Práce si klade za cíl zjistit, jaké jsou v základních školách na 2. stupni užívány preventivní programy v oblasti drog a to jak pro děti, tak pro učitele.
Metodou kvantitativní analýzy je porovnáván výskyt preventivních programů poskytovaných zřizovatelem školy, vlastních programů nebo programů vytvořených jiným subjektem. Dále je zjišťováno jak hodnotí učitelé 2. stupně ZŠ své znalosti o drogách a zda mají osobní zkušenost s legálními i nelegálními drogami u dětí. V první části práce je popsána ZŠ jako základní vzdělávací jednotka, krátce je pojednáno o drogách (vysvětlení základních pojmů, historie užívání, represe), dále jsou vysvětlena specifika působení drog na děti a stručně je popsán současný stav kriminality spojené s drogami v rámci České republiky, je vysvětlen pojem prevence a preventivní programy.
Dotazníkovým šetřením bylo zjištěno, že nejvíce jsou na ZŠ 2. st. jsou realizovány preventivní programy pro děti vlastní a dále jsou využívány programy nabízené jiným subjektem, ty jsou praktikovány jak v rámci běžné výuky, tak při mimoškolní činnosti. Programy poskytované zřizovatelem se prakticky nevyskytují. Programy pro učitele nejsou na 2. st. ZŠ realizovány. Znalosti v oblasti drog hodnotí respondenti jako dostačující a bylo zjištěno, že mají zkušenosti s drogami obecně i u dětí.
Anotace v angličtině
My work has a goal to get information which preventive programs are used in basic schools in areas of drugs.
These information are about children and teachers. The method which I used to is quantitative analyse. Im compare preventive programs between basic schools, own programs and programs of another subjects. Another information is about knowledge of drugs and if they have own experience with legal and ilegal drugs used by children. In the first part from my work I suscribe basic school as a education part of education system in the Czech Republic. There are some facts about drugs and influence of children, preventive programs and general drifts in criminality with drugs in the Czech Republic. From the first results from my research is than there are some exists preventive programs in basic schools from children between 10 to 15 during the school and after school in this leasure time.The teachers usually used programs from another institutions. Not from school, from their employer. Knowledge of drugs both groups (children and teachers) are sutisfied.
Klíčová slova
základní škola, droga, prevence, preventivní programy, školní pravidla, efektivní prevence, školní preventivní programy, dítě
Klíčová slova v angličtině
basic school, drug, preventive programs, school preventive programs, efective program, children, school rules
Rozsah průvodní práce
78
Jazyk
CZ
Anotace
Práce si klade za cíl zjistit, jaké jsou v základních školách na 2. stupni užívány preventivní programy v oblasti drog a to jak pro děti, tak pro učitele.
Metodou kvantitativní analýzy je porovnáván výskyt preventivních programů poskytovaných zřizovatelem školy, vlastních programů nebo programů vytvořených jiným subjektem. Dále je zjišťováno jak hodnotí učitelé 2. stupně ZŠ své znalosti o drogách a zda mají osobní zkušenost s legálními i nelegálními drogami u dětí. V první části práce je popsána ZŠ jako základní vzdělávací jednotka, krátce je pojednáno o drogách (vysvětlení základních pojmů, historie užívání, represe), dále jsou vysvětlena specifika působení drog na děti a stručně je popsán současný stav kriminality spojené s drogami v rámci České republiky, je vysvětlen pojem prevence a preventivní programy.
Dotazníkovým šetřením bylo zjištěno, že nejvíce jsou na ZŠ 2. st. jsou realizovány preventivní programy pro děti vlastní a dále jsou využívány programy nabízené jiným subjektem, ty jsou praktikovány jak v rámci běžné výuky, tak při mimoškolní činnosti. Programy poskytované zřizovatelem se prakticky nevyskytují. Programy pro učitele nejsou na 2. st. ZŠ realizovány. Znalosti v oblasti drog hodnotí respondenti jako dostačující a bylo zjištěno, že mají zkušenosti s drogami obecně i u dětí.
Anotace v angličtině
My work has a goal to get information which preventive programs are used in basic schools in areas of drugs.
These information are about children and teachers. The method which I used to is quantitative analyse. Im compare preventive programs between basic schools, own programs and programs of another subjects. Another information is about knowledge of drugs and if they have own experience with legal and ilegal drugs used by children. In the first part from my work I suscribe basic school as a education part of education system in the Czech Republic. There are some facts about drugs and influence of children, preventive programs and general drifts in criminality with drugs in the Czech Republic. From the first results from my research is than there are some exists preventive programs in basic schools from children between 10 to 15 during the school and after school in this leasure time.The teachers usually used programs from another institutions. Not from school, from their employer. Knowledge of drugs both groups (children and teachers) are sutisfied.
Klíčová slova
základní škola, droga, prevence, preventivní programy, školní pravidla, efektivní prevence, školní preventivní programy, dítě
Klíčová slova v angličtině
basic school, drug, preventive programs, school preventive programs, efective program, children, school rules
Zásady pro vypracování
1. Zpracování teoretické studie
2. Zpracování podkladů pro praktickou část
3. Zpracování metodologické složky práce
4. Zpracování výzkumu
5. Zpracování závěrů a doporučení
Zásady pro vypracování
1. Zpracování teoretické studie
2. Zpracování podkladů pro praktickou část
3. Zpracování metodologické složky práce
4. Zpracování výzkumu
5. Zpracování závěrů a doporučení
Seznam doporučené literatury
MAŇÁK, J., ŠVEC, V.: Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, 78 str. ISBN 80-7315-078-6.
ŠVEŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.Praha: Portál, 2007, 377 str. ISBN 978-80-7367-313-0.
ŠPAŇHELOVÁ, I. : Dítě v předškolním období. Praha: Mladá fronta, 2004, 76 str. ISBN 80-204-1187-9.
MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z.: Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994, 1.vyd,. ISBN 80-85824-06-X.
NEŠPOR, K. et al.: Jak předcházet problémům s návykovými látkami na základních a středních školách. Praha: Sporpropag, 1996. 156s
NEŠPOR, K.: Návykové chování a závislost, 1. vyd, Praha: Portál, 2000. 150 s. ISBN 80-7178-432-x
NEŠPOR, K.: Kouření, pití drogy - Děvčata a chlapci spolu mluví o závistlostech, 1. vyd, Praha: Portál, 1994. 125 s. ISBN 80-7178-023-5
Seznam doporučené literatury
MAŇÁK, J., ŠVEC, V.: Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, 78 str. ISBN 80-7315-078-6.
ŠVEŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.Praha: Portál, 2007, 377 str. ISBN 978-80-7367-313-0.
ŠPAŇHELOVÁ, I. : Dítě v předškolním období. Praha: Mladá fronta, 2004, 76 str. ISBN 80-204-1187-9.
MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z.: Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994, 1.vyd,. ISBN 80-85824-06-X.
NEŠPOR, K. et al.: Jak předcházet problémům s návykovými látkami na základních a středních školách. Praha: Sporpropag, 1996. 156s
NEŠPOR, K.: Návykové chování a závislost, 1. vyd, Praha: Portál, 2000. 150 s. ISBN 80-7178-432-x
NEŠPOR, K.: Kouření, pití drogy - Děvčata a chlapci spolu mluví o závistlostech, 1. vyd, Praha: Portál, 1994. 125 s. ISBN 80-7178-023-5