Tato práce je zaměřena na představení možností nástrojů pro animaci pohybů člověka v programu Blender. Program Blender je 3D animační a modelovací nástroj dostupný pro mnoho platforem. Tento volně šířitelný software obsahuje většinu funkcí známých z komerčních produktů od prostorového modelování, přes práci s kamerou a světly, až k pokročilým animačním technikám.
V teoretické části je popsána základní charakteristika programu Blender, práce v jeho prostředí, nové animační nástroje ve verzi 2.48a a nástroje pro tvorbu animace pohybů. V praktické části je podrobně popsán postup při tvorbě pohybů člověka, praktická demonstrace a tvorba videotutoriálu.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to introduce possibilities of instruments for character animation in a program Blender. Blender is the open source software for 3D modeling, animation, rendering, interactive creation and playback. It is available for all major operating systems under the GNU, General Public License.
The theoretical part explains primary characteristic of Blender, describes his interface and his new animation instruments in version 2.48a.
In the practical part explains procedure during creation of character animation, practical demonstration and creation of videotutorial.
Klíčová slova
Animace, Blender
Klíčová slova v angličtině
Animation, Blender
Rozsah průvodní práce
63
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce je zaměřena na představení možností nástrojů pro animaci pohybů člověka v programu Blender. Program Blender je 3D animační a modelovací nástroj dostupný pro mnoho platforem. Tento volně šířitelný software obsahuje většinu funkcí známých z komerčních produktů od prostorového modelování, přes práci s kamerou a světly, až k pokročilým animačním technikám.
V teoretické části je popsána základní charakteristika programu Blender, práce v jeho prostředí, nové animační nástroje ve verzi 2.48a a nástroje pro tvorbu animace pohybů. V praktické části je podrobně popsán postup při tvorbě pohybů člověka, praktická demonstrace a tvorba videotutoriálu.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to introduce possibilities of instruments for character animation in a program Blender. Blender is the open source software for 3D modeling, animation, rendering, interactive creation and playback. It is available for all major operating systems under the GNU, General Public License.
The theoretical part explains primary characteristic of Blender, describes his interface and his new animation instruments in version 2.48a.
In the practical part explains procedure during creation of character animation, practical demonstration and creation of videotutorial.
Klíčová slova
Animace, Blender
Klíčová slova v angličtině
Animation, Blender
Zásady pro vypracování
Vytvořte literární rešerši na zadané téma.
Podrobně se seznamte s prostředím programu Blender v jeho aktuální verzi. Zaměřte se zejména na nové animační nástroje v Blenderu.
V práci popište animační nástroje a způsob jejich použití při tvorbě animace člověka.
Proveďte návrh animace, která bude implementovat základní pohybové vlastnosti člověka.
Tuto animaci vytvořte, v práci popište způsob její tvorby a práci při definování pohybů. Soubor(y) s animacemi umístěte do elektronické přílohy práce.
Vytvořte videotutoriál demonstrující tvorbu animování člověka, který by se dal použít při výuce Počítačové grafiky.
Zásady pro vypracování
Vytvořte literární rešerši na zadané téma.
Podrobně se seznamte s prostředím programu Blender v jeho aktuální verzi. Zaměřte se zejména na nové animační nástroje v Blenderu.
V práci popište animační nástroje a způsob jejich použití při tvorbě animace člověka.
Proveďte návrh animace, která bude implementovat základní pohybové vlastnosti člověka.
Tuto animaci vytvořte, v práci popište způsob její tvorby a práci při definování pohybů. Soubor(y) s animacemi umístěte do elektronické přílohy práce.
Vytvořte videotutoriál demonstrující tvorbu animování člověka, který by se dal použít při výuce Počítačové grafiky.
Seznam doporučené literatury
POKORNÝ, Pavel. Blender - naučte se 3D grafiku. 1. vyd. Praha : BEN -technická literatura, 2006. 247 s. ISBN 8-7300-203-5.
MULLEN, Tony. Introducting character animation with Blender. 1st edition. Indianapolis : Wiley Publishing, 2007.s. ISBN 978-0-470-10260-2.
BlenderWiki [online]. 2006 [cit. 2008-01-23]. Dostupný z WWW:.
Blender Art magazine [online]. 2005 [cit. 2008-01-23]. Dostupný z WWW:.
Blender3D.cz [online]. 2005 [cit. 2008-01-23]. Dostupný z WWW:.
Seznam doporučené literatury
POKORNÝ, Pavel. Blender - naučte se 3D grafiku. 1. vyd. Praha : BEN -technická literatura, 2006. 247 s. ISBN 8-7300-203-5.
MULLEN, Tony. Introducting character animation with Blender. 1st edition. Indianapolis : Wiley Publishing, 2007.s. ISBN 978-0-470-10260-2.
BlenderWiki [online]. 2006 [cit. 2008-01-23]. Dostupný z WWW:.
Blender Art magazine [online]. 2005 [cit. 2008-01-23]. Dostupný z WWW:.
Blender3D.cz [online]. 2005 [cit. 2008-01-23]. Dostupný z WWW:.
Přílohy volně vložené
1 DVD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student seznámil komisi s bakalářskou prací včetně praktické ukázky. Po prezentaci následovaly dotazy:
1. Jak se dnes modeluje pohyb? (Dr. Pokorný)
2. Jak moc náročné by bylo přidat v Blenderu další animace, jako je mimika tváře? (Ing. Srnec)
3. Byly ohlasy na publikované články? Pozitvní? Negativní? Připomínky (Ing. Srnec)
4. Jak hodnotíte animace, např. ve fimlu Shrek? (doc. Kureková)
Student dotazy komise zodpověděl. Po diskusi následovalo zkoušení předmětů.