Bakalářská práce se zabývá výskytem a prevencí sociálně patologických jevů u dětí 5. tříd základní školy a srovnává úroveň i možnosti prevence na vesnici, městě a velkoměstě.
Zaměřuje se na prevenci v rodině, vliv vrstevníků, školy a mimoškolních aktivit na prevenci. Teoretická část se zabývá základními pojmy, druhy prevence, je zde popsán vliv prostředí - rodiny, školy, vrstevníků, mimoškolních aktivit na prevenci a výskyt těchto jevů. Charakterizuje mladší školní věk. Podrobněji se zabývá vybranými sociálně patologickými jevy - užíváním alkoholu, nikotinismem a šikanováním.
Praktická část zpracovává informace získané dotazníkovou metodou. Výsledky jsou zpracovány a vyhodnoceny a poskytují informace o výskytu a prevenci sociálně patologických jevů.
Anotace v angličtině
My bachelor work deals with prevention of social-pathological phenomena on 5th grade primary school children. Compares its level and prevention possibility in a village, town or city. I focus on the prevention in a family, school and peer influence and out-of-school activities regarding prevention. Theoretical part contains basic terms, types of prevention and describes the influence of environment - family, school, peers, out-of-school activities - on the occurrence and prevention of these phenomena. Defines younger school-age, goes in more detail for selected social-pathological phenomena - alcoholism, nicotinism and chicane. Practical part analyzes data obtained by question-form method. The results are evaluated providing information about occurrence and prevention of these phenomena.
Klíčová slova
Sociálně patologické jevy, prevence
Klíčová slova v angličtině
Social-pathologic phenomena, preventiv
Rozsah průvodní práce
88 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá výskytem a prevencí sociálně patologických jevů u dětí 5. tříd základní školy a srovnává úroveň i možnosti prevence na vesnici, městě a velkoměstě.
Zaměřuje se na prevenci v rodině, vliv vrstevníků, školy a mimoškolních aktivit na prevenci. Teoretická část se zabývá základními pojmy, druhy prevence, je zde popsán vliv prostředí - rodiny, školy, vrstevníků, mimoškolních aktivit na prevenci a výskyt těchto jevů. Charakterizuje mladší školní věk. Podrobněji se zabývá vybranými sociálně patologickými jevy - užíváním alkoholu, nikotinismem a šikanováním.
Praktická část zpracovává informace získané dotazníkovou metodou. Výsledky jsou zpracovány a vyhodnoceny a poskytují informace o výskytu a prevenci sociálně patologických jevů.
Anotace v angličtině
My bachelor work deals with prevention of social-pathological phenomena on 5th grade primary school children. Compares its level and prevention possibility in a village, town or city. I focus on the prevention in a family, school and peer influence and out-of-school activities regarding prevention. Theoretical part contains basic terms, types of prevention and describes the influence of environment - family, school, peers, out-of-school activities - on the occurrence and prevention of these phenomena. Defines younger school-age, goes in more detail for selected social-pathological phenomena - alcoholism, nicotinism and chicane. Practical part analyzes data obtained by question-form method. The results are evaluated providing information about occurrence and prevention of these phenomena.
Klíčová slova
Sociálně patologické jevy, prevence
Klíčová slova v angličtině
Social-pathologic phenomena, preventiv
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce studentka vypracuje soubor informací o sociálně patologických jevech a jejich prevenci. Bude srovnávat úroveň a možnosti prevence na vesnici, městě a velkoměstě se zaměřením na prevenci v rodině, vliv školních a mimoškolních aktivit na prevenci.
V praktické části práce studentka stanoví cíle výzkumného šetření, formuluje hypotézy a vypracuje podklady k výzkumnému šetření u dětí v mladším školním věku.
V závěru práce studentka získaná data analyzuje a navrhne možná opatření.
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce studentka vypracuje soubor informací o sociálně patologických jevech a jejich prevenci. Bude srovnávat úroveň a možnosti prevence na vesnici, městě a velkoměstě se zaměřením na prevenci v rodině, vliv školních a mimoškolních aktivit na prevenci.
V praktické části práce studentka stanoví cíle výzkumného šetření, formuluje hypotézy a vypracuje podklady k výzkumnému šetření u dětí v mladším školním věku.
V závěru práce studentka získaná data analyzuje a navrhne možná opatření.
Seznam doporučené literatury
NĚMEC, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času: pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2002, 119 s. ISBN 80-7315-012-3.
POKORNÝ, V., TELCOVÁ, J., TOMKO, A. Prevence sociálně patologických jevů: manuál praxe. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003, 186 s. ISBN 80-86568-04-0.
HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002, 174 s. ISBN 80-7178-635-7.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000, 207 s. ISBN 80-85931-79-6.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 80-247-1284-9.
PEŠATOVÁ, I. Sociálně patologické jevy u dětí školního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007, 364 s. ISBN 978-80-7372-291-3.
Seznam doporučené literatury
NĚMEC, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času: pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2002, 119 s. ISBN 80-7315-012-3.
POKORNÝ, V., TELCOVÁ, J., TOMKO, A. Prevence sociálně patologických jevů: manuál praxe. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003, 186 s. ISBN 80-86568-04-0.
HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002, 174 s. ISBN 80-7178-635-7.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000, 207 s. ISBN 80-85931-79-6.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 80-247-1284-9.
PEŠATOVÁ, I. Sociálně patologické jevy u dětí školního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007, 364 s. ISBN 978-80-7372-291-3.