V bakalářské práci se zabývám sebeobsluhou zrakově postižených, zaměřenou na město Zlín. V teoretické části je definována sebeobsluha. Je zde vymezena rozdílnosti vrozené nevidomosti a získané nevidomosti, sociální a psychologické aspekty, dále se zaměřuji na úpravu prostředí, která je u sebeobsluhy potřebná a na závěr teoretické části popisuji meto-diku nácviku sebeobsluhy. V praktické části jsou na základě výsledků výzkumu realizova-ného pomocí strukturovaného rozhovoru vymezeny hlavní rozdíly sebeobsluhy mezi lidmi s vrozenou nevidomostí a lidmi se získanou nevidomostí.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with self-sufficient activities in daily living of the visually chal-lenged in the Zlin region. In the theoretical section daily living activities are described. Apart from this, congenital blindness and acquired blindness are distinguished here, as well as social and psychological aspects of blindness. This part also focuses on the surrounding of the blind and its arrangement which is necessary for daily activities and their self-sufficiency. In the closing chapter of the theoretical section methodology of training for the daily tasks is provided. The practical section, based on a research carried out by means of a structured interview, delimitates general differences in carrying out the daily living activi-ties by people with congenital blindness and people with acquired blindness.
V bakalářské práci se zabývám sebeobsluhou zrakově postižených, zaměřenou na město Zlín. V teoretické části je definována sebeobsluha. Je zde vymezena rozdílnosti vrozené nevidomosti a získané nevidomosti, sociální a psychologické aspekty, dále se zaměřuji na úpravu prostředí, která je u sebeobsluhy potřebná a na závěr teoretické části popisuji meto-diku nácviku sebeobsluhy. V praktické části jsou na základě výsledků výzkumu realizova-ného pomocí strukturovaného rozhovoru vymezeny hlavní rozdíly sebeobsluhy mezi lidmi s vrozenou nevidomostí a lidmi se získanou nevidomostí.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with self-sufficient activities in daily living of the visually chal-lenged in the Zlin region. In the theoretical section daily living activities are described. Apart from this, congenital blindness and acquired blindness are distinguished here, as well as social and psychological aspects of blindness. This part also focuses on the surrounding of the blind and its arrangement which is necessary for daily activities and their self-sufficiency. In the closing chapter of the theoretical section methodology of training for the daily tasks is provided. The practical section, based on a research carried out by means of a structured interview, delimitates general differences in carrying out the daily living activi-ties by people with congenital blindness and people with acquired blindness.
Vypracování teoretické části práce
Stanovení cílů výzkumu
Stanovení výzkumného souboru
Realizace výzkumného projektu
Vyhodnocení výsledků výzkumu
Závěry
Doporučení
Zásady pro vypracování
Vypracování teoretické části práce
Stanovení cílů výzkumu
Stanovení výzkumného souboru
Realizace výzkumného projektu
Vyhodnocení výsledků výzkumu
Závěry
Doporučení
Seznam doporučené literatury
SCHINDLEROVÁ, Olga, et al. Kapitoly ze sebeobsluhy nevidomých a slabozrakých. Praha: Tyfloservis, o.p.s., 2007. 96 s. ISBN 978-80-239-8822-2.
RENOTIÉROVÁ, Marie, et al. Speciální pedagogika. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 313 s. ISBN 80-244-1475-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. rozšířené a přepracované vyd. Praha : Portál, 2008. 870 s. ISBN 978-80-7367-414-4.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika . 1. vyd. Praha : Grada, 2007. 160 s. ISBN 978-80-247-1733-3.
KEBLOVÁ, Alena. Hmat u zrakově postižených . 1. vyd. Praha : Septima, 1999. 40 s. ISBN 80-7216-085-0.
WIENER, Pavel. Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených . 1. vyd. Praha : Avicenum, 1986. 108 s.
Seznam doporučené literatury
SCHINDLEROVÁ, Olga, et al. Kapitoly ze sebeobsluhy nevidomých a slabozrakých. Praha: Tyfloservis, o.p.s., 2007. 96 s. ISBN 978-80-239-8822-2.
RENOTIÉROVÁ, Marie, et al. Speciální pedagogika. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 313 s. ISBN 80-244-1475-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. rozšířené a přepracované vyd. Praha : Portál, 2008. 870 s. ISBN 978-80-7367-414-4.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika . 1. vyd. Praha : Grada, 2007. 160 s. ISBN 978-80-247-1733-3.
KEBLOVÁ, Alena. Hmat u zrakově postižených . 1. vyd. Praha : Septima, 1999. 40 s. ISBN 80-7216-085-0.
WIENER, Pavel. Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených . 1. vyd. Praha : Avicenum, 1986. 108 s.