Diplomová práce se zabývá odměnami a tresty při výchově v rodině, zaměřuje se na jejich možné negativní důsledky. Analyzuje rizika, která dětem v důsledku používání těchto výchovných prostředků rodiči hrozí. Práce dále nastiňuje alternativní metody výchovy, které děti vedou k osvojení si žádoucích postojů. Výzkumná část zjišťuje, zda jsou si rodiče vědomi rizik vyplývajících z používání trestů a odměn ve výchově. Jsou zkoumány postoje a názory rodičů na odměny a tresty. Práce je určena rodičům, budoucím matkám a otcům, pedagogům a vychovatelům, kterým může pomoci k tomu, aby se zamysleli i nad negativními důsledky odměn a trestů.
Anotace v angličtině
The thesis deals with rewards and punishments in family education, focusing on their possible negative effects. It analyzes risks caused to children by using these means of education by their parents. The thesis then outlines alternative means of education that promote desirable attitudes. Research in the thesis finds out whether parents are aware of the risks that arise from using punishments and rewards in the education. Subject of the research are attitudes and opinions of parents as regards rewards and punishments. The thesis is intended for parents, potential mothers and fathers, teachers and educators; it aims to help all of them in thinking about negative effects of rewards and punishments.
rewards, punishments, praise, parents, children, education, family education, means of education, motivation, manipulation, risks of rewards, praise and punishments, alternatives of rewards, praise and punishments
Rozsah průvodní práce
86 s., 5 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá odměnami a tresty při výchově v rodině, zaměřuje se na jejich možné negativní důsledky. Analyzuje rizika, která dětem v důsledku používání těchto výchovných prostředků rodiči hrozí. Práce dále nastiňuje alternativní metody výchovy, které děti vedou k osvojení si žádoucích postojů. Výzkumná část zjišťuje, zda jsou si rodiče vědomi rizik vyplývajících z používání trestů a odměn ve výchově. Jsou zkoumány postoje a názory rodičů na odměny a tresty. Práce je určena rodičům, budoucím matkám a otcům, pedagogům a vychovatelům, kterým může pomoci k tomu, aby se zamysleli i nad negativními důsledky odměn a trestů.
Anotace v angličtině
The thesis deals with rewards and punishments in family education, focusing on their possible negative effects. It analyzes risks caused to children by using these means of education by their parents. The thesis then outlines alternative means of education that promote desirable attitudes. Research in the thesis finds out whether parents are aware of the risks that arise from using punishments and rewards in the education. Subject of the research are attitudes and opinions of parents as regards rewards and punishments. The thesis is intended for parents, potential mothers and fathers, teachers and educators; it aims to help all of them in thinking about negative effects of rewards and punishments.
rewards, punishments, praise, parents, children, education, family education, means of education, motivation, manipulation, risks of rewards, praise and punishments, alternatives of rewards, praise and punishments
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury
Teoretické zpracování tematiky
Příprava metodiky výzkumné části
Sběr dat
Analýza dat
Interpretace dat
Závěrečná zpráva
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury
Teoretické zpracování tematiky
Příprava metodiky výzkumné části
Sběr dat
Analýza dat
Interpretace dat
Závěrečná zpráva
Seznam doporučené literatury
BIDDULPH, S. Tajemství výchovy šťastných dětí. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. 136 s. ISBN 80-7367-184-0.
CAMPBELL, R. Potřebuji tvou lásku. 1. vyd. Praha: Návrat, 1992. 124 s. ISBN 80-85495-11-2.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 656 s. ISBN 80-7178-463-X.
ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2008. 160 s. ISBN 978-80-247-1718-0.
KOPŘIVA, P. et al. Respektovat a být respektován. 1. vyd. Kroměříž: Spirála, 2005. 282 s. ISBN 80-901873-6-6.
MATĚJČEK, Z. Po dobrém, nebo po zlém? 6. vyd. Praha: Portál, 2007. 109 s. ISBN 978-80-7367-270-6.
ROGGE, J.-U. Výchova dětí krok za krokem. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 264 s. ISBN 978-80-7367-249-2.
Seznam doporučené literatury
BIDDULPH, S. Tajemství výchovy šťastných dětí. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. 136 s. ISBN 80-7367-184-0.
CAMPBELL, R. Potřebuji tvou lásku. 1. vyd. Praha: Návrat, 1992. 124 s. ISBN 80-85495-11-2.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 656 s. ISBN 80-7178-463-X.
ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2008. 160 s. ISBN 978-80-247-1718-0.
KOPŘIVA, P. et al. Respektovat a být respektován. 1. vyd. Kroměříž: Spirála, 2005. 282 s. ISBN 80-901873-6-6.
MATĚJČEK, Z. Po dobrém, nebo po zlém? 6. vyd. Praha: Portál, 2007. 109 s. ISBN 978-80-7367-270-6.
ROGGE, J.-U. Výchova dětí krok za krokem. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 264 s. ISBN 978-80-7367-249-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky obhajoby:
1. Domníváte se, že se dnešní rodina vzdává své výchovné funkce? - (Mgr. E. Machů, Ph.D.)
2. Co soudíte o "lehkých" fyzických trestech v rodině (např. pohlavek)? Lze bez těchto trestů dítě vychovávat? - (Mgr. E. Machů, Ph.D.)
3. Na str. 55 uvádíte, že jste dotazníky zadala mezi pracovníky jisté organizace. Co tímto označením mám rozumět - tj. zařízení, které se věnovalo výchovně nebo edukační činnosti. - (PhDr. P. Opatrný)
4. Na základě jakého klíče jste utvořila kategorie pro průměrné hodnoty na str. 72? - (PhDr. P. Opatrný)