Cílem bakalářské práce je zjistit, jak se současná mládež vyrovnává se stresovými situace-mi, jaké jsou nejčastější formy relaxace a zda stres u mládeže ovlivňuje užívání návyko-vých látek. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části popisuji období adolescence a jeho fyzické i psychické aspekty podle jednotlivých období. Dále zde popisuji stres a jeho působení na současnou mládež a druhy návykových látek. V praktické části zkoumám prostředí, v němž se mladí lidé nachází, stresové faktory, které na ně půso-bí, druhy relaxace při stresových situacích a zkušenosti s návykovými látkami.
Anotace v angličtině
The aim of my thesis is to determine how current youth copes with stress situations, what are the most common forms of relaxation and if stress among young people affects the use of addictive drugs. The work is divided into the theoretical and practical part. In the theore-tical part I am describing the adolescence period and its physical and mental aspects acc-cording to particular period. Then I am describing how stress influences young people and types of drugs. In the practical part I am exploring environment in which young people live, some stress factors, which influence them, types of relaxation in stress situations and also experience with addictive drugs.
Klíčová slova
adolescent, stres, stresové faktory, alkohol, kouření, návykové látky
Cílem bakalářské práce je zjistit, jak se současná mládež vyrovnává se stresovými situace-mi, jaké jsou nejčastější formy relaxace a zda stres u mládeže ovlivňuje užívání návyko-vých látek. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části popisuji období adolescence a jeho fyzické i psychické aspekty podle jednotlivých období. Dále zde popisuji stres a jeho působení na současnou mládež a druhy návykových látek. V praktické části zkoumám prostředí, v němž se mladí lidé nachází, stresové faktory, které na ně půso-bí, druhy relaxace při stresových situacích a zkušenosti s návykovými látkami.
Anotace v angličtině
The aim of my thesis is to determine how current youth copes with stress situations, what are the most common forms of relaxation and if stress among young people affects the use of addictive drugs. The work is divided into the theoretical and practical part. In the theore-tical part I am describing the adolescence period and its physical and mental aspects acc-cording to particular period. Then I am describing how stress influences young people and types of drugs. In the practical part I am exploring environment in which young people live, some stress factors, which influence them, types of relaxation in stress situations and also experience with addictive drugs.
Klíčová slova
adolescent, stres, stresové faktory, alkohol, kouření, návykové látky
V teoretické části práce se studentka bude zabývat východisky životního stylu mladých lidí, současnou společností a její stresovou zátěží. Objasní vliv stresu na mladý organismus.
Prokáže schopnost práce s různými informačními zdroji a schopnost výběru nejdůležitějších aspektů.
V praktické části studentka vytýčí cíle,hypotézy, zvolí vhodnou výzkumnou metodu pro výzkumné šetření se zaměřením na stresovou zátěž mladých lidí.
Provede výzkumné šetření, získaná data přehledně zpracuje a analyzuje.
V závěru práce vyhodnotí hypotézy a nabídne případná vhodná řešení, opatření.
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce se studentka bude zabývat východisky životního stylu mladých lidí, současnou společností a její stresovou zátěží. Objasní vliv stresu na mladý organismus.
Prokáže schopnost práce s různými informačními zdroji a schopnost výběru nejdůležitějších aspektů.
V praktické části studentka vytýčí cíle,hypotézy, zvolí vhodnou výzkumnou metodu pro výzkumné šetření se zaměřením na stresovou zátěž mladých lidí.
Provede výzkumné šetření, získaná data přehledně zpracuje a analyzuje.
V závěru práce vyhodnotí hypotézy a nabídne případná vhodná řešení, opatření.
Seznam doporučené literatury
1. Wilkinson, Greg.Stres.Informace a rady lékaře, Praha:Grada, 2001.96s.ISBN 80-247-0092-1
2. Matoušek, Oldřich.a kol.Práce s rozikovou mládeží, Praha:Portál, 1996.87s.ISBN 80-7178-064-2
3. Matějček,Zdeněk.Dytrych,Zdeněk.Krizové situace v rodině očima dítěte, Praha:Grada, 2002.128s.ISBN 80-247-0332-7
4. Mlčák,Zdeněk.Psychická zátěž u dětí základní školy, Ostrava:Repronis, 1999.194s.ISBN 80-7042-543-1
5. Renaudová, Jacqueline.Co je stres a jak se mu vyhnout, Praha:Práce, s.r.o., 1993.138s. ISBN 80-208-0297-5
6. Plevová, Irena.Pugnerová,Michaela.Urbanovská,Eva.Vybrané kapitoly z psychologie, Olomouc:Univerzita Palackého v Olomouci, 2000.72s.ISBN 80-244-0164-9
Seznam doporučené literatury
1. Wilkinson, Greg.Stres.Informace a rady lékaře, Praha:Grada, 2001.96s.ISBN 80-247-0092-1
2. Matoušek, Oldřich.a kol.Práce s rozikovou mládeží, Praha:Portál, 1996.87s.ISBN 80-7178-064-2
3. Matějček,Zdeněk.Dytrych,Zdeněk.Krizové situace v rodině očima dítěte, Praha:Grada, 2002.128s.ISBN 80-247-0332-7
4. Mlčák,Zdeněk.Psychická zátěž u dětí základní školy, Ostrava:Repronis, 1999.194s.ISBN 80-7042-543-1
5. Renaudová, Jacqueline.Co je stres a jak se mu vyhnout, Praha:Práce, s.r.o., 1993.138s. ISBN 80-208-0297-5
6. Plevová, Irena.Pugnerová,Michaela.Urbanovská,Eva.Vybrané kapitoly z psychologie, Olomouc:Univerzita Palackého v Olomouci, 2000.72s.ISBN 80-244-0164-9