Cílem bakalářské práce je zjistit, jak je vnímán postoj ke lhaní u dětí mladšího školního věku z pohledu dětí samotných, rodičů a pedagogů.
Teoretická část se z počátku zabývá problémem lhaní jako takovým. Vymezuje kritéria lhaní a uvádí možné motivy, které ke lži svádí. Dále pokračuje v rozdělení na polopravdy a neúplné pravdy. Uvádí hierarchii lži a přechází ke lhaní u dětí, kde blíže specifikuje typy a příčiny dětských lží a upozorňuje na chyby rodičů.
Praktická část podává, na základě výsledků výzkumu, analýzy jednotlivých metod sběru dat. Porovnává pohledy na lhaní z roviny dítěte, rodiče a pedagoga a diskutuje o souladu teorie s praxí.
Annotation in English
The aim of thesis is to see how position to lie in the younger children of school age is perceived from the perspective of children themselves, parents and teachers.
The theoretical part of the beginning deals with the problem of lying as such. It defines the criteria for lying and indicates possible motives which bring to lying. Then it continues in the distribution of the incomplete truth and half-truth. It gives hierarchy of lie and passes to lying in children where further specifies the types and causes of children´s lies and draws attention to the mistakes of parents.
The practical part gives, on the basis of research results, an analysis of various data collection methods. It compares the views of lying from the plane of the child, the parent and the teacher and discusses the theory of line with the practice.
Keywords
dítě mladšího školního věku, rodič, pedagog, lež, lhaní, polopravdy, neúplné pravdy, hierarchie, příčiny, typy lží, ohnisková skupina, polostrukturovaný rozhovor, dotazník
Keywords in English
younger child of school age, parent, teacher, lie, lying, half-truths, incomplete truths, hierarchy, causes, types of lies, the focal group, half-structured interview, questionnaire
Length of the covering note
48 s.
Language
CZ
Annotation
Cílem bakalářské práce je zjistit, jak je vnímán postoj ke lhaní u dětí mladšího školního věku z pohledu dětí samotných, rodičů a pedagogů.
Teoretická část se z počátku zabývá problémem lhaní jako takovým. Vymezuje kritéria lhaní a uvádí možné motivy, které ke lži svádí. Dále pokračuje v rozdělení na polopravdy a neúplné pravdy. Uvádí hierarchii lži a přechází ke lhaní u dětí, kde blíže specifikuje typy a příčiny dětských lží a upozorňuje na chyby rodičů.
Praktická část podává, na základě výsledků výzkumu, analýzy jednotlivých metod sběru dat. Porovnává pohledy na lhaní z roviny dítěte, rodiče a pedagoga a diskutuje o souladu teorie s praxí.
Annotation in English
The aim of thesis is to see how position to lie in the younger children of school age is perceived from the perspective of children themselves, parents and teachers.
The theoretical part of the beginning deals with the problem of lying as such. It defines the criteria for lying and indicates possible motives which bring to lying. Then it continues in the distribution of the incomplete truth and half-truth. It gives hierarchy of lie and passes to lying in children where further specifies the types and causes of children´s lies and draws attention to the mistakes of parents.
The practical part gives, on the basis of research results, an analysis of various data collection methods. It compares the views of lying from the plane of the child, the parent and the teacher and discusses the theory of line with the practice.
Keywords
dítě mladšího školního věku, rodič, pedagog, lež, lhaní, polopravdy, neúplné pravdy, hierarchie, příčiny, typy lží, ohnisková skupina, polostrukturovaný rozhovor, dotazník
Keywords in English
younger child of school age, parent, teacher, lie, lying, half-truths, incomplete truths, hierarchy, causes, types of lies, the focal group, half-structured interview, questionnaire
Research Plan
Zpracování teoretických východisek pro praktickou část práce.
Příprava výzkumu, výběr a charakteristika výzkumného souboru.
Provedení výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu.
Přijetí odpovídajících závěrů.
Research Plan
Zpracování teoretických východisek pro praktickou část práce.
Příprava výzkumu, výběr a charakteristika výzkumného souboru.
Provedení výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu.
Přijetí odpovídajících závěrů.
Recommended resources
VYBÍRAL, Zbyněk. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha : Portál, 2003. 175 s. ISBN 80-7178-812-0.
DALLOZ, Danielle. Lhaní. 1. vyd. Praha : Portál, 2002. 11280 s. ISBN 80-7178-594-6.
MLEZIVA, Emil. Encyklopedie lži, podvádění a klamání s příklady a obrana proti nim. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 2000. 240 s. ISBN 80-7021-391-4.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : Základní metody a aplikace. 1. vyd. Praha : Portál, 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2.
Recommended resources
VYBÍRAL, Zbyněk. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha : Portál, 2003. 175 s. ISBN 80-7178-812-0.
DALLOZ, Danielle. Lhaní. 1. vyd. Praha : Portál, 2002. 11280 s. ISBN 80-7178-594-6.
MLEZIVA, Emil. Encyklopedie lži, podvádění a klamání s příklady a obrana proti nim. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 2000. 240 s. ISBN 80-7021-391-4.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : Základní metody a aplikace. 1. vyd. Praha : Portál, 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2.