Předložená bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Tato práce se zabývá tématem stresových reakcí učitelů základních škol ve Zlínském kraji.
Teoretická část se člení na tři kapitoly. První kapitola se zabývá stresem, jeho druhy, příčinami, příznaky a zvládáním. Jsou zde také popsány relaxační techniky, které slouží k překonávání stresu. Druhá kapitola je zaměřena na duševní hygienu, která má zásadní význam pro udržení duševního zdraví. Třetí kapitola popisuje osobnost učitele a učitelskou profesi.
Praktická část je zaměřena na průzkum stresových reakcí učitelů základních škol ve Zlínském kraji, na stresové faktory učitelského povolání a na to, jak učitelé stres překonávají.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is divided into a theoretical and a practical part. This work deals with stress reactions of teachers at primary schools in the Zlin region.
The theoretical part consists of three chapters. The first chapter deals with the stress, its types, causes, symptoms and stress management. Relaxation techniques that can be used to overcome stress are also described there. The second chapter focuses on mental hygiene which is essential to maintain mental health. The third chapter describes the personality of the teacher and the teaching profession.
The practical part presents a survey of stress reactions of teachers at primary schools in the Zlin region, stress factors in the teaching profession and how teachers overcome stress.
Klíčová slova
učitel, stres, stresor, reakce na stres, duševní hygiena, prevence
Předložená bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Tato práce se zabývá tématem stresových reakcí učitelů základních škol ve Zlínském kraji.
Teoretická část se člení na tři kapitoly. První kapitola se zabývá stresem, jeho druhy, příčinami, příznaky a zvládáním. Jsou zde také popsány relaxační techniky, které slouží k překonávání stresu. Druhá kapitola je zaměřena na duševní hygienu, která má zásadní význam pro udržení duševního zdraví. Třetí kapitola popisuje osobnost učitele a učitelskou profesi.
Praktická část je zaměřena na průzkum stresových reakcí učitelů základních škol ve Zlínském kraji, na stresové faktory učitelského povolání a na to, jak učitelé stres překonávají.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is divided into a theoretical and a practical part. This work deals with stress reactions of teachers at primary schools in the Zlin region.
The theoretical part consists of three chapters. The first chapter deals with the stress, its types, causes, symptoms and stress management. Relaxation techniques that can be used to overcome stress are also described there. The second chapter focuses on mental hygiene which is essential to maintain mental health. The third chapter describes the personality of the teacher and the teaching profession.
The practical part presents a survey of stress reactions of teachers at primary schools in the Zlin region, stress factors in the teaching profession and how teachers overcome stress.
Klíčová slova
učitel, stres, stresor, reakce na stres, duševní hygiena, prevence
Zpracování teoretických východisek k problematice stresových faktorů u pedagogických pracovníků.
Příprava metodiky výzkumné části.
Zjišťování rozdílů v oblastech stresových reakcí u pedagogických pracovníků.
Zpracování a vyhodnocení výzkumu.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretických východisek k problematice stresových faktorů u pedagogických pracovníků.
Příprava metodiky výzkumné části.
Zjišťování rozdílů v oblastech stresových reakcí u pedagogických pracovníků.
Zpracování a vyhodnocení výzkumu.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HENNIG, C., KELLER,G. Antistresový program pro učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-093-6.
KIRSTOVÁ, A. Kniha o překonávání stresu. Košice: Oriens, 1996. ISBN 80-888828-02-3.
MÍČEK, L., ZEMAN,V. Učitel a stres. Brno: Masarykova univerzita, 1992. ISBN 80-210-0521-1.
PRŮCHA, J. Učitel: Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
SELYE, H. Život a stres. Bratislava: Obzor, 1966. ISBN 60-093-66.
Seznam doporučené literatury
HENNIG, C., KELLER,G. Antistresový program pro učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-093-6.
KIRSTOVÁ, A. Kniha o překonávání stresu. Košice: Oriens, 1996. ISBN 80-888828-02-3.
MÍČEK, L., ZEMAN,V. Učitel a stres. Brno: Masarykova univerzita, 1992. ISBN 80-210-0521-1.
PRŮCHA, J. Učitel: Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
SELYE, H. Život a stres. Bratislava: Obzor, 1966. ISBN 60-093-66.