Webcasting se stává jedním z velmi oblíbených eLearningových nástrojů. V diplomové práci je zpracována metodologie tvorby videomateriálů s možností synchronizace s dalšími rich médii. Teoretická část je doplněna o část praktickou, obsahující popis SMIL technologie a WVC :: ONE systému. Ukázka webcastingových materiálů vytvořených pomocí zmíněných technologií je na přiloženém DVD-ROM.
Anotace v angličtině
Webcasting is becoming a very popular tool of eLearning. Narrative description and theoretical introduction of webcasting is presented in this masters´thesis. The main focus of this thesis is to introduce applications of video materials used in eLearning and its possible combinations with other rich medias. Theoretical part is followed by practical applications with a detailed description of SMIL technology and WVC :: ONE system. An example of the webcasting material created by the above mentioned technology may be find on the enclosed DVD-ROM.
Klíčová slova
streaming, eLearning, webcasting, řídicí systém pro učení = LMS, SMIL, distanční vzdělávání, informační a komunikační technologie, efektivnost vzdělávání, open university, virtuální mobilita studentů
Klíčová slova v angličtině
streaming, eLearning, webcasting, learning management system, SMIL, distance education, information and communication technology, effectiveness of learning process, open university, student virtual mobility
Rozsah průvodní práce
136 s., 2 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Webcasting se stává jedním z velmi oblíbených eLearningových nástrojů. V diplomové práci je zpracována metodologie tvorby videomateriálů s možností synchronizace s dalšími rich médii. Teoretická část je doplněna o část praktickou, obsahující popis SMIL technologie a WVC :: ONE systému. Ukázka webcastingových materiálů vytvořených pomocí zmíněných technologií je na přiloženém DVD-ROM.
Anotace v angličtině
Webcasting is becoming a very popular tool of eLearning. Narrative description and theoretical introduction of webcasting is presented in this masters´thesis. The main focus of this thesis is to introduce applications of video materials used in eLearning and its possible combinations with other rich medias. Theoretical part is followed by practical applications with a detailed description of SMIL technology and WVC :: ONE system. An example of the webcasting material created by the above mentioned technology may be find on the enclosed DVD-ROM.
Klíčová slova
streaming, eLearning, webcasting, řídicí systém pro učení = LMS, SMIL, distanční vzdělávání, informační a komunikační technologie, efektivnost vzdělávání, open university, virtuální mobilita studentů
Klíčová slova v angličtině
streaming, eLearning, webcasting, learning management system, SMIL, distance education, information and communication technology, effectiveness of learning process, open university, student virtual mobility
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši pro oblast zabývající se tvorbou webcastingových materiálů v prostředí Internetu.
Navrhněte obsah a způsob zpracování webcastingových materiálů.
Na základě těchto návrhů vytvořte ukázku na zvolené téma s využitím moderních technologií.
Srovnejte technologie z hlediska jejich kladů, záporů, rozdílů a zejména vhodnosti využití.
Prakticky ověřte a také vyhodnoťte využití vytvořených elektronických pomůcek vybranou skupinou uživatelů.
Zpřístupněte vytvořené elektronické materiály na Internetu.
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši pro oblast zabývající se tvorbou webcastingových materiálů v prostředí Internetu.
Navrhněte obsah a způsob zpracování webcastingových materiálů.
Na základě těchto návrhů vytvořte ukázku na zvolené téma s využitím moderních technologií.
Srovnejte technologie z hlediska jejich kladů, záporů, rozdílů a zejména vhodnosti využití.
Prakticky ověřte a také vyhodnoťte využití vytvořených elektronických pomůcek vybranou skupinou uživatelů.
Zpřístupněte vytvořené elektronické materiály na Internetu.
Seznam doporučené literatury
EDUVision [online]. c2008. Dostupný z WWW: (http://www.eduvision.cz/sluzby-a-produkty/webcasting.html).
Kontis e-Learning: Součásti e-learning [online]. [2005]. Dostupný z WWW: (http://www.e-learn.cz/uvod_soucasti.asp?menu=elearning&submenu=soucasti).
PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška, MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha : Nakladatelství Portál, 2003. 322 s. ISBN 80-7178-772-8.
LMS eDoceo - Homepage [online]. [2005]. Dostupný z WWW: (http://www.edoceo.cz/).
NOVÁK, Milan. Woxcafe.cz [online]. 2007. Dostupný z WWW: (http://www.voxcafe.cz/). ISSN 1802-2804.
HORNHILL, Sally, et al. Video Streaming: a guide for educational development. Asensio Mireia. first edition. Manchester, UK : The JISC Click and Go Video Project, ISD, UMIST, PO Box 88, Manchester, M60 1QD, 2002. 80 s. ISBN 0 9543804-0-1.
GRIMMICH, Šimon. SMIL - jazyk pro multimediální prezentace - XML - Vývoj aplikací [online]. 2004. Dostupný z WWW: (http://interval.cz/clanky/smil-jazyk-pro-multimedialni-prezentace/).
CESNET, z. s. p. o.. CESNET [online]. c1996-2009. Dostupný z WWW: (www.cesnet.cz).
Google. Google [online]. c2009. Dostupný z WWW: (www.google.com).
Seznam doporučené literatury
EDUVision [online]. c2008. Dostupný z WWW: (http://www.eduvision.cz/sluzby-a-produkty/webcasting.html).
Kontis e-Learning: Součásti e-learning [online]. [2005]. Dostupný z WWW: (http://www.e-learn.cz/uvod_soucasti.asp?menu=elearning&submenu=soucasti).
PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška, MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha : Nakladatelství Portál, 2003. 322 s. ISBN 80-7178-772-8.
LMS eDoceo - Homepage [online]. [2005]. Dostupný z WWW: (http://www.edoceo.cz/).
NOVÁK, Milan. Woxcafe.cz [online]. 2007. Dostupný z WWW: (http://www.voxcafe.cz/). ISSN 1802-2804.
HORNHILL, Sally, et al. Video Streaming: a guide for educational development. Asensio Mireia. first edition. Manchester, UK : The JISC Click and Go Video Project, ISD, UMIST, PO Box 88, Manchester, M60 1QD, 2002. 80 s. ISBN 0 9543804-0-1.
GRIMMICH, Šimon. SMIL - jazyk pro multimediální prezentace - XML - Vývoj aplikací [online]. 2004. Dostupný z WWW: (http://interval.cz/clanky/smil-jazyk-pro-multimedialni-prezentace/).
CESNET, z. s. p. o.. CESNET [online]. c1996-2009. Dostupný z WWW: (www.cesnet.cz).
Google. Google [online]. c2009. Dostupný z WWW: (www.google.com).
Přílohy volně vložené
1 DVD-ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant odprezentoval před komisí hlavní cíle a výsledky své diplomové práce. Součástí prezentace byla praktická ukázka. Následně byl student seznámen s posudky vedoucího a oponenta diplomové práce. Diplomant postupně odpověděl na otázky oponenta práce.
Komise vznesla k obhajobě následující dotazy:
1) Ing. Bližňák: V jaké aplikaci jste vytvářel praktickou ukázku?
2) Ing. Bližňák: Jakým způsobem se vytváří aplikace v jazyce Smil?
3) Ing. Chramcov: Výzkum jste prováděl formou dotazníků nebo elektronicky?
4) Mgr. Chudý: Proč jste z výzkumu vyřadil studenty informatiky?
5) Doc. Botek: Jaký je závěr Vaší práce z pohledu na zpracovanou tematiku?
6) Prof. Musil: Jaké jsou nevýhody E-learningu?
7) Prof. Musil: Prováděl jste nějaký předvýzkum při vytváření dotazníku?