Práce ‚qVýchova a vzdělávání dětí s autismem‘‘ je tvořena částí teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá stručným vymezením základních pojmů. Ovšem hlavním cílem této práce je nastínit zvláštnosti v projevech dětí s autismem, jejich výchovu a možnosti vzdělávání. Praktická část se opírá o kvalitativní výzkum se zaměřením na rodinu vychovávající takto postižené dítě, zejména na proměnu takové rodiny z pohledu matky. Výzkum vychází z metody rozhovoru s matkami autistických dětí.
Anotace v angličtině
The work ‚qTraining and education of children with Autism‘‘ consists of theoretical and practical parts. The theoretical part deals with a brief definition of basic concepts. However, the main goal of this work is to outline the particularities of the manifestations of autistic children, their upbringing and education. The practical part is based on qualitative research with a focus on fostering of family as follows disabled child, in particular the transformation of such families from the perspective of mothers. Research methods based on a interview with mothers of autistic children.
Klíčová slova
autismus, poruchy autistického spektra, léčba, intervence, rodina, výchova, vzdělávání
Práce ‚qVýchova a vzdělávání dětí s autismem‘‘ je tvořena částí teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá stručným vymezením základních pojmů. Ovšem hlavním cílem této práce je nastínit zvláštnosti v projevech dětí s autismem, jejich výchovu a možnosti vzdělávání. Praktická část se opírá o kvalitativní výzkum se zaměřením na rodinu vychovávající takto postižené dítě, zejména na proměnu takové rodiny z pohledu matky. Výzkum vychází z metody rozhovoru s matkami autistických dětí.
Anotace v angličtině
The work ‚qTraining and education of children with Autism‘‘ consists of theoretical and practical parts. The theoretical part deals with a brief definition of basic concepts. However, the main goal of this work is to outline the particularities of the manifestations of autistic children, their upbringing and education. The practical part is based on qualitative research with a focus on fostering of family as follows disabled child, in particular the transformation of such families from the perspective of mothers. Research methods based on a interview with mothers of autistic children.
Klíčová slova
autismus, poruchy autistického spektra, léčba, intervence, rodina, výchova, vzdělávání
Zpracování teoretické části práce, klíčové pojmy a jejich rozbor.
Stanovení cíle výzkumu, výzkumného problému, údaje o výzkumném souboru, volba metod, provedení výzkumu.
Zpracování získaných dat a vyhodnocení výzkumu.
Přijetí odpovídajících závěrů.
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části práce, klíčové pojmy a jejich rozbor.
Stanovení cíle výzkumu, výzkumného problému, údaje o výzkumném souboru, volba metod, provedení výzkumu.
Zpracování získaných dat a vyhodnocení výzkumu.
Přijetí odpovídajících závěrů.
Seznam doporučené literatury
SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001.
RICHMAN, S. Výchova dětí s autismem. Praha: Portál, 2006.
THOROVÁ, K . Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.
SCHOPLER, E. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami. Praha: Portál, 1998.
HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V. Dětský autismus. Parha: Portál, 2004.
FISHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: TRITON, 2008.
Seznam doporučené literatury
SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001.
RICHMAN, S. Výchova dětí s autismem. Praha: Portál, 2006.
THOROVÁ, K . Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.
SCHOPLER, E. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami. Praha: Portál, 1998.
HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V. Dětský autismus. Parha: Portál, 2004.
FISHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: TRITON, 2008.