V následující bakalářské práci se věnuji problematice komunikace u dětí s mentálním postižením. Konkrétně zmiňuji možnosti alternativních a augmentativních způsobů komunikace, pomocí nichž se děti se znevýhodněním dorozumívají. Ke svému výzkumu jsem využila žáky z rehabilitační třídy, kteří se stali aktéry mého výzkumu. Svou práci člením na dvě části. V teoretické uvádím obecné informace, čerpané z odborné literatury. Obecně se zabývám zdravotním postižením, definuji komunikaci, informuji o alternativních a augmentativních komunikačních systémech. Dále popisuji Výměnný obrázkový komunikační systém, od kterého se odrážím v praktické části. Zde uvádím poznatky z rehabilitační třídy, kterou jsem v rámci své praxe při studiu navštěvovala. Tyto informace jsem dále aplikovala pro svůj výzkum. Ve výzkumném šetření poukazuji na způsoby náhradní komunikace v konkrétní třídě, pomocí které se mezi sebou dorozumívají.
Mým cílem je poukázat na možnosti náhradní komunikace a její efektivní využití. I když dětem s určitou indispozicí nebylo dopřáno komunikovat obvyklým způsobem, mají možnost dorozumívat se alternativními způsoby. Tím se eliminuje jejich nervozita, poruchy v chování, zlepšuje se jejich schopnost komunikovat.
Anotace v angličtině
In the following bachelor thesis I occupy by questions of communication in children with mental disabilities. Specifically I mention possibilities of alternative and augmentative means of communication, through which children with handicaps comunicate. To my research, I used pupils of rehabilitation class, who have become actors of my research. Bachelor thesis is dividend into two parts. Theoretical part presents general information from professional literature. Generally I dealing with disabilities, define communication, inform about alternative und augmentative communication systems. In practical part I descibe exchangeable image communication systém. Here I present findings from rehabilitation class, which I visited in the context of my practice in the study. These information I then use for my research. In research investigation I point to alternative methods of communication in a particular class, through which they communicate between themselves. Objective of my thesis is point to possibilities of alternative communication and its effective use. Though children with a specific ailment can nt communicate usual way, they have the opportunity to communicate with alternative ways. Thus eliminate their nervousness, behavioral disorders and improve their ability to communicate.
Klíčová slova
mentální postižení, poruchy autistického spektra, kombinované vady, komunikace, alternativní systémy komunikace, augmentativní komunikační systém, Výměnný obrázkový komunikační systém
Klíčová slova v angličtině
Mental disability, Autistic Spectrum Disorders, Combined defects, communication, alternative systems of communication, augmentative communication system, exchangeable image communication system.
Rozsah průvodní práce
69 s., 8s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
V následující bakalářské práci se věnuji problematice komunikace u dětí s mentálním postižením. Konkrétně zmiňuji možnosti alternativních a augmentativních způsobů komunikace, pomocí nichž se děti se znevýhodněním dorozumívají. Ke svému výzkumu jsem využila žáky z rehabilitační třídy, kteří se stali aktéry mého výzkumu. Svou práci člením na dvě části. V teoretické uvádím obecné informace, čerpané z odborné literatury. Obecně se zabývám zdravotním postižením, definuji komunikaci, informuji o alternativních a augmentativních komunikačních systémech. Dále popisuji Výměnný obrázkový komunikační systém, od kterého se odrážím v praktické části. Zde uvádím poznatky z rehabilitační třídy, kterou jsem v rámci své praxe při studiu navštěvovala. Tyto informace jsem dále aplikovala pro svůj výzkum. Ve výzkumném šetření poukazuji na způsoby náhradní komunikace v konkrétní třídě, pomocí které se mezi sebou dorozumívají.
Mým cílem je poukázat na možnosti náhradní komunikace a její efektivní využití. I když dětem s určitou indispozicí nebylo dopřáno komunikovat obvyklým způsobem, mají možnost dorozumívat se alternativními způsoby. Tím se eliminuje jejich nervozita, poruchy v chování, zlepšuje se jejich schopnost komunikovat.
Anotace v angličtině
In the following bachelor thesis I occupy by questions of communication in children with mental disabilities. Specifically I mention possibilities of alternative and augmentative means of communication, through which children with handicaps comunicate. To my research, I used pupils of rehabilitation class, who have become actors of my research. Bachelor thesis is dividend into two parts. Theoretical part presents general information from professional literature. Generally I dealing with disabilities, define communication, inform about alternative und augmentative communication systems. In practical part I descibe exchangeable image communication systém. Here I present findings from rehabilitation class, which I visited in the context of my practice in the study. These information I then use for my research. In research investigation I point to alternative methods of communication in a particular class, through which they communicate between themselves. Objective of my thesis is point to possibilities of alternative communication and its effective use. Though children with a specific ailment can nt communicate usual way, they have the opportunity to communicate with alternative ways. Thus eliminate their nervousness, behavioral disorders and improve their ability to communicate.
Klíčová slova
mentální postižení, poruchy autistického spektra, kombinované vady, komunikace, alternativní systémy komunikace, augmentativní komunikační systém, Výměnný obrázkový komunikační systém
Klíčová slova v angličtině
Mental disability, Autistic Spectrum Disorders, Combined defects, communication, alternative systems of communication, augmentative communication system, exchangeable image communication system.
Zásady pro vypracování
Příprava tématu.
Shromáždění aktuální bibliografie a její studium.
Pravidelné konzultace s vedoucím práce.
Příprava a sepsání teoretické části.
Příprava praktické části.
Realizace výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení podkladů a výsledků.
Sepsání a kontrola bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
Příprava tématu.
Shromáždění aktuální bibliografie a její studium.
Pravidelné konzultace s vedoucím práce.
Příprava a sepsání teoretické části.
Příprava praktické části.
Realizace výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení podkladů a výsledků.
Sepsání a kontrola bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
GILLBERG CH., P., T. Autismus-zdravotní a výchovné aspekty. Praha 2003. ISBN 80-7178-856-2
JANOVCOVÁ Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno 2003, ISBN 80-210-3204-9
KNAPCOVÁ M. Metodika VOKS. Praha 2006.ISBN 80-86856-14-3
PIPEKOVÁ J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno 1998, ISBN80-85931-65-6
RICHAMN S. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Praha: Portál, 2006 . ISBN 80-7367-102-6
http://www.alternativnikomunikace.cz/index.php?page=cojeAAK
Seznam doporučené literatury
GILLBERG CH., P., T. Autismus-zdravotní a výchovné aspekty. Praha 2003. ISBN 80-7178-856-2
JANOVCOVÁ Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno 2003, ISBN 80-210-3204-9
KNAPCOVÁ M. Metodika VOKS. Praha 2006.ISBN 80-86856-14-3
PIPEKOVÁ J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno 1998, ISBN80-85931-65-6
RICHAMN S. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Praha: Portál, 2006 . ISBN 80-7367-102-6
http://www.alternativnikomunikace.cz/index.php?page=cojeAAK