Tato bakalářská práce se zabývá problematikou levorukosti, zejména u dětí prvních tříd základních škol. Teoretická část bakalářské práce porovnává přístup společnosti k levákům dříve a v dnešní době, dále vysvětluje, jak levorukost vzniká a jak funguje mozek leváka. Další kapitola se věnuje přecvičování leváků a popisuje výhody i nevýhody přecvičování, ale také problémy, které následkem toho u dítěte vznikají. Jak k levorukým dětem přistu-povat ve škole i doma, je také nezbytnou částí bakalářské práce.
Praktická část vyhodnocuje výsledky výzkumu, provedeného mezi leváky v prvních třídách na základních školách. Výzkum se týkal především problémů při psaní, školního prospěchu a somatických potíží dítěte.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis is written on the topic Left-handed people, especially it desribes pro-blems of children in the first class on the basic school.
The theoretic part of Bachelor thesis compares stances of society to left-handed people so-oner and now, next it tells, what left-handed people accrue from, and how works the brain of left-handed people. Next chapter attend to learning left-handed people write with right hand and describes advantages and disadvantages of this, but also problems, that are results of this learning. How to approach to left-handed children at school and also at home, it´s ne-cessary part of Bachelor thesis, too.
Practical part analyses results of research, that was made between left-handed children in the first classes on the basic school. The research was related especially to problems with writting, school success and somatic problems of a child.
Klíčová slova
leváctví, lateralita, pravá a levá mozková hemisféra, dominantní hemisféra, přecvičování, vedoucí ruka.
Klíčová slova v angličtině
left-handed people, laterality, right and left brain hemisphere, dominant hemisphere, learning to write with right hand, lead hand.
Rozsah průvodní práce
61 s., 4 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou levorukosti, zejména u dětí prvních tříd základních škol. Teoretická část bakalářské práce porovnává přístup společnosti k levákům dříve a v dnešní době, dále vysvětluje, jak levorukost vzniká a jak funguje mozek leváka. Další kapitola se věnuje přecvičování leváků a popisuje výhody i nevýhody přecvičování, ale také problémy, které následkem toho u dítěte vznikají. Jak k levorukým dětem přistu-povat ve škole i doma, je také nezbytnou částí bakalářské práce.
Praktická část vyhodnocuje výsledky výzkumu, provedeného mezi leváky v prvních třídách na základních školách. Výzkum se týkal především problémů při psaní, školního prospěchu a somatických potíží dítěte.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis is written on the topic Left-handed people, especially it desribes pro-blems of children in the first class on the basic school.
The theoretic part of Bachelor thesis compares stances of society to left-handed people so-oner and now, next it tells, what left-handed people accrue from, and how works the brain of left-handed people. Next chapter attend to learning left-handed people write with right hand and describes advantages and disadvantages of this, but also problems, that are results of this learning. How to approach to left-handed children at school and also at home, it´s ne-cessary part of Bachelor thesis, too.
Practical part analyses results of research, that was made between left-handed children in the first classes on the basic school. The research was related especially to problems with writting, school success and somatic problems of a child.
Klíčová slova
leváctví, lateralita, pravá a levá mozková hemisféra, dominantní hemisféra, přecvičování, vedoucí ruka.
Klíčová slova v angličtině
left-handed people, laterality, right and left brain hemisphere, dominant hemisphere, learning to write with right hand, lead hand.
Zásady pro vypracování
Shromáždění literatury, užší výběr literatury, zpracování literatury
Průběžné konzultace s vedoucím práce
Vypracování teoretické části bakalářské práce
Příprava dotazníkového šetření, předběžná studie, úprava dotazníku
Zadání dotazníků, kazuistika
Analýza a shrnutí výsledků, vyvození závěrů
Zásady pro vypracování
Shromáždění literatury, užší výběr literatury, zpracování literatury
Průběžné konzultace s vedoucím práce
Vypracování teoretické části bakalářské práce
Příprava dotazníkového šetření, předběžná studie, úprava dotazníku
Zadání dotazníků, kazuistika
Analýza a shrnutí výsledků, vyvození závěrů
Seznam doporučené literatury
DRNKOVÁ, Z., SYLLABOVÁ, R. Záhada leváctví a praváctví. Praha: Avicenum, 1991. ISBN 80-201-0113-6
DRTILOVÁ, J. KOUKOLÍK, F. Odlišné dítě. Praha: Vyšehrad, 1994. ISBN 80-7021-097-4
HEALEY, J. M. Leváci a jejich výchova. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7178-701-9
SOVÁK, M. Nárys speciální pedagogiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 6. vydání. ISBN 14-072-86
SOVÁK, M. Výchova leváků v rodině: Aktuální problémy speciální pedagogiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 6. vydání. ISBN 14-472-79
SYNEK, F. Záhady levorukosti: Asymetrie u člověka. Praha: Horizont, 1991. ISBN 80-7012-054-1
Seznam doporučené literatury
DRNKOVÁ, Z., SYLLABOVÁ, R. Záhada leváctví a praváctví. Praha: Avicenum, 1991. ISBN 80-201-0113-6
DRTILOVÁ, J. KOUKOLÍK, F. Odlišné dítě. Praha: Vyšehrad, 1994. ISBN 80-7021-097-4
HEALEY, J. M. Leváci a jejich výchova. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7178-701-9
SOVÁK, M. Nárys speciální pedagogiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 6. vydání. ISBN 14-072-86
SOVÁK, M. Výchova leváků v rodině: Aktuální problémy speciální pedagogiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 6. vydání. ISBN 14-472-79
SYNEK, F. Záhady levorukosti: Asymetrie u člověka. Praha: Horizont, 1991. ISBN 80-7012-054-1