Bakalářská práce sestává z teoretické a empirické části a objasňuje problematiku hodnotové orientace u mladých lidí. První, teoretická část je diferencována na tři základní okruhy. První okruh vymezuje životní období adolescence, poukazuje na vývojové změny s adolescenčním obdobím spojené. Druhý okruh blíže charakterizuje faktory, které hodnotovou orientaci mládeže determinují. Jedná se o rodinu, školu v kontextu s výchovou a také sociální prostředí. Třetí a poslední okruh se již zabývá samotnými hodnotami a hodnotovou orientací. Rozeznává pojetí hodnot, jejích členění a v neposlední řadě objasňuje pojem hodnotové orientace s odkazem na realizovaný výzkum PhDr. Petra Saka. Druhá, empirická část pojednává o vlastním výzkumu hodnotových orientací středoškolské mládeže. Upozorňuje na cíle a předmět výzkumu, hypotézy, metody a vzorek výzkumu. Prostřednictvím grafů interpretuje výsledky, prezentuje a shrnuje odlišnosti v hodnotových orientacích mládeže v závislosti na pohlaví, vzdělání a třináctiletém časovém odstupu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis consists of a theoretical and an empiric part. It depicts value orientation in young people. The first part, the theoretical one, is divided into three basic spheres. The first sphere defines a life period of adolescence, points out the evolutional changes con-nected with the adolescence period. The second sphere defines factors, which determine value orientation of the young. They are considered to be a family, school in connection with education and the social environment as well. The third and at the same time the last sphere deals with separate values and value orientation. It distinguishes the conception of values, their segmentation and last but not least clarifies the conception of value orientation with reference to research, which has been realised by PhDr. Petr Sak. The second, empiric part, provides own value orientated research amongst young people at secondary schools. It draws the attention to goals and the research subject, hypothesis, methods and research sample. By means of graphs it interprets results, presents and sums up differences in value orientation of the young in relation to their sex, education and a thirteen-year interval.
Klíčová slova
hodnoty, hodnotová orientace, adolescence, sebehodnocení, interakce, komunikace, výchova, sociální skupina
Klíčová slova v angličtině
values, value orientation, adolescence, self-image, interaction, communication, education, social group
Rozsah průvodní práce
68 s., 2s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce sestává z teoretické a empirické části a objasňuje problematiku hodnotové orientace u mladých lidí. První, teoretická část je diferencována na tři základní okruhy. První okruh vymezuje životní období adolescence, poukazuje na vývojové změny s adolescenčním obdobím spojené. Druhý okruh blíže charakterizuje faktory, které hodnotovou orientaci mládeže determinují. Jedná se o rodinu, školu v kontextu s výchovou a také sociální prostředí. Třetí a poslední okruh se již zabývá samotnými hodnotami a hodnotovou orientací. Rozeznává pojetí hodnot, jejích členění a v neposlední řadě objasňuje pojem hodnotové orientace s odkazem na realizovaný výzkum PhDr. Petra Saka. Druhá, empirická část pojednává o vlastním výzkumu hodnotových orientací středoškolské mládeže. Upozorňuje na cíle a předmět výzkumu, hypotézy, metody a vzorek výzkumu. Prostřednictvím grafů interpretuje výsledky, prezentuje a shrnuje odlišnosti v hodnotových orientacích mládeže v závislosti na pohlaví, vzdělání a třináctiletém časovém odstupu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis consists of a theoretical and an empiric part. It depicts value orientation in young people. The first part, the theoretical one, is divided into three basic spheres. The first sphere defines a life period of adolescence, points out the evolutional changes con-nected with the adolescence period. The second sphere defines factors, which determine value orientation of the young. They are considered to be a family, school in connection with education and the social environment as well. The third and at the same time the last sphere deals with separate values and value orientation. It distinguishes the conception of values, their segmentation and last but not least clarifies the conception of value orientation with reference to research, which has been realised by PhDr. Petr Sak. The second, empiric part, provides own value orientated research amongst young people at secondary schools. It draws the attention to goals and the research subject, hypothesis, methods and research sample. By means of graphs it interprets results, presents and sums up differences in value orientation of the young in relation to their sex, education and a thirteen-year interval.
Klíčová slova
hodnoty, hodnotová orientace, adolescence, sebehodnocení, interakce, komunikace, výchova, sociální skupina
Klíčová slova v angličtině
values, value orientation, adolescence, self-image, interaction, communication, education, social group
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretických východisek pro praktickou část práce.
Charakteristika výzkumného souboru.
Provedení kvantitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu.
Přijetí odpovídajících závěrů.
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretických východisek pro praktickou část práce.
Charakteristika výzkumného souboru.
Provedení kvantitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu.
Přijetí odpovídajících závěrů.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. 1. vyd. Brno : Paido, 1996. 130 s. ISBN 80-85931-15-X.
KELLER, J., FRIČ, P., GÁL, F. Hodnoty pro budoucnost. 1. vyd. Praha : G plus G, 1996. 94 s. ISBN 80-901896-4-4.
KRAUS, B., et al. Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. 1. vyd. Brno : Paido, 2006. 156 s. ISBN 80-7315-125-1.
MACEK, P. Adolescence. 2. vyd. Praha : Portál, 2003. 144 s. ISBN 80-7178-747-7.
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1998. 270 s. ISBN 80-7184-569-8.
SAK, P. Proměny české mládeže : česká mládež v pohledu sociologických výzkumů. 1. vyd. Praha : Petrklíč, 2000. 291 s. ISBN 80-7229-042-8.
SAK, P., SAKOVÁ, K. Mládež na křižovatce : sociologická analýza postavení mládeže ve společnosti a její úlohy v procesech evropeizace a informatizace. 1. vyd. Praha : Svoboda Servis, 2004. 240 s. ISBN 80-86320-33-2.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. 1. vyd. Brno : Paido, 1996. 130 s. ISBN 80-85931-15-X.
KELLER, J., FRIČ, P., GÁL, F. Hodnoty pro budoucnost. 1. vyd. Praha : G plus G, 1996. 94 s. ISBN 80-901896-4-4.
KRAUS, B., et al. Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. 1. vyd. Brno : Paido, 2006. 156 s. ISBN 80-7315-125-1.
MACEK, P. Adolescence. 2. vyd. Praha : Portál, 2003. 144 s. ISBN 80-7178-747-7.
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1998. 270 s. ISBN 80-7184-569-8.
SAK, P. Proměny české mládeže : česká mládež v pohledu sociologických výzkumů. 1. vyd. Praha : Petrklíč, 2000. 291 s. ISBN 80-7229-042-8.
SAK, P., SAKOVÁ, K. Mládež na křižovatce : sociologická analýza postavení mládeže ve společnosti a její úlohy v procesech evropeizace a informatizace. 1. vyd. Praha : Svoboda Servis, 2004. 240 s. ISBN 80-86320-33-2.