Tato bakalářská práce se zabývá problematikou násilí v dětské literatuře. Teoretická část je pojata jako vhled do dané problematiky. Jednotlivé kapitoly jsou děleny podle ontogenetického období. V každé kapitole se zabývám tím, které konkrétní knihy obsahují násilí a tudíž nejsou pro děti daného věku příliš vhodné a naopak. Ke každému ontogenetickému období jsem si vybrala 2 nejznámější či nejoblíbenější dětské autory, které zde představuji společně i s jejich tvorbou. V praktické části se zabývám kvantitativním výzkumem nejoblíbenějších dětských knih. Vycházela jsem z ankety, která byla určena dětem ve věku 6 - 8 let. Dále se zabývám kvalitativním výzkumem 1 knihy, kterou jsem si pro tento účel zvolila.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the problems of violence in the children´s literature. The theoretical part is an insight into this problematics. Individual chapters are divided by ontogenetic periods. Each chapter deals with particular books which contain violence and therefore are not convenient for children of certain age and contrariwise. For each ontogenetic period I have chosen two of the most famous or the most popular children´s writers. I have presented the writers and also their work. The practical part focuses on a quantitative research of the most popular children´s books. The research is based on a mini questionnaire aimed at children from six to eight years of age. Furthermore, I deal with the qualitative research of a book that I have chosen for this purpose.
Klíčová slova
literatura, dítě, adolescent, literatura pro děti, násilí, fyzické násilí, agresivita, ontogenetické období, knihy, pohádky, autor
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou násilí v dětské literatuře. Teoretická část je pojata jako vhled do dané problematiky. Jednotlivé kapitoly jsou děleny podle ontogenetického období. V každé kapitole se zabývám tím, které konkrétní knihy obsahují násilí a tudíž nejsou pro děti daného věku příliš vhodné a naopak. Ke každému ontogenetickému období jsem si vybrala 2 nejznámější či nejoblíbenější dětské autory, které zde představuji společně i s jejich tvorbou. V praktické části se zabývám kvantitativním výzkumem nejoblíbenějších dětských knih. Vycházela jsem z ankety, která byla určena dětem ve věku 6 - 8 let. Dále se zabývám kvalitativním výzkumem 1 knihy, kterou jsem si pro tento účel zvolila.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the problems of violence in the children´s literature. The theoretical part is an insight into this problematics. Individual chapters are divided by ontogenetic periods. Each chapter deals with particular books which contain violence and therefore are not convenient for children of certain age and contrariwise. For each ontogenetic period I have chosen two of the most famous or the most popular children´s writers. I have presented the writers and also their work. The practical part focuses on a quantitative research of the most popular children´s books. The research is based on a mini questionnaire aimed at children from six to eight years of age. Furthermore, I deal with the qualitative research of a book that I have chosen for this purpose.
Klíčová slova
literatura, dítě, adolescent, literatura pro děti, násilí, fyzické násilí, agresivita, ontogenetické období, knihy, pohádky, autor
Zpracování rešerší odborné literatury
Vypracování osnovy a struktury BP
Metodologie práce, stanovení výzkumných technik a metod
Zpracování teoretické a praktické části práce
Teoretická a praktická východiska, závěry a doporučení
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerší odborné literatury
Vypracování osnovy a struktury BP
Metodologie práce, stanovení výzkumných technik a metod
Zpracování teoretické a praktické části práce
Teoretická a praktická východiska, závěry a doporučení
Seznam doporučené literatury
BARTÍK, I. Harry odchází. Ať žije Will?: děti lákají nové světy a smyšlení tvorové - bohužel však i násilí a vulgarita. Týdeník Květy. 2008, roč. XVIII, č. 15, s. 79.
HRUBÍN, F. Špalíček veršů a pohádek. 6. vyd. Praha: Albatros, nakladatelství pro děti a mládež, 1988.
NĚMCOVÁ, B. Babička. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1987.
ROWLINGOVÁ, J. K. Harry Potter a Princ dvojí krve. 1. vyd. Praha: Albatros, 2005. ISBN 80-00-01819-5.
TOMAN, J. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: PFJU, 1992.
Seznam doporučené literatury
BARTÍK, I. Harry odchází. Ať žije Will?: děti lákají nové světy a smyšlení tvorové - bohužel však i násilí a vulgarita. Týdeník Květy. 2008, roč. XVIII, č. 15, s. 79.
HRUBÍN, F. Špalíček veršů a pohádek. 6. vyd. Praha: Albatros, nakladatelství pro děti a mládež, 1988.
NĚMCOVÁ, B. Babička. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1987.
ROWLINGOVÁ, J. K. Harry Potter a Princ dvojí krve. 1. vyd. Praha: Albatros, 2005. ISBN 80-00-01819-5.
TOMAN, J. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: PFJU, 1992.