Tato diplomová práce uvádí čtenáře do problematiky Turingových strojů na jejichž úspěšné zobrazení se dají použít graficky buněčné automaty . V teoretické části je probrána osoba Alana Turinga a jeho stroje. V praktické části jsou ukázány vzorové vizualizační programy dvou nebo třístavových strojů s možností zápisu dvou nebo tří barev na pásku. Všechny vizualizace jsou pak shrnuté do jednotlivých programů neboli "notebooků" ve Wolfram Mathematica.
Anotace v angličtině
This thesis introduces the reader into the problems of Turing’s machines, for their successful scheme can be used graphically for cell automatics. The theoretical part goes over the person of inventor Turing’s machines Alan Turing and his machines. There are shown two or three state machines with possibility of record two or three colours on the tape in the practical part models of visualization programs. Subsequently all the visualizations are summarized to the single programmes alias notebooks in Mathematica terminology.
Klíčová slova
Turigův stroj, algoritmus, rozhodovací problém , problém zastavení, buněčný automat, mobilní automat
Tato diplomová práce uvádí čtenáře do problematiky Turingových strojů na jejichž úspěšné zobrazení se dají použít graficky buněčné automaty . V teoretické části je probrána osoba Alana Turinga a jeho stroje. V praktické části jsou ukázány vzorové vizualizační programy dvou nebo třístavových strojů s možností zápisu dvou nebo tří barev na pásku. Všechny vizualizace jsou pak shrnuté do jednotlivých programů neboli "notebooků" ve Wolfram Mathematica.
Anotace v angličtině
This thesis introduces the reader into the problems of Turing’s machines, for their successful scheme can be used graphically for cell automatics. The theoretical part goes over the person of inventor Turing’s machines Alan Turing and his machines. There are shown two or three state machines with possibility of record two or three colours on the tape in the practical part models of visualization programs. Subsequently all the visualizations are summarized to the single programmes alias notebooks in Mathematica terminology.
Klíčová slova
Turigův stroj, algoritmus, rozhodovací problém , problém zastavení, buněčný automat, mobilní automat
Diplomová práce se zabývá tvorbou demonstračních programů s
tématikou Turingových strojů pro produkt Mathematica Player. Půjde
o tvorbu vizualizačních programů. Při tvorbě postupujte podle
následujících kroků:
Vypracovat přehled problematiky Turingových strojů
Navrhněte vlastní prostředí
Provést programovou realizaci
Vyhodnotit
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá tvorbou demonstračních programů s
tématikou Turingových strojů pro produkt Mathematica Player. Půjde
o tvorbu vizualizačních programů. Při tvorbě postupujte podle
následujících kroků:
Vypracovat přehled problematiky Turingových strojů
Navrhněte vlastní prostředí
Provést programovou realizaci
Vyhodnotit
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Josef. Teoretická informatika. 1. vyd. Praha: Česká informatická společnost, 1996. 168 s. ISBN 80-900853-4-2
LEAVITT, David. Muž, který věděl příliš mnoho : Alan Turing a vynález počítače. Argo a Dokořán, 2007. ISBN 978-80-7203-900-5
WOLFRAM, Stephen, A New Kind of Science. Wolfram Media, Inc., 2002. ISBN 1-57955-008-8
Zelinka Ivan. Aplikovaná informatika. Volume 1. Zlín : Ediční středisko, Fakulty technologické, VUT, Zlín, 1999. 183 p. ISBN 80-214-1423-5
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Josef. Teoretická informatika. 1. vyd. Praha: Česká informatická společnost, 1996. 168 s. ISBN 80-900853-4-2
LEAVITT, David. Muž, který věděl příliš mnoho : Alan Turing a vynález počítače. Argo a Dokořán, 2007. ISBN 978-80-7203-900-5
WOLFRAM, Stephen, A New Kind of Science. Wolfram Media, Inc., 2002. ISBN 1-57955-008-8
Zelinka Ivan. Aplikovaná informatika. Volume 1. Zlín : Ediční středisko, Fakulty technologické, VUT, Zlín, 1999. 183 p. ISBN 80-214-1423-5
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student úspěšně prezentoval svoji diplomovou práci. Následovali otázky:
1) V čem se liší Tuningův stroj od zásobníkového automatu? (doc. Jašek)
2) Jak je toto realizováno v praxi? (doc, Jašek)
3) Jak pracuje Váš program v Mathematica Playeru? (Ing. Oplatková)
4) Ověřil jste Vaše stroje na něčem reálném? (Ing. Dulík)