Bakalářská práce se zabývá specifiky v komunikaci jedinců s poruchami autis-tického spektra z pohledu jejich pedagogů. Skládá se z části teoretické a praktické. Teoretická část seznamuje se základními pojmy, jako je autismus, narušená komunikační schopnost u jedinců s poruchami autistického spektra a uvádí formy komunikace, které se u těchto jedinců používají. Cílem teoretické části je seznámit s danou problematikou.
Praktickou částí je kvalitativní výzkum, jenž jsem uskutečnila metodami rozhovoru a pozorování. Hlavním účelem výzkumu je zjistit, jaké zvláštnosti
v komunikaci dětí s poruchami autistického spektra považují jejich pedagogové za nejvýznamnější. Výzkum by měl přinést nová zjištění a pohled na danou problematiku, především pedagogům těchto dětí.
Anotace v angličtině
Bachelor work deals with specifics in communication of individuals with mental disfunctions like autism disorder, from the point of view of their teachers. It is combined of two parts, theoretical and practical. The theoretical part presents the basic terms like autism, corrupted communication skills
of the individuals with disfunctions regarding autism and mentions different forms of communication which are used by these individuals. The main target
of this theoretical part is to touch on the introduced problems.
The qualitative research is the main point of the practical part. The research was acknowledged by methods like conversation and observation. The main point of this research was to see what kind of autism disorder applied to children, that is considered as the most important by the teachers. The research should give our teachers some new insights and make breakthroughs to new discoveries that surround the main problems.
Klíčová slova
autismus, narušená komunikační schopnost u jedinců s poruchami autistického spektra, formy komunikace
Klíčová slova v angličtině
Autism, corrupted communication skills of individuals with autistic mental disfunctions, form of communication
Rozsah průvodní práce
64 s., 3 s. obr. příloh.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá specifiky v komunikaci jedinců s poruchami autis-tického spektra z pohledu jejich pedagogů. Skládá se z části teoretické a praktické. Teoretická část seznamuje se základními pojmy, jako je autismus, narušená komunikační schopnost u jedinců s poruchami autistického spektra a uvádí formy komunikace, které se u těchto jedinců používají. Cílem teoretické části je seznámit s danou problematikou.
Praktickou částí je kvalitativní výzkum, jenž jsem uskutečnila metodami rozhovoru a pozorování. Hlavním účelem výzkumu je zjistit, jaké zvláštnosti
v komunikaci dětí s poruchami autistického spektra považují jejich pedagogové za nejvýznamnější. Výzkum by měl přinést nová zjištění a pohled na danou problematiku, především pedagogům těchto dětí.
Anotace v angličtině
Bachelor work deals with specifics in communication of individuals with mental disfunctions like autism disorder, from the point of view of their teachers. It is combined of two parts, theoretical and practical. The theoretical part presents the basic terms like autism, corrupted communication skills
of the individuals with disfunctions regarding autism and mentions different forms of communication which are used by these individuals. The main target
of this theoretical part is to touch on the introduced problems.
The qualitative research is the main point of the practical part. The research was acknowledged by methods like conversation and observation. The main point of this research was to see what kind of autism disorder applied to children, that is considered as the most important by the teachers. The research should give our teachers some new insights and make breakthroughs to new discoveries that surround the main problems.
Klíčová slova
autismus, narušená komunikační schopnost u jedinců s poruchami autistického spektra, formy komunikace
Klíčová slova v angličtině
Autism, corrupted communication skills of individuals with autistic mental disfunctions, form of communication
Zásady pro vypracování
Studium literatury v oblasti zvoleného tématu.
Shromažďování podkladů.
Vymezení teoretické části a zpracování východisek.
Rámcové rozdělení kapitol.
Příprava metodiky výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení výzkumu.
Dopsání obou částí práce.
Sepsání závěru a úvodu.
Kompletování písemné práce.
Zásady pro vypracování
Studium literatury v oblasti zvoleného tématu.
Shromažďování podkladů.
Vymezení teoretické části a zpracování východisek.
Rámcové rozdělení kapitol.
Příprava metodiky výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení výzkumu.
Dopsání obou částí práce.
Sepsání závěru a úvodu.
Kompletování písemné práce.
Seznam doporučené literatury
BONDY, R.; FROST, L. Vizuální komunikační strategie v autismu.
Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2053-1.
GILLBERG, CH.; PEETERS, T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty.
Praha: Portál, 2003. ISBN: 80-7178-856-2.
HRDLIČKA, M.; KOMÁREK, V. Dětský autismus. Praha: Portál, 2004.
ISBN: 80-7178-813-9.
JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace.
Brno: Masarykova univerzita, 2003. ISBN: 80-210-3204-9.
KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace - cesta ke vzdělávání těžce postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1997. ISBN: 80-86114-00-7.
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.
ISBN: 80-7367-091-7.
Seznam doporučené literatury
BONDY, R.; FROST, L. Vizuální komunikační strategie v autismu.
Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2053-1.
GILLBERG, CH.; PEETERS, T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty.
Praha: Portál, 2003. ISBN: 80-7178-856-2.
HRDLIČKA, M.; KOMÁREK, V. Dětský autismus. Praha: Portál, 2004.
ISBN: 80-7178-813-9.
JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace.
Brno: Masarykova univerzita, 2003. ISBN: 80-210-3204-9.
KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace - cesta ke vzdělávání těžce postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1997. ISBN: 80-86114-00-7.
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.
ISBN: 80-7367-091-7.