Tato bakalářská práce se zabývá vrozeným a získaným tělesným postižením, jeho příčinami, druhy a obecnou charakteristikou. Dále se snaží přiblížit vývoj tělesně postižených lidí s ohledem na vnímání a uspokojování psychických a fyziologických potřeb. V závěru se zabývá důležitými determinanty, které ovlivňují vnímání těchto potřeb. V praktické části zjišťuje, jak lidé s vrozeným nebo získaným tělesným postižením vnímají psychické a fyziologické potřeby.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with congenital/inborn and acquired disabilities, the causes, types and general characteristics. In addition, it attempts to shed light on personality development of disabled people with regard to their perceptions of personal satisfaction and psychological and physiological needs. The conclusion deals with the important determinants that affect the perception of these needs.
The practical part is to find out how people with congenital/inborn or acquired disabilities perceive psychological and physiological needs.
Klíčová slova
vrozené tělesné postižení, získané tělesné postižení, psychické potřeby, fyziologické potřeby, vývoj psychických a fyziologických potřeb u postižených lidí.
Klíčová slova v angličtině
congenital/inborn disability, acquired disability, psychological needs, physiological needs, development of psychological and physiological needs of disabled people.
Rozsah průvodní práce
63 s. , 1 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá vrozeným a získaným tělesným postižením, jeho příčinami, druhy a obecnou charakteristikou. Dále se snaží přiblížit vývoj tělesně postižených lidí s ohledem na vnímání a uspokojování psychických a fyziologických potřeb. V závěru se zabývá důležitými determinanty, které ovlivňují vnímání těchto potřeb. V praktické části zjišťuje, jak lidé s vrozeným nebo získaným tělesným postižením vnímají psychické a fyziologické potřeby.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with congenital/inborn and acquired disabilities, the causes, types and general characteristics. In addition, it attempts to shed light on personality development of disabled people with regard to their perceptions of personal satisfaction and psychological and physiological needs. The conclusion deals with the important determinants that affect the perception of these needs.
The practical part is to find out how people with congenital/inborn or acquired disabilities perceive psychological and physiological needs.
Klíčová slova
vrozené tělesné postižení, získané tělesné postižení, psychické potřeby, fyziologické potřeby, vývoj psychických a fyziologických potřeb u postižených lidí.
Klíčová slova v angličtině
congenital/inborn disability, acquired disability, psychological needs, physiological needs, development of psychological and physiological needs of disabled people.
Zásady pro vypracování
Analýza literárních pramenů a zpracování teoretických východisek
Příprava výzkumu, výběr a charakteristika výzkumného souboru
Provedení výzkumu
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu
Přijetí odpovídajících závěrů
Doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Analýza literárních pramenů a zpracování teoretických východisek
Příprava výzkumu, výběr a charakteristika výzkumného souboru
Provedení výzkumu
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu
Přijetí odpovídajících závěrů
Doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese: variabilita a patologie lidské psychiky. 3.vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-678-0.
VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2.vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.
PIPEKOVÁ, J. (ed). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. 3.vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1073-7.
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese: variabilita a patologie lidské psychiky. 3.vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-678-0.
VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2.vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.
PIPEKOVÁ, J. (ed). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. 3.vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1073-7.