Znaková řeč pro slyšící batolata je komunikačním systémem, který umožňuje komunikaci dříve, než dítě začne mluvit. Práce se věnuje komunikaci malých dětí obecně, verbální i neverbální komunikaci. Také komunikaci z pohledu vývojové psychologie. Z oblasti Znakování batolat se zabývá znakovacími systémy Baby Signs\regm{}, programům podle Diane Ryanové, Stacy A. Thompsonové a systému podle Terezie Vasilovčík Šustové. Tyto přístupy srovnává.
Anotace v angličtině
Infant & Toddler Sign Language is a communication system which allows communication before children can express themselves verbally. My thesis deals with a baby communication in general - verbal and nonverbal communication, communication in term of developmental psychology, system of Baby Signs\regm{}, programmes by Diane Ryan, Stacy A. Thompson and a system by Terezie Vasilovcik Sustova. This thesis
confronts all of these programmes.
Klíčová slova
Neverbální komunikace, znakování s batolaty, znakovací systémy, Baby Signs.
Klíčová slova v angličtině
Nonverbal communication, toddler sign language, sign language systems, Baby Signs
Rozsah průvodní práce
87
Jazyk
CZ
Anotace
Znaková řeč pro slyšící batolata je komunikačním systémem, který umožňuje komunikaci dříve, než dítě začne mluvit. Práce se věnuje komunikaci malých dětí obecně, verbální i neverbální komunikaci. Také komunikaci z pohledu vývojové psychologie. Z oblasti Znakování batolat se zabývá znakovacími systémy Baby Signs\regm{}, programům podle Diane Ryanové, Stacy A. Thompsonové a systému podle Terezie Vasilovčík Šustové. Tyto přístupy srovnává.
Anotace v angličtině
Infant & Toddler Sign Language is a communication system which allows communication before children can express themselves verbally. My thesis deals with a baby communication in general - verbal and nonverbal communication, communication in term of developmental psychology, system of Baby Signs\regm{}, programmes by Diane Ryan, Stacy A. Thompson and a system by Terezie Vasilovcik Sustova. This thesis
confronts all of these programmes.
Klíčová slova
Neverbální komunikace, znakování s batolaty, znakovací systémy, Baby Signs.
Klíčová slova v angličtině
Nonverbal communication, toddler sign language, sign language systems, Baby Signs
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vývojové psychologie, komunikace s dítětem, znakové řeči pro batolata.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou techniky komparativní studie a kasuistiky.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vývojové psychologie, komunikace s dítětem, znakové řeči pro batolata.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou techniky komparativní studie a kasuistiky.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ACREDOLO L., GOODWYN, S. Baby Signs, How to Talk with Your Baby Before Baby Can Talk. New York: McGraw Hill, USA. ISBN 0-07-138776-5.
RYAN D. Baby Sign Language. New York: Alpha Books, 2006. ISBN 1-59257-469-6.
ŘÍČAN P. Cesta životem, vývojová psychologie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-124-7.
ŠUSTOVÁ VASILOVČÍK, T. Jak se domluvit s kojencem a batoletem. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2336-5. THOMPSON, S.A. Teach Your Tot To Sign. Washington DC: Gallaudet University Press,2005. ISBN 1-56368-311-3.
Seznam doporučené literatury
ACREDOLO L., GOODWYN, S. Baby Signs, How to Talk with Your Baby Before Baby Can Talk. New York: McGraw Hill, USA. ISBN 0-07-138776-5.
RYAN D. Baby Sign Language. New York: Alpha Books, 2006. ISBN 1-59257-469-6.
ŘÍČAN P. Cesta životem, vývojová psychologie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-124-7.
ŠUSTOVÁ VASILOVČÍK, T. Jak se domluvit s kojencem a batoletem. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2336-5. THOMPSON, S.A. Teach Your Tot To Sign. Washington DC: Gallaudet University Press,2005. ISBN 1-56368-311-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Jakým způsobem by bylo možné porozumět kulturním a osobnostním podmíněnostem systémů znakování, pokud by autorka s tématem pracovala i dále? (Hrbáčková)
Myslíte si, že má opravdu význam učit slyšící dítě znakovou řeč? Máte s tím osobní zkušenost? (Andrysová)