Bakalářská práce ‚Využití volného času neorganizovanými dětmi a mládeží‘ je zaměřena na charakteristiku dětí a mládeže jejich způsobu využití volného času a možnostem jejich rizikového jednání. Součástí práce je vymezení nízkoprahových zařízení pro děti a mládež a jejich možnosti a způsoby pomoci dětem a mládeži v těžkých životních situacích. Rovněž je provedena stručná charakteristika jednotlivých zařízení ve Zlínském kraji s popisem služeb, které nabízejí dětem a mládeži.
V praktické části je popsán výzkum soustředěný na způsob jakým děti a mládež tráví svůj volný čas a jaké množství volného času mají v jednotlivých obdobích roku. Vzhledem k tomu, že práce pojednává o neorganizovaných dětech a mládeži, jsou součástí výzkumu i rizikové aktivity spojené s neorganizovanými dětmi a mládeží, které mají vliv na vznik jednotlivých patologických jevů.
Anotace v angličtině
Bachelor´s work: ‚Using of free time by unorganized children and teen-agers‘is aimed at the characterization of children and teen-agers, their way of spending of free time and possible result of their hazard behaviour. The work includes the specification of social settlements for children and teen-agers and speaks about their possibilities and ways how to help to children in hard situations of their life. There is made a brief characterization of each settlement in Zlín´s region with the short description of services that are offered to children and teen-agers.
In practical part of the work is described research about the way of children and teen-agers to spend their free time and there is shown how much free time they have in each period of the year. According to discourse about unorganized children and teen-agers is included research about hazard activities that are connected with unorganized children and teen-agers as well. And there is found that these activities have influence on rise of each pathological effect.
Klíčová slova
neorganizované děti, neorganizovaná mládež, volný čas, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež
Klíčová slova v angličtině
unorganized children, unorganized teen-agers, free time, Low-threshold facilities
Rozsah průvodní práce
67 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce ‚Využití volného času neorganizovanými dětmi a mládeží‘ je zaměřena na charakteristiku dětí a mládeže jejich způsobu využití volného času a možnostem jejich rizikového jednání. Součástí práce je vymezení nízkoprahových zařízení pro děti a mládež a jejich možnosti a způsoby pomoci dětem a mládeži v těžkých životních situacích. Rovněž je provedena stručná charakteristika jednotlivých zařízení ve Zlínském kraji s popisem služeb, které nabízejí dětem a mládeži.
V praktické části je popsán výzkum soustředěný na způsob jakým děti a mládež tráví svůj volný čas a jaké množství volného času mají v jednotlivých obdobích roku. Vzhledem k tomu, že práce pojednává o neorganizovaných dětech a mládeži, jsou součástí výzkumu i rizikové aktivity spojené s neorganizovanými dětmi a mládeží, které mají vliv na vznik jednotlivých patologických jevů.
Anotace v angličtině
Bachelor´s work: ‚Using of free time by unorganized children and teen-agers‘is aimed at the characterization of children and teen-agers, their way of spending of free time and possible result of their hazard behaviour. The work includes the specification of social settlements for children and teen-agers and speaks about their possibilities and ways how to help to children in hard situations of their life. There is made a brief characterization of each settlement in Zlín´s region with the short description of services that are offered to children and teen-agers.
In practical part of the work is described research about the way of children and teen-agers to spend their free time and there is shown how much free time they have in each period of the year. According to discourse about unorganized children and teen-agers is included research about hazard activities that are connected with unorganized children and teen-agers as well. And there is found that these activities have influence on rise of each pathological effect.
Klíčová slova
neorganizované děti, neorganizovaná mládež, volný čas, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež
Klíčová slova v angličtině
unorganized children, unorganized teen-agers, free time, Low-threshold facilities
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerší odborné literatury
Vypracování osnovy a struktury BP
Zpracování teoretické a praktické části práce
Metodologie práce, stanovení výzkumných technik a metod
Teoretická a praktická východiska, závěry a doporučení
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerší odborné literatury
Vypracování osnovy a struktury BP
Zpracování teoretické a praktické části práce
Metodologie práce, stanovení výzkumných technik a metod
Teoretická a praktická východiska, závěry a doporučení
Seznam doporučené literatury
BRINDZA, Ján. Deti a ich voľný čas. Bratislava : SÚV SZM, 1984. 87 s. ISBN 74-040-84.
HERZOG, Aleš, et al. Pojmosloví nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. Praha : Česká asociace streetwork, 2008. 20 s.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. 1. vyd. Praha : Portál, 2004. 176 s. ISBN 80-7178-927-5.
JEDLIČKA R. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
LABÁTH, Vladimír. Riziková mládež. Redaktorka Alena Miltová. 1. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 2001. 156 s. ISBN 80-85850-66-4.
MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7.
MASARIKOVÁ, Anna. Vybrané kapitoly z pedagogiky voľného času. 1. vyd. Nitra : Pedagogická fakulta, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2002. 164 s. ISBN 80-968735-0-4.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času : Teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. 3. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2002. 231 s. ISBN 80-7178-711-6.
PERHÁCS, Ján, et al. Multidimenzionálne aspekty výchovy a vzdelávania. 1. vyd. Nitra : Pedagogická fakulta, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2005. 345 s. ISBN 80-8050-893-3.
PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška, MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník : 4., aktualizované vydání. 4. vyd. Praha : Portál, 2003. 322 s. ISBN 80-7178-772-8.
SPOUSTA, Vladimír, et al. Kapitoly z pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzity, 1996. 37 s. ISBN 80-210-1274-9.
SPOUSTA, Vladimír, et al. Teoretické základy výchovy ve volném čase. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1997. 00 s. ISBN 80-210-1007-X.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. : Dětství a dospívání. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005. 468 s. ISBN 80-246-0956-8.
VÁŽANSKÝ, Mojmír. Volný čas a pedagogika zážitku. [s.l.] : [s.n.], 1992. 00 s. ISBN 80-210-0428-2.
VÁŽANSKÝ, Mojmír, SMÉKAL, Vladimír. Základy pedagogiky volného času. Brno : Nakladatelství PAIDO, 1995. 176 s.Edice pedagogické literatury. ISBN 80-901737-9-9.
WIEGEROVÁ, Adriana. Cesty demokracie vo výchove a vzdelávání. Bratislava : Univerzita Komenského, Pedagogická fakulta, Katedra predškolskej a elementárnej pedagogiky v Bratislave, 2003. 185 s. ISBN 80-88868-85-8.
Seznam doporučené literatury
BRINDZA, Ján. Deti a ich voľný čas. Bratislava : SÚV SZM, 1984. 87 s. ISBN 74-040-84.
HERZOG, Aleš, et al. Pojmosloví nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. Praha : Česká asociace streetwork, 2008. 20 s.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. 1. vyd. Praha : Portál, 2004. 176 s. ISBN 80-7178-927-5.
JEDLIČKA R. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
LABÁTH, Vladimír. Riziková mládež. Redaktorka Alena Miltová. 1. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 2001. 156 s. ISBN 80-85850-66-4.
MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7.
MASARIKOVÁ, Anna. Vybrané kapitoly z pedagogiky voľného času. 1. vyd. Nitra : Pedagogická fakulta, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2002. 164 s. ISBN 80-968735-0-4.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času : Teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. 3. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2002. 231 s. ISBN 80-7178-711-6.
PERHÁCS, Ján, et al. Multidimenzionálne aspekty výchovy a vzdelávania. 1. vyd. Nitra : Pedagogická fakulta, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2005. 345 s. ISBN 80-8050-893-3.
PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška, MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník : 4., aktualizované vydání. 4. vyd. Praha : Portál, 2003. 322 s. ISBN 80-7178-772-8.
SPOUSTA, Vladimír, et al. Kapitoly z pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzity, 1996. 37 s. ISBN 80-210-1274-9.
SPOUSTA, Vladimír, et al. Teoretické základy výchovy ve volném čase. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1997. 00 s. ISBN 80-210-1007-X.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. : Dětství a dospívání. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005. 468 s. ISBN 80-246-0956-8.
VÁŽANSKÝ, Mojmír. Volný čas a pedagogika zážitku. [s.l.] : [s.n.], 1992. 00 s. ISBN 80-210-0428-2.
VÁŽANSKÝ, Mojmír, SMÉKAL, Vladimír. Základy pedagogiky volného času. Brno : Nakladatelství PAIDO, 1995. 176 s.Edice pedagogické literatury. ISBN 80-901737-9-9.
WIEGEROVÁ, Adriana. Cesty demokracie vo výchove a vzdelávání. Bratislava : Univerzita Komenského, Pedagogická fakulta, Katedra predškolskej a elementárnej pedagogiky v Bratislave, 2003. 185 s. ISBN 80-88868-85-8.