipů pro úspěšnou reklamu. Gabriela Thöndlová. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. 200 s. ISBN 978-80-247-2928-2.
CÉZAR, Jan. I zázrak potřebuje reklamu: Pestrý průvodce světem reklamní a marketingové komunikace. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2007. 199 s. ISBN 978-80-251-1688-3.
Seznam doporučené literatury
PROPP, Vlamir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Hana Šmahelová; přeložili Miroslav Červenka, Marcela Pittermannová, Hana Šmahelová. 2. tohoto souboru vyd. Jinočany: H&H Vyšehradská, 2008. 343 s. ISBN 987-80-7319-085-9.
VYSEKALOVÁ, Jitka, KOMÁRKOVÁ, Růžena. Psychologie reklamy. 2. rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2002. 264 s. ISBN 80-247-0402-1.
FRANZ, Marie-Louise von. Psychologický výklad pohádek: Smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Kristina a Jan Černí. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. 184 s. ISBN 80-7178-260-2.
VYSEKALOVÁ, Jitka, MIKEŠ, Jiří. Reklama : Jak dělat reklamu. Praha: Grada Publishing, 2003. 124 s. ISBN 80-247-0557-5.
Příběhy duše : Moderní jungiánský výklad pohádek. Sestavili Murray Stein a Lionel Corbett; Karel Kessner. 1. vyd. Brno: Emitos, 2006. 183 s. Příběhy duše; sv. 2. ISBN 80-903715-2-3.
MONZEL, Monika. 99 tipů pro úspěšnou reklamu. Gabriela Thöndlová. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. 200 s. ISBN 978-80-247-2928-2.
CÉZAR, Jan. I zázrak potřebuje reklamu: Pestrý průvodce světem reklamní a marketingové komunikace. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2007. 199 s. ISBN 978-80-251-1688-3.