Učebnice hrají v edukačním procesu velmi důležitou úlohu. Jsou nástrojem, pomocníkem, průvodcem i normou, proto je jejích výběr nebo tvorba velmi důležitý proces. Cílem diplomové práce je navrhnout učebnici IKT pro potřeby ZŠ Křižná, Valašské Meziříčí.
První část shrnuje teoretické informace o učebnicích, jejich funkcích a hodnocení. Ve druhé části je provedeno hodnocení tří učebnic IKT pro základní školy. Závěr je věnován návrhu učebnice pro žáky a učitele naší školy.
Annotation in English
Textbooks plays a very important role in education. They serve as tool and tutor, guidebook and gauge, so creating or choosing an appropriate one is very important. The target of this diploma thesis is to designed a textbook of the subjekt called Information and comunication technology for need of pupils and teachers of the basic school Křižná, Valašské Meziříčí.
First part summons teoretical information about textbooks, their function and evaluation. In the second part is done an evaluation of three textbooks edited especially for czech basic school. The conclusion is given to suggestion of our own textbook which is specially tailored for the needs of our pupils and teachers.
texbook, teaching papers, evaluation of texbooks, education
Length of the covering note
80 s., 16 s. příloh
Language
CZ
Annotation
Učebnice hrají v edukačním procesu velmi důležitou úlohu. Jsou nástrojem, pomocníkem, průvodcem i normou, proto je jejích výběr nebo tvorba velmi důležitý proces. Cílem diplomové práce je navrhnout učebnici IKT pro potřeby ZŠ Křižná, Valašské Meziříčí.
První část shrnuje teoretické informace o učebnicích, jejich funkcích a hodnocení. Ve druhé části je provedeno hodnocení tří učebnic IKT pro základní školy. Závěr je věnován návrhu učebnice pro žáky a učitele naší školy.
Annotation in English
Textbooks plays a very important role in education. They serve as tool and tutor, guidebook and gauge, so creating or choosing an appropriate one is very important. The target of this diploma thesis is to designed a textbook of the subjekt called Information and comunication technology for need of pupils and teachers of the basic school Křižná, Valašské Meziříčí.
First part summons teoretical information about textbooks, their function and evaluation. In the second part is done an evaluation of three textbooks edited especially for czech basic school. The conclusion is given to suggestion of our own textbook which is specially tailored for the needs of our pupils and teachers.
texbook, teaching papers, evaluation of texbooks, education
Research Plan
Zkompletujte a zpracujte odborně orientovanou literaturu k tématu diplomové práce.
Zhodnoťte současnou situaci na trhu učebnic informatiky.
Proveďte průzkum požadavků učitelů a žáků související s kvalitou a používáním učebnic.
Na základě výsledků analýzy navrhněte učebnici IKT.
Research Plan
Zkompletujte a zpracujte odborně orientovanou literaturu k tématu diplomové práce.
Zhodnoťte současnou situaci na trhu učebnic informatiky.
Proveďte průzkum požadavků učitelů a žáků související s kvalitou a používáním učebnic.
Na základě výsledků analýzy navrhněte učebnici IKT.
Recommended resources
Buzan, T. The Mind Map Book:Radiant Thinking - Major Evolution in Human Thought. Buzan Center, LTD. 2003. ISBN 0-563-48701-1.
Chudý, Š., Kašpárková, S. Didaktická propedeutika. Zlín 2007. ISBN 978-80-7318-552-7.
Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Portál 2002. ISBN 80-7178-253-X.
Maňák, J. Švec, V. Výukové metody. Brno 2003. ISBN 80-7315-039-5.
Pasch, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál. 1998. ISBN 80-7178-127-4.
Petty, G. Moderní vyučování. Portál 1996. ISBN 80-7178-978-X.
Průcha, J. Moderní pedagogika. Protál 1997. ISBN 80-7178-170-3.
Průcha, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Brno 1998. ISBN 80-85931-49-4.
Skalková, J. Obecná didaktika. Grada 2007. ISBN 80-247-1821-9.
Sternberg, R. J., Kognitivní psychologie. Portál 2002. ISBN: 80-7178-632-2.
Recommended resources
Buzan, T. The Mind Map Book:Radiant Thinking - Major Evolution in Human Thought. Buzan Center, LTD. 2003. ISBN 0-563-48701-1.
Chudý, Š., Kašpárková, S. Didaktická propedeutika. Zlín 2007. ISBN 978-80-7318-552-7.
Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Portál 2002. ISBN 80-7178-253-X.
Maňák, J. Švec, V. Výukové metody. Brno 2003. ISBN 80-7315-039-5.
Pasch, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál. 1998. ISBN 80-7178-127-4.
Petty, G. Moderní vyučování. Portál 1996. ISBN 80-7178-978-X.
Průcha, J. Moderní pedagogika. Protál 1997. ISBN 80-7178-170-3.
Průcha, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Brno 1998. ISBN 80-85931-49-4.
Skalková, J. Obecná didaktika. Grada 2007. ISBN 80-247-1821-9.
Sternberg, R. J., Kognitivní psychologie. Portál 2002. ISBN: 80-7178-632-2.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
illustrations
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Diplomantka odprezentovala před komisí hlavní cíle a výsledky své diplomové práce. Součástí prezentace byla praktická ukázka. Následně byla studentka seznámena s posudky vedoucího a oponenta diplomové práce. Diplomantka postupně odpověděla na otázky oponenta práce.
Komise vznesla k obhajobě následující dotazy:
1) Doc. Botek: V jakém stádiu rozpracovanosti se nyní nachází Vámi vytvářená učebnice?
2) Prof. Musil: Znáte jiné metody obsahové analýzy?