Bakalářská práce "Finanční gramotnost dospívajících" se sestává z teoretické a praktické části. Teoretická část se pokouší nalézt souvislosti mezi lidmi a penězi. Představení několika psychologických teorií podává vysvětlení možného vzniku ekonomického chování lidí. V dalším kroku jsou peníze považovány za výchovný prostředek, díky kterému lze na toto chování působit. K tomu dochází nejčastěji v rámci rodiny, kdy se děti učí hospodařit s jim svěřenými penězi. Současná doba si však žádá finančně gramotné občany, k čemuž je po-třeba systematické výuky také v oblasti školství. K definování pojmu finanční gramotnost tak spěje a v něm se završuje celá teoretická část, neboť právě z něj jsou odvozeny standardy pro vzdělávání.
Cílem praktické části je za pomoci kvantitativního výzkumu zmapovat finanční a orientačně také ekonomickou gramotnost žáků 9. tříd zlínských základních škol.
Anotace v angličtině
Thesis "Financial literacy of adolescents" is divided into theoretical and practical part. The connection between people and money is found in the theoretical part. Some of psy-chological theories explane the possible formation of people´s economical behaviour. Further, money are introduced as a discipline which has influenced on behaviour like this. Most frequently, it happends in terms of families, where children learn how to dispose of their pocket money. Nowadays is very important to have financial knowledge and that´s the reason why is necessary to educate financial literacy systematically also at schools. Standards for education are derived from definition of the financial literacy and towards this conception my theoretical part moves.
The aim of the practical part is to describe financial and partly economical literacy of adolescents at schools in Zlín using quatntitative research.
Klíčová slova
dospívající, ekonomická gramotnost, finanční gramotnost, peníze
Bakalářská práce "Finanční gramotnost dospívajících" se sestává z teoretické a praktické části. Teoretická část se pokouší nalézt souvislosti mezi lidmi a penězi. Představení několika psychologických teorií podává vysvětlení možného vzniku ekonomického chování lidí. V dalším kroku jsou peníze považovány za výchovný prostředek, díky kterému lze na toto chování působit. K tomu dochází nejčastěji v rámci rodiny, kdy se děti učí hospodařit s jim svěřenými penězi. Současná doba si však žádá finančně gramotné občany, k čemuž je po-třeba systematické výuky také v oblasti školství. K definování pojmu finanční gramotnost tak spěje a v něm se završuje celá teoretická část, neboť právě z něj jsou odvozeny standardy pro vzdělávání.
Cílem praktické části je za pomoci kvantitativního výzkumu zmapovat finanční a orientačně také ekonomickou gramotnost žáků 9. tříd zlínských základních škol.
Anotace v angličtině
Thesis "Financial literacy of adolescents" is divided into theoretical and practical part. The connection between people and money is found in the theoretical part. Some of psy-chological theories explane the possible formation of people´s economical behaviour. Further, money are introduced as a discipline which has influenced on behaviour like this. Most frequently, it happends in terms of families, where children learn how to dispose of their pocket money. Nowadays is very important to have financial knowledge and that´s the reason why is necessary to educate financial literacy systematically also at schools. Standards for education are derived from definition of the financial literacy and towards this conception my theoretical part moves.
The aim of the practical part is to describe financial and partly economical literacy of adolescents at schools in Zlín using quatntitative research.
Klíčová slova
dospívající, ekonomická gramotnost, finanční gramotnost, peníze
Volba a formulování tématu, cíle práce.
Zpracovávání teoretické části prostřednictvím odborné literatury týkající se dané problematiky.
Sběr, zpracovávání a vyhodnocení dat
Shrnutí výsledků výzkumu.
Vyslovení závěrů.
Zásady pro vypracování
Volba a formulování tématu, cíle práce.
Zpracovávání teoretické části prostřednictvím odborné literatury týkající se dané problematiky.
Sběr, zpracovávání a vyhodnocení dat
Shrnutí výsledků výzkumu.
Vyslovení závěrů.
Seznam doporučené literatury
LANIADO, N. Děti a peníze. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-671-3
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3
KIYOSAKI, R.; LECHTER, S. Bohatý táta, chudý táta pro mladé: Co vás škola o penězích nenaučí. Praha: Pragma, 2005. ISBN 80-7205-199-7
HUBINOVÁ, Z. a kol. Psychlogie a sociologie ekonomického chování. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1593-3
HINESOVÁ G.; BAVERSTOCKOÁ A. Nebojte se vychovávat: Každodenní průvodce světem dospívajících. Praha: Ikar, 2007. ISBN 978-80-249-0933-2
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8
SKOŘEPOVÁ, E.; SKOŘEPA, M. Finanční a ekonomická gramotnost pro ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Scientia, 2008. ISBN 978-80-86960-42-5
Seznam doporučené literatury
LANIADO, N. Děti a peníze. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-671-3
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3
KIYOSAKI, R.; LECHTER, S. Bohatý táta, chudý táta pro mladé: Co vás škola o penězích nenaučí. Praha: Pragma, 2005. ISBN 80-7205-199-7
HUBINOVÁ, Z. a kol. Psychlogie a sociologie ekonomického chování. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1593-3
HINESOVÁ G.; BAVERSTOCKOÁ A. Nebojte se vychovávat: Každodenní průvodce světem dospívajících. Praha: Ikar, 2007. ISBN 978-80-249-0933-2
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8
SKOŘEPOVÁ, E.; SKOŘEPA, M. Finanční a ekonomická gramotnost pro ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Scientia, 2008. ISBN 978-80-86960-42-5