Cílem této diplomové práce je rozbor metakognitivních aspektů vzhledem ke specifikům pomáhajících profesí, zejména pak k zátěžovým situacím a syndromu vyhoření.
Teoretická část se bude ve třech kapitolách zabývat základními poznatky souvisejícími s metakognicí a pomáhajícími profesemi. První kapitola bude zaměřena na problematiku inteligence, její definici a související pojmy. Druhá kapitola osvětlí klíčové téma metakognice,její systém, současné poznatky a další témata jako jsou sebepoznání či autoregulace.Poslední kapitola je věnována charakteristikám pomáhajících profesí, resp. učitelů a sociálních
pracovníků v kontextu zvládání zátěže a syndromu vyhoření.
Cílem praktické části je jednak odhalení vztahu mezi syndromem vyhoření a metakognitivními aspekty. Druhým cílem je zjištění nových skutečností v oblasti metakognice na pozadí pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The main purpose of the thesis is analysis of metacognition aspects considering specifics of helping professes especially mental load and Burnout syndrome.
The theoretical part in three chapters analyzes essential information deals with metacognition and helping professes. First chapter looks at issue of intelligence and related terms.
The second chapter is aimed at metacognition as key issue of the thesis, its framework,current knowledge and contextual terms like self-knowledge or self-regulation. Last chapter is devoted to helping professes or more precisely to teachers and social workers against background of coping of mental load and Burnout syndrome.
The practical part is focused on finding relation between Burnout syndrome and aspects of metacognition. Second goal is to discover new facts about metacognition in relation to helping professions.
Klíčová slova
metakognice, inteligence, self-efficacy, monitorování, regulování, sebehodnocení, autoregulace, sebevýchova, odolnost v zátěžových situacích, stres, syndrom vyhoření, pomáhající profese, učitel, sociální pracovník
Cílem této diplomové práce je rozbor metakognitivních aspektů vzhledem ke specifikům pomáhajících profesí, zejména pak k zátěžovým situacím a syndromu vyhoření.
Teoretická část se bude ve třech kapitolách zabývat základními poznatky souvisejícími s metakognicí a pomáhajícími profesemi. První kapitola bude zaměřena na problematiku inteligence, její definici a související pojmy. Druhá kapitola osvětlí klíčové téma metakognice,její systém, současné poznatky a další témata jako jsou sebepoznání či autoregulace.Poslední kapitola je věnována charakteristikám pomáhajících profesí, resp. učitelů a sociálních
pracovníků v kontextu zvládání zátěže a syndromu vyhoření.
Cílem praktické části je jednak odhalení vztahu mezi syndromem vyhoření a metakognitivními aspekty. Druhým cílem je zjištění nových skutečností v oblasti metakognice na pozadí pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The main purpose of the thesis is analysis of metacognition aspects considering specifics of helping professes especially mental load and Burnout syndrome.
The theoretical part in three chapters analyzes essential information deals with metacognition and helping professes. First chapter looks at issue of intelligence and related terms.
The second chapter is aimed at metacognition as key issue of the thesis, its framework,current knowledge and contextual terms like self-knowledge or self-regulation. Last chapter is devoted to helping professes or more precisely to teachers and social workers against background of coping of mental load and Burnout syndrome.
The practical part is focused on finding relation between Burnout syndrome and aspects of metacognition. Second goal is to discover new facts about metacognition in relation to helping professions.
Klíčová slova
metakognice, inteligence, self-efficacy, monitorování, regulování, sebehodnocení, autoregulace, sebevýchova, odolnost v zátěžových situacích, stres, syndrom vyhoření, pomáhající profese, učitel, sociální pracovník
Zpracování teoretických východisek z oblasti intrapersonální inteligence
Příprava metodiky výzkumné části
Realizace výzkumného šetření
Zpracování a vyhodnocení výzkumu
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretických východisek z oblasti intrapersonální inteligence
Příprava metodiky výzkumné části
Realizace výzkumného šetření
Zpracování a vyhodnocení výzkumu
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
ADEY, P., SHAYER, M. Learning Intelligence. Buckingham: Open University Press, 2002. ISBN 0-335-21136-4.
FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 172 s. ISBN 80-7178-6.
GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál, 1999. 398 s. ISBN 80-7178-279-3.
MAREŠ, J., ČÁP, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. 656 s. ISBN 978-80-7367-7.
STERNBERG, R. J. Úspěšná inteligence. Praha: Grada, 1996. 208 s. ISBN 80-247-0120-0.
Seznam doporučené literatury
ADEY, P., SHAYER, M. Learning Intelligence. Buckingham: Open University Press, 2002. ISBN 0-335-21136-4.
FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 172 s. ISBN 80-7178-6.
GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál, 1999. 398 s. ISBN 80-7178-279-3.
MAREŠ, J., ČÁP, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. 656 s. ISBN 978-80-7367-7.
STERNBERG, R. J. Úspěšná inteligence. Praha: Grada, 1996. 208 s. ISBN 80-247-0120-0.