Ústředním tématem diplomová práce je oblast studijního selhávání objevující se při pře-chodu ze sekundárního do terciárního stupně vzdělávání studentů prvních ročníku studia. Práce je členěna do dvou částí: části teoretické a části praktické.
Teoretická část popisuje základní terminologii zkoumané oblasti. První kapitola přivádí pozornost do prostředí výzkumu, ocitáme se na vysokoškolském stupni vzdělávání s cílem porozumění tomuto procesu. Druhá kapitola se zabývá charakteristiky osobnosti studenta, jeho emocí, sebedůvěry a motivace. Další kapitola je věnována sociálním charakteristikám a komunikaci, která je podstatnou součástí procesu vzdělávání, tak jako každodenního ži-vota člověka. Teoretickou část práce uzavírá nástin možných forem podpory studentů a prevence studijního selhávání.
Praktická část uvádí výzkum, jenž je součástí projektu IGA/57/FHS/10/A podporovaného Interní grantovou agenturou UTB ve Zlíně. Jeho průběh a výsledky vyhodnocují závěrečné kapitoly praktické části diplomové práce.
Anotace v angličtině
The main focus of this research in to the first-year students’ integration into college. It con-sists of two parts - one theoretical, and the other practical.
The theoretical part describes the basic terminology of important causation factors to the research, such as education, student attitudes and influences that effect the students´ ad-justment to college and their subsequent success, the learning environment and strategies to help them adjust to college life.
The practical part is based on the research project, IGA/57/FHS/10/A, of the first-year students’ adaptation to college, as well as describing the results based on the research of the students of Tomas Bata Univerzity in Zlín.
tertiary education, motivation, students’ adaptation to college, strategies of the students’ adjustment to college, mentoring, tutoring.
Rozsah průvodní práce
178 s., 38 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Ústředním tématem diplomová práce je oblast studijního selhávání objevující se při pře-chodu ze sekundárního do terciárního stupně vzdělávání studentů prvních ročníku studia. Práce je členěna do dvou částí: části teoretické a části praktické.
Teoretická část popisuje základní terminologii zkoumané oblasti. První kapitola přivádí pozornost do prostředí výzkumu, ocitáme se na vysokoškolském stupni vzdělávání s cílem porozumění tomuto procesu. Druhá kapitola se zabývá charakteristiky osobnosti studenta, jeho emocí, sebedůvěry a motivace. Další kapitola je věnována sociálním charakteristikám a komunikaci, která je podstatnou součástí procesu vzdělávání, tak jako každodenního ži-vota člověka. Teoretickou část práce uzavírá nástin možných forem podpory studentů a prevence studijního selhávání.
Praktická část uvádí výzkum, jenž je součástí projektu IGA/57/FHS/10/A podporovaného Interní grantovou agenturou UTB ve Zlíně. Jeho průběh a výsledky vyhodnocují závěrečné kapitoly praktické části diplomové práce.
Anotace v angličtině
The main focus of this research in to the first-year students’ integration into college. It con-sists of two parts - one theoretical, and the other practical.
The theoretical part describes the basic terminology of important causation factors to the research, such as education, student attitudes and influences that effect the students´ ad-justment to college and their subsequent success, the learning environment and strategies to help them adjust to college life.
The practical part is based on the research project, IGA/57/FHS/10/A, of the first-year students’ adaptation to college, as well as describing the results based on the research of the students of Tomas Bata Univerzity in Zlín.
tertiary education, motivation, students’ adaptation to college, strategies of the students’ adjustment to college, mentoring, tutoring.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti analýzy a prevence studijního selhávání studentů.
Příprava a metodika výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu.
Zpracování výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti analýzy a prevence studijního selhávání studentů.
Příprava a metodika výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu.
Zpracování výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BELZ, H.; SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. 376 s. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 656 s. Praha: Portál, 2007. ISBN:978-80-7367-273-7
FRASE LARRY, E., STRESHLY WILLIAM. (2000). Top ten myths in education. USA: Scarecrow Press, inc. ISBN 0-8108-3770-6
HELUS, Z., HRABAL, V., KULIČ, V., MAREŠ, J. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: SPN 1979
VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4
VÁGNEROVÁ, M. Komplexní problematika školního neprospěchu, studijní texty pro dálkové studium. 2.vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 1996. 80-7083-174-X
Seznam doporučené literatury
BELZ, H.; SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. 376 s. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 656 s. Praha: Portál, 2007. ISBN:978-80-7367-273-7
FRASE LARRY, E., STRESHLY WILLIAM. (2000). Top ten myths in education. USA: Scarecrow Press, inc. ISBN 0-8108-3770-6
HELUS, Z., HRABAL, V., KULIČ, V., MAREŠ, J. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: SPN 1979
VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4
VÁGNEROVÁ, M. Komplexní problematika školního neprospěchu, studijní texty pro dálkové studium. 2.vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 1996. 80-7083-174-X
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Definujte základní soubor, jedná se o všechny studenty prvních ročníků vysokých škol? Na jaký soubor lze závěry zobecnit? (Hrbáčková)
2. Načrtněte další možnosti (kroky), které budete realizovat v rámci přípravy prevence studijního selhávání. (Hrbáčková)
3. Jakým způsobem jsou v zahraničí diagnostikovány příčiny studijních obtíží u studentů vysokých škol? (Hrbáčková)
4. Při analýze dat byl použit t-test a ANOVA. Byly splněny všechny parametry k oprávněnému použití těchto testů? (Hladík)
5. Jak by se v této oblasti dal kvantitativní výzkum doplnit o kvalitativní metody? Bylo by toto žádoucí? (Hladík)