Bakalářská práce pojednává o působení výtvarné výchovy na socializaci dětí do kolektivu v mateřské škole. Popisuje jednotlivé techniky výtvarné výchovy a jejich použití. Seznamuje s využitím arteterapie, při práci s dětmi předškolního věku a popisuje jednotlivé arteterapeutické techniky. Teoretická část plynule přechází do praktické části.
Praktická část je zaměřena na pozorování určité skupiny dětí předškolního věku. S těmito dětmi jsou individuálně prováděny některé arteterapeutické testy. Stejně tak je v praktické části zdokumentována skupinová arteterapie prováděna s jinou skupinou dětí v mateřské škole. Praktická část je provázena fotkami.
Anotace v angličtině
This thesis deals with impact of arts on socialization of children in nursery school collective. Different art techniques and their applications are described. The paper informs about utilization of art therapy among pre-school children and describes individual art therapy techniques. The theoretical part proceeds to the practical part fluently.
Practical part is oriented to the survey of specific group of pre-school children. Several individual art therapy tests are performed with these children. At the same time, group art therapy accomplished with the second group of children in the nursery is documented in the practical part of this thesis. Practical part is provided with photographs.
Klíčová slova
Arteterapie, děti, mateřská škola, výtvarné techniky, kresba, cílové skupiny, kazuistika.
Klíčová slova v angličtině
art therapy, children, nursery school, arts, drawing, target group, casuistry.
Rozsah průvodní práce
55 s., 7 s. obr, příloh.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o působení výtvarné výchovy na socializaci dětí do kolektivu v mateřské škole. Popisuje jednotlivé techniky výtvarné výchovy a jejich použití. Seznamuje s využitím arteterapie, při práci s dětmi předškolního věku a popisuje jednotlivé arteterapeutické techniky. Teoretická část plynule přechází do praktické části.
Praktická část je zaměřena na pozorování určité skupiny dětí předškolního věku. S těmito dětmi jsou individuálně prováděny některé arteterapeutické testy. Stejně tak je v praktické části zdokumentována skupinová arteterapie prováděna s jinou skupinou dětí v mateřské škole. Praktická část je provázena fotkami.
Anotace v angličtině
This thesis deals with impact of arts on socialization of children in nursery school collective. Different art techniques and their applications are described. The paper informs about utilization of art therapy among pre-school children and describes individual art therapy techniques. The theoretical part proceeds to the practical part fluently.
Practical part is oriented to the survey of specific group of pre-school children. Several individual art therapy tests are performed with these children. At the same time, group art therapy accomplished with the second group of children in the nursery is documented in the practical part of this thesis. Practical part is provided with photographs.
Klíčová slova
Arteterapie, děti, mateřská škola, výtvarné techniky, kresba, cílové skupiny, kazuistika.
Klíčová slova v angličtině
art therapy, children, nursery school, arts, drawing, target group, casuistry.
Zásady pro vypracování
Teoretická část
- pojem resocializace (resocializace dětí s vývojovými poruchami, dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí, dětí s různými typy postižení)
- arteterapie - formy, cíle a cílové skupiny, osobnost arteterapeuta
- indikace arteterapie( sociální problémy, arteterapie a duševní poruchy,arteterapie s mentálně postiženými a autistickými dětmi)
- arteterapeutické metody(modelování z hlíny v arteterapii)
Praktická část
- individuální a skupinová práce s dětmi v mateřské škole, za použití technik arteterapie
- pozorování dítěte zdravého a dítěte ze sociálně znevýhodněného prostředí(porovnání)
Zásady pro vypracování
Teoretická část
- pojem resocializace (resocializace dětí s vývojovými poruchami, dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí, dětí s různými typy postižení)
- arteterapie - formy, cíle a cílové skupiny, osobnost arteterapeuta
- indikace arteterapie( sociální problémy, arteterapie a duševní poruchy,arteterapie s mentálně postiženými a autistickými dětmi)
- arteterapeutické metody(modelování z hlíny v arteterapii)
Praktická část
- individuální a skupinová práce s dětmi v mateřské škole, za použití technik arteterapie
- pozorování dítěte zdravého a dítěte ze sociálně znevýhodněného prostředí(porovnání)
Seznam doporučené literatury
CAMPBELOVÁ,J.Techniky arteterapie. Praha: Portál,2000. ISBN 80-7178-428-1
Časopis - INFORMATORIUM, časopis pro výchovu a vzdělávání dětí od 3 do 8 let v MŠ a ŠD, Portál
MLČÁK, Z. Diagnostické využití dětské kresby v práci učitele. Ostrava: Scholárům,1996. ISBN 80-86058-05-0
ROSELINE, D. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál,2008. ISBN 978-80-7367-415-7
SUTTNEROVÁ, E. Automatická kresba Artrelax. Plzeň: Nava, 2006. ISBN 80-7211-225-2
ŠICKOVÁ-FABRICI,J.Základy arteterapie.Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7363-408-3.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál,2008. ISBN 978-80-7367-414-4
Seznam doporučené literatury
CAMPBELOVÁ,J.Techniky arteterapie. Praha: Portál,2000. ISBN 80-7178-428-1
Časopis - INFORMATORIUM, časopis pro výchovu a vzdělávání dětí od 3 do 8 let v MŠ a ŠD, Portál
MLČÁK, Z. Diagnostické využití dětské kresby v práci učitele. Ostrava: Scholárům,1996. ISBN 80-86058-05-0
ROSELINE, D. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál,2008. ISBN 978-80-7367-415-7
SUTTNEROVÁ, E. Automatická kresba Artrelax. Plzeň: Nava, 2006. ISBN 80-7211-225-2
ŠICKOVÁ-FABRICI,J.Základy arteterapie.Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7363-408-3.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál,2008. ISBN 978-80-7367-414-4