Tato diplomová práce je zaměřena na problematiku sociálního prostředí a šikany v zařízeních zájmového vzdělávání. Teoretická část je věnována pojmu volný čas a různým pohledům na něj i střediskům pro volný čas dětí a mládeže. Samostatná kapitola je věnována prostředí v těchto zařízeních, roli prostředí ve výchově i pojmům atmosféra a klima. Teoretickou část pak uzavírá kapitola zabývající se šikanou, vznikem šikany a také tím, jak šikaně předcházet. Poznatky z teorie jsou uplatněny v praktické části, kde je popsán kvantitativní výzkum, který se zabývá otázkou sociálně bezpečného prostředí v Domě dětí a mládeže Sluníčko Otrokovice.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the issue of social environment and bullying in the leisure time institutions. The theoretical part deals with the terms leisure time and various views of it and leisure centres for children and adults. A separate chapter analyses the environment in these institutions, a part of the environment in breeding and terms such as atmosphere and the climate. The theoretical part is also completed by the chapter on bullying, the origins of bullying and also ways of preventing bullying. A piece of information gained from the theory is applied in the practical part, where I describe the quantitative research which discusses the issue of socially secure environment in Dům dětí a mládeže Sluníčko Otrokovice (The Children and Youth Centre Sluníčko in Otrokovice).
Klíčová slova
volný čas, střediska volného času, sociální prostředí, atmosféra, klima, šikana, prevence
Klíčová slova v angličtině
leisure time, leisure time institutions, social environment, atmosphere, climate, bullying, prevention
Rozsah průvodní práce
75 s., 16 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je zaměřena na problematiku sociálního prostředí a šikany v zařízeních zájmového vzdělávání. Teoretická část je věnována pojmu volný čas a různým pohledům na něj i střediskům pro volný čas dětí a mládeže. Samostatná kapitola je věnována prostředí v těchto zařízeních, roli prostředí ve výchově i pojmům atmosféra a klima. Teoretickou část pak uzavírá kapitola zabývající se šikanou, vznikem šikany a také tím, jak šikaně předcházet. Poznatky z teorie jsou uplatněny v praktické části, kde je popsán kvantitativní výzkum, který se zabývá otázkou sociálně bezpečného prostředí v Domě dětí a mládeže Sluníčko Otrokovice.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the issue of social environment and bullying in the leisure time institutions. The theoretical part deals with the terms leisure time and various views of it and leisure centres for children and adults. A separate chapter analyses the environment in these institutions, a part of the environment in breeding and terms such as atmosphere and the climate. The theoretical part is also completed by the chapter on bullying, the origins of bullying and also ways of preventing bullying. A piece of information gained from the theory is applied in the practical part, where I describe the quantitative research which discusses the issue of socially secure environment in Dům dětí a mládeže Sluníčko Otrokovice (The Children and Youth Centre Sluníčko in Otrokovice).
Klíčová slova
volný čas, střediska volného času, sociální prostředí, atmosféra, klima, šikana, prevence
Klíčová slova v angličtině
leisure time, leisure time institutions, social environment, atmosphere, climate, bullying, prevention
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části: charakteristika školských zařízení pro zájmové a další vzdělávání, charakteristika DDM Sluníčko Otrokovice, přirozená prostředí a prostředí výchovných zařízení, šikana
Zpracování praktické části: dotazníkové šetření mezi respondety DDM Sluníčko Analýza výsledků šetření, formulace doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části: charakteristika školských zařízení pro zájmové a další vzdělávání, charakteristika DDM Sluníčko Otrokovice, přirozená prostředí a prostředí výchovných zařízení, šikana
Zpracování praktické části: dotazníkové šetření mezi respondety DDM Sluníčko Analýza výsledků šetření, formulace doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK,B.,HOFBAUER,Z.,PÁVKOVÁ,J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008. 236 s. ISBN 978-80-7367-473-1.
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. 176 s. ISBN 80-7178-927-5.
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha:Portál, 2005. 255 s. ISBN 80-7367-014-3.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. 216 s. ISBN 978-80-7367-383-3.
PÁVKOVÁ, J.,HÁJEK, B., HOFBAUER, B., HRDLIČKOVÁ, V., PAVLÍKOVÁ, A., Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2008. 224 s. ISBN 978-80-7367-423-6.
Interní materiály DDM Sluníčko Otrokovice
Seznam doporučené literatury
HÁJEK,B.,HOFBAUER,Z.,PÁVKOVÁ,J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008. 236 s. ISBN 978-80-7367-473-1.
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. 176 s. ISBN 80-7178-927-5.
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha:Portál, 2005. 255 s. ISBN 80-7367-014-3.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. 216 s. ISBN 978-80-7367-383-3.
PÁVKOVÁ, J.,HÁJEK, B., HOFBAUER, B., HRDLIČKOVÁ, V., PAVLÍKOVÁ, A., Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2008. 224 s. ISBN 978-80-7367-423-6.
Interní materiály DDM Sluníčko Otrokovice