Kultura školy je v posledních letech jedním z velmi často diskutovaných témat, které je zkoumáno z několika hledisek, různými metodami a s různými záměry. Disertační práce se zabývá kulturou školy ve vztahu k vnitřnímu prostředí školy - klimatu s důrazem na vliv osobnosti učitele při vytváření kultury vzdělávací instituce. Literární rešerše je selektována do několika částí. V první části se poukazuje na vývoj pojmu kultura na základě sociologického, antropologického a psychologického přístupu. Druhá část vymezuje a analyzuje firemní kulturu s následným zaměřením na teoretický koncept kultury školy. Další část práce se věnuje vnitřnímu prostředí - klimatu školy s následným definováním vztahu mezi klimatem a kulturou školy. Hlavním cílem disertační práce je na základě teoretického a terénního výzkumu popsat vnitřní prostředí - klima školy, zjistit kulturní dimenze učitelů a na jejich základě definoKultura školy je v posledních letech jedním z velmi často diskutovaných témat, které je zkoumáno z několika hledisek, různými metodami a s různými záměry. Disertační práce se zabývá kulturou školy ve vztahu k vnitřnímu prostředí školy - klimatu s důrazem na vliv osobnosti učitele při vytváření kultury vzdělávací instituce. Literární rešerše je selektována do několika částí. V první části se poukazuje na vývoj pojmu kultura na základě sociologického, antropologického a psychologického přístupu. Druhá část vymezuje a analyzuje firemní kulturu s následným zaměřením na teoretický koncept kultury školy. Další část práce se věnuje vnitřnímu prostředí - klimatu školy s následným definováním vztahu mezi klimatem a kulturou školy. Hlavním cílem disertační práce je na základě teoretického a terénního výzkumu popsat vnitřní prostředí - klima školy, zjistit kulturní dimenze učitelů a na jejich základě definovat specifika jejich profesní kultury a určit základní uznávané hodnoty učitelů. Na základě zjištěných existujících kulturních dimenzí a uznávaných hodnot učitelů vyjádřit jejich vliv na kulturu školy. Součástí výzkumného problému je i stanovení hypotéz. V závěru jsou výsledky výzkumného šetření porovnávány se stanovenými hypotézami. Výsledkem je potvrzení nebo zamítnutí stanovené hypotézy.
Anotace v angličtině
School culture has become one of frequently discussed issues in recent years being examined from a couple of viewpoints, using various methods, with various intentions. This dissertation thesis deals with school culture concerning an inner school environment - climate with the emphasis on a teacher's personality influence when forming an educational institution culture. The literary search is divided into several parts. The first part identifies the development of the term culture, on the basis of a sociological, anthropological and psychological approach. The second part defines and analyses a corporate culture with the subsequent focus on a theoretical concept of the school culture. The next part of the thesis deals with the inner environment - climate of school followed by defining the relation between the school climate and culture. The main aim of the dissertation thesis is to describe the inner school environment on based on a theoretical and the cross research, to find out a cultural dimension of teachers and on its basis to define specific features of their vocational culture and to identify basic reputable values within teachers. The next aim is to express their influence on the school culture in terms of existing cultural dimensions and reputable values of teachers. Expressing hypotheses seems to be an integral part of this research problem. At the end of the thesis the outcomes of the experimental examination are compared with the given hypotheses. The outcome works as proving right or rejecting the given hypothesis.
Klíčová slova
Kultura, firemní kultura, kultura školy, klima školy, prvky kultury, typy kultur školy, hodnoty, normy, hodnocení kultury školy
Klíčová slova v angličtině
Culture, company culture, school culture, school chmate, elements of culture, typology of school´s culture, values, norms, evalution of school culture
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Kultura školy je v posledních letech jedním z velmi často diskutovaných témat, které je zkoumáno z několika hledisek, různými metodami a s různými záměry. Disertační práce se zabývá kulturou školy ve vztahu k vnitřnímu prostředí školy - klimatu s důrazem na vliv osobnosti učitele při vytváření kultury vzdělávací instituce. Literární rešerše je selektována do několika částí. V první části se poukazuje na vývoj pojmu kultura na základě sociologického, antropologického a psychologického přístupu. Druhá část vymezuje a analyzuje firemní kulturu s následným zaměřením na teoretický koncept kultury školy. Další část práce se věnuje vnitřnímu prostředí - klimatu školy s následným definováním vztahu mezi klimatem a kulturou školy. Hlavním cílem disertační práce je na základě teoretického a terénního výzkumu popsat vnitřní prostředí - klima školy, zjistit kulturní dimenze učitelů a na jejich základě definoKultura školy je v posledních letech jedním z velmi často diskutovaných témat, které je zkoumáno z několika hledisek, různými metodami a s různými záměry. Disertační práce se zabývá kulturou školy ve vztahu k vnitřnímu prostředí školy - klimatu s důrazem na vliv osobnosti učitele při vytváření kultury vzdělávací instituce. Literární rešerše je selektována do několika částí. V první části se poukazuje na vývoj pojmu kultura na základě sociologického, antropologického a psychologického přístupu. Druhá část vymezuje a analyzuje firemní kulturu s následným zaměřením na teoretický koncept kultury školy. Další část práce se věnuje vnitřnímu prostředí - klimatu školy s následným definováním vztahu mezi klimatem a kulturou školy. Hlavním cílem disertační práce je na základě teoretického a terénního výzkumu popsat vnitřní prostředí - klima školy, zjistit kulturní dimenze učitelů a na jejich základě definovat specifika jejich profesní kultury a určit základní uznávané hodnoty učitelů. Na základě zjištěných existujících kulturních dimenzí a uznávaných hodnot učitelů vyjádřit jejich vliv na kulturu školy. Součástí výzkumného problému je i stanovení hypotéz. V závěru jsou výsledky výzkumného šetření porovnávány se stanovenými hypotézami. Výsledkem je potvrzení nebo zamítnutí stanovené hypotézy.
Anotace v angličtině
School culture has become one of frequently discussed issues in recent years being examined from a couple of viewpoints, using various methods, with various intentions. This dissertation thesis deals with school culture concerning an inner school environment - climate with the emphasis on a teacher's personality influence when forming an educational institution culture. The literary search is divided into several parts. The first part identifies the development of the term culture, on the basis of a sociological, anthropological and psychological approach. The second part defines and analyses a corporate culture with the subsequent focus on a theoretical concept of the school culture. The next part of the thesis deals with the inner environment - climate of school followed by defining the relation between the school climate and culture. The main aim of the dissertation thesis is to describe the inner school environment on based on a theoretical and the cross research, to find out a cultural dimension of teachers and on its basis to define specific features of their vocational culture and to identify basic reputable values within teachers. The next aim is to express their influence on the school culture in terms of existing cultural dimensions and reputable values of teachers. Expressing hypotheses seems to be an integral part of this research problem. At the end of the thesis the outcomes of the experimental examination are compared with the given hypotheses. The outcome works as proving right or rejecting the given hypothesis.
Klíčová slova
Kultura, firemní kultura, kultura školy, klima školy, prvky kultury, typy kultur školy, hodnoty, normy, hodnocení kultury školy
Klíčová slova v angličtině
Culture, company culture, school culture, school chmate, elements of culture, typology of school´s culture, values, norms, evalution of school culture