Tématem této bakalářské práce je historie a současnost etiket na víno a značek vinařských společností a vinařství v ČR. V první části se zabývám zrodem vinařství ve světě i u nás, jeho vývojem, historickými souvislostmi, způsoby tradičního značení, vinařskými symboly a ikonografií. Dále se věnuji vzniku vinařské propagace, jejímu vývoji a jednotlivým podobám tištěné reklamy. Druhá část je věnována českým a moravským etiketám na víno, od těch prvorepublikových až po současné a také jejich specifickým druhům. Stručně zde zmiňuji i některé nejznámější výrobce vína a jejich značky. Poslední kapitola je nahlédnutím do světa současné vinařské propagace.
Anotace v angličtině
Theme of this bachelor thesis is the history and the present age of wine etiquettes and brands of wineries and viniculture in the Czech Republic. In the first part it is concerned with the origin of viniculture in the world and in the Czech Republic, its progress, historical links, ways of traditional labelling, wine symbols and iconography. Furthermore I pay my attention to the origin of wine promotion, its progress and particular images of printed advertising. The second part is devoted to the czech and moravian wine etiquettes, starting from the First Republic ones, finishing at the present ones and their specific kinds. I also briefly mention some of the best-known wine producers and their brands. The last chapter is an insight into the wolrd of the present wine promotion.
Tématem této bakalářské práce je historie a současnost etiket na víno a značek vinařských společností a vinařství v ČR. V první části se zabývám zrodem vinařství ve světě i u nás, jeho vývojem, historickými souvislostmi, způsoby tradičního značení, vinařskými symboly a ikonografií. Dále se věnuji vzniku vinařské propagace, jejímu vývoji a jednotlivým podobám tištěné reklamy. Druhá část je věnována českým a moravským etiketám na víno, od těch prvorepublikových až po současné a také jejich specifickým druhům. Stručně zde zmiňuji i některé nejznámější výrobce vína a jejich značky. Poslední kapitola je nahlédnutím do světa současné vinařské propagace.
Anotace v angličtině
Theme of this bachelor thesis is the history and the present age of wine etiquettes and brands of wineries and viniculture in the Czech Republic. In the first part it is concerned with the origin of viniculture in the world and in the Czech Republic, its progress, historical links, ways of traditional labelling, wine symbols and iconography. Furthermore I pay my attention to the origin of wine promotion, its progress and particular images of printed advertising. The second part is devoted to the czech and moravian wine etiquettes, starting from the First Republic ones, finishing at the present ones and their specific kinds. I also briefly mention some of the best-known wine producers and their brands. The last chapter is an insight into the wolrd of the present wine promotion.
Teoretická část: Prostudujte a analyzujte dostupné materiály vážící se
k zadanému tématu, formulujte své závěry a získané vědomosti.
Praktická část: Vytvořte koncepční návrh vizuálního stylu a dalších grafických
prvků.
Zásady pro vypracování
Teoretická část: Prostudujte a analyzujte dostupné materiály vážící se
k zadanému tématu, formulujte své závěry a získané vědomosti.
Praktická část: Vytvořte koncepční návrh vizuálního stylu a dalších grafických
prvků.
Seznam doporučené literatury
Philip B. Meggs - History of Graphic Design, Van Nostrand Reinhold, New York,
secon Edition, 1992
Dusong Jean-Luc & Siegwartová Fabienne - Typografie, Od olova k počítačům,
Svojtka a Vašut, Praha, 1997
Ladislav Sutnar - Praha - New York - Design in Action, UMPRUM v Praze a Argo,
Praha 2003
František Muzika - Krásné písmo ve vývoji latinky I+II, Státní nakladatelství
krásné literatury, hudby a umění, 1958 nebo Paseka 2005
Oldřich Menhart - Nauka o písmu, SPN, Praha, 1954
Oldřich Hlavsa - Typographia I - III, SNTL, Praha 1976, 1981, 1986
Wilson Harvey/Loewy - 1000 způsobů zpracování písma, Slovart, Praha, 2006
David Harris - Kaligrafie, Slovart, Praha, 2004
J. H. Kocman - Médium papír, VUT v Brně, 2004
P. Kočička, F. Blažek - Praktická typografie, Computer Press, Brno, 2000
Per Mollerup - Marks of Excellence, Phaidon, London 1997
Los / Dos / Tres / Logos, Die Gestalten Verlag, 2002 - 2006
Logolounge 1+2, Rockreport, 2003 - 2007
http://labels.winelibrary.com
http://www.ovine.cz
http://winelabels.org/labels21.htmgoldb
Seznam doporučené literatury
Philip B. Meggs - History of Graphic Design, Van Nostrand Reinhold, New York,
secon Edition, 1992
Dusong Jean-Luc & Siegwartová Fabienne - Typografie, Od olova k počítačům,
Svojtka a Vašut, Praha, 1997
Ladislav Sutnar - Praha - New York - Design in Action, UMPRUM v Praze a Argo,
Praha 2003
František Muzika - Krásné písmo ve vývoji latinky I+II, Státní nakladatelství
krásné literatury, hudby a umění, 1958 nebo Paseka 2005
Oldřich Menhart - Nauka o písmu, SPN, Praha, 1954
Oldřich Hlavsa - Typographia I - III, SNTL, Praha 1976, 1981, 1986
Wilson Harvey/Loewy - 1000 způsobů zpracování písma, Slovart, Praha, 2006
David Harris - Kaligrafie, Slovart, Praha, 2004
J. H. Kocman - Médium papír, VUT v Brně, 2004
P. Kočička, F. Blažek - Praktická typografie, Computer Press, Brno, 2000
Per Mollerup - Marks of Excellence, Phaidon, London 1997
Los / Dos / Tres / Logos, Die Gestalten Verlag, 2002 - 2006
Logolounge 1+2, Rockreport, 2003 - 2007
http://labels.winelibrary.com
http://www.ovine.cz
http://winelabels.org/labels21.htmgoldb