Tato práce pojednává o výuce programování žáků na základních školách. Práce nabízí možnost seznámení s výhodami, které přináší zavedení programování pro žáky základních škol v naší republice. Dále uvádí možnosti jednotlivých vývojových prostředí / programů určených pro děti na ZŠ. Práce obsahuje akční výzkum s rozborem získaných dat. Další součástí této práce je vypracování webu, na kterém budou mít učitelé i žáci možnost získat informace o předmětu programování.
Anotace v angličtině
This work deals with teaching programming students in primary schools. The work offers the opportunity to become familiar with the advantages of the introduction of programming for students of primary schools in our country. It also states the possibility of individual development environments / programs for children at elementary school. The work includes action research with an analysis of the data obtained. Part of this work is the development site, which will have teachers and students to obtain information on the subject of programming.
Klíčová slova
programování, programovací jazyk, vývojové nástroje, výukový web
Klíčová slova v angličtině
programming, programming language, development tools, web tutorial
Rozsah průvodní práce
68
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce pojednává o výuce programování žáků na základních školách. Práce nabízí možnost seznámení s výhodami, které přináší zavedení programování pro žáky základních škol v naší republice. Dále uvádí možnosti jednotlivých vývojových prostředí / programů určených pro děti na ZŠ. Práce obsahuje akční výzkum s rozborem získaných dat. Další součástí této práce je vypracování webu, na kterém budou mít učitelé i žáci možnost získat informace o předmětu programování.
Anotace v angličtině
This work deals with teaching programming students in primary schools. The work offers the opportunity to become familiar with the advantages of the introduction of programming for students of primary schools in our country. It also states the possibility of individual development environments / programs for children at elementary school. The work includes action research with an analysis of the data obtained. Part of this work is the development site, which will have teachers and students to obtain information on the subject of programming.
Klíčová slova
programování, programovací jazyk, vývojové nástroje, výukový web
Klíčová slova v angličtině
programming, programming language, development tools, web tutorial
Zásady pro vypracování
Proveďte analýzu zdrojů na internetu k danému tématu.
Stanovte základní požadavky na výukový web.
Analyzujte potřeby žáka, tj. stanovte vhodnou náplň kurzu.
Na základě zjištených informací vypracujte danou problematiku tak, aby splňovala potřebné náležitosti, tj. navrhněte a zrealizujte vytvoření vyúkového webu s daným obsahem.
Popište nasazení a využití vyúkového webu v praxi, klady a zápory.
Zásady pro vypracování
Proveďte analýzu zdrojů na internetu k danému tématu.
Stanovte základní požadavky na výukový web.
Analyzujte potřeby žáka, tj. stanovte vhodnou náplň kurzu.
Na základě zjištených informací vypracujte danou problematiku tak, aby splňovala potřebné náležitosti, tj. navrhněte a zrealizujte vytvoření vyúkového webu s daným obsahem.
Popište nasazení a využití vyúkového webu v praxi, klady a zápory.
Seznam doporučené literatury
NAGEL, CH. C Programujeme profesionálně. Brno: Computer Press, 2003.
TROELSEN, A. C a. NET 2.0 Profesionálně. Brno: Zoner Press, 2006.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: PAIDO, 2003.
GREMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce. Olomouc: Hanex, 2007.
http://projektysipvz.gytool.cz/ProjektySIPVZ/Default.aspx?uid=3
http://www.sgpsys.com/cz/Default.asp
http://cs.wikipedia.org/wiki/.NET
Další literatura dle pokynů vedoucího diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
NAGEL, CH. C Programujeme profesionálně. Brno: Computer Press, 2003.
TROELSEN, A. C a. NET 2.0 Profesionálně. Brno: Zoner Press, 2006.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: PAIDO, 2003.
GREMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce. Olomouc: Hanex, 2007.
http://projektysipvz.gytool.cz/ProjektySIPVZ/Default.aspx?uid=3
http://www.sgpsys.com/cz/Default.asp
http://cs.wikipedia.org/wiki/.NET
Další literatura dle pokynů vedoucího diplomové práce.
Přílohy volně vložené
1 x CD-ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant odprezentoval před komisí hlavní cíle a výsledky své diplomové práce. Součástí prezentace nebyla praktická ukázka. Následně byl student seznámen s posudky vedoucího a oponenta diplomové práce. Diplomant postupně odpověděl na otázky oponenta práce.
Komise vznesla k obhajobě následující dotazy:
1) Doc. Botek: Je rozdíl mezi programování a vytváření algoritmu a řešení problémů. Co je programování?
2) Ing. Bližňák: Jak souvisí název práce s jejím konkrétním obsahem?
3) Ing. Bližňák: Myslíte si, že je C# vhodný pro výuku programování na základní škole?
4) Mgr. Chudý: Je podle Vás vhodné v diplomové práci citovat Wikipedii?
5) Prof. Musil: Analyzoval jste odezvu dětí při jejich práci?