Diplomová práce si klade za cíl seznámit čtenáře s tvorbou školního vzdělávacího programu na střední škole s využitím aktivizujících výukových metod. Teoretická část se zabývá rozvojem aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků ve výchovně-vzdělávacím procesu, klasifikací a využitím aktivizujících výukových metod ve výuce a také popisuje pro-blematiku nové kurikulární reformy vzdělávání na střední škole. Praktická část je zaměřena na tvorbu školního vzdělávacího programu v předmětu občanská nauka a následné zjištění vlivu použitých aktivizujících výukových metod na kvalitu znalostí žáků.
Anotace v angličtině
The aim of my graduation thesis is to introduce to readers the creation of the school edu-cation programme at secondary schools using activating teaching methods. The theory part deals with the advancement of activity and self-activity and creativity with students in the course of the educational process, as well as marking and the use of the activating teaching methods. It describes the problems of the new curriculum at secondary schools. The practical part is aimed at the creation of the school education programme for the school subject Civics and, subsequently, at the recognition of the influence of the activating tea-ching methods used in the teaching process on the quality of students´ knowledge.
Klíčová slova
Klíčová slova: žák, pedagog, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, aktivizující výukové metody, styly učení žáků, kurikulární reforma
Klíčová slova v angličtině
Keywords: student, teacher, framework education programme, school aducation programme, curriculum, activating teaching methods, styles of students´learning and tea-ching, curriculum reform
Rozsah průvodní práce
58 s., 5 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce si klade za cíl seznámit čtenáře s tvorbou školního vzdělávacího programu na střední škole s využitím aktivizujících výukových metod. Teoretická část se zabývá rozvojem aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků ve výchovně-vzdělávacím procesu, klasifikací a využitím aktivizujících výukových metod ve výuce a také popisuje pro-blematiku nové kurikulární reformy vzdělávání na střední škole. Praktická část je zaměřena na tvorbu školního vzdělávacího programu v předmětu občanská nauka a následné zjištění vlivu použitých aktivizujících výukových metod na kvalitu znalostí žáků.
Anotace v angličtině
The aim of my graduation thesis is to introduce to readers the creation of the school edu-cation programme at secondary schools using activating teaching methods. The theory part deals with the advancement of activity and self-activity and creativity with students in the course of the educational process, as well as marking and the use of the activating teaching methods. It describes the problems of the new curriculum at secondary schools. The practical part is aimed at the creation of the school education programme for the school subject Civics and, subsequently, at the recognition of the influence of the activating tea-ching methods used in the teaching process on the quality of students´ knowledge.
Klíčová slova
Klíčová slova: žák, pedagog, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, aktivizující výukové metody, styly učení žáků, kurikulární reforma
Klíčová slova v angličtině
Keywords: student, teacher, framework education programme, school aducation programme, curriculum, activating teaching methods, styles of students´learning and tea-ching, curriculum reform
Zásady pro vypracování
Formulování názvu práce
Shromáždění odborné literatury a její zpracování
Problematika využití aktivizujících metod výuky při tvorbě školního vzdělávacího programu
Rámcový vzdělávací program pro obor předškolní a mimoškolní pedagogika
Tvorba návrhu školního vzdělávacího programu v předmětu občanská nauka s využitím aktivizujících výukových metod
Volba adekvátních metodologických postupů ve výzkumu
Zjištění vlivu použitých aktivizujících metod na kvalitu znalostí žáků a případné ovlivnění individuálního učebního stylu žáka
Zásady pro vypracování
Formulování názvu práce
Shromáždění odborné literatury a její zpracování
Problematika využití aktivizujících metod výuky při tvorbě školního vzdělávacího programu
Rámcový vzdělávací program pro obor předškolní a mimoškolní pedagogika
Tvorba návrhu školního vzdělávacího programu v předmětu občanská nauka s využitím aktivizujících výukových metod
Volba adekvátních metodologických postupů ve výzkumu
Zjištění vlivu použitých aktivizujících metod na kvalitu znalostí žáků a případné ovlivnění individuálního učebního stylu žáka
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001.
ISBN 80-7178-463-X.
FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu.
Praha : Portál,2000. ISBN 80-7178-367-6.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi.
Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8.
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů.
Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-569-8.
PRŮCHA. J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X.
MŠMT. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky. 1.vyd. Praha : TAURIS 2007. 61 s.
Metodika tvorby školních vzdělávacích programů SOŠ A SOU [on-line].
[cit. 2007-07-20]. Dostupný z www
> http://www.nuov.cz/uploads/RVP/RVPmetodika.pdf <
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha).
Praha: MŠMT, 2001. ISBN 80-211-0372-8.
Výroční zpráva o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy České republiky za rok 2005. Praha : MŠMT, 2005. ISBN 80-211-0519-4.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001.
ISBN 80-7178-463-X.
FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu.
Praha : Portál,2000. ISBN 80-7178-367-6.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi.
Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8.
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů.
Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-569-8.
PRŮCHA. J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X.
MŠMT. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky. 1.vyd. Praha : TAURIS 2007. 61 s.
Metodika tvorby školních vzdělávacích programů SOŠ A SOU [on-line].
[cit. 2007-07-20]. Dostupný z www
> http://www.nuov.cz/uploads/RVP/RVPmetodika.pdf <
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha).
Praha: MŠMT, 2001. ISBN 80-211-0372-8.
Výroční zpráva o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy České republiky za rok 2005. Praha : MŠMT, 2005. ISBN 80-211-0519-4.