Diplomová práce se zabývá srovnáním výuky mediální výchovy v České republice a na Slovensku. V teoretické části stručně shrnuje základní informace o této disciplíně a monitoruje související aktivity v obou zemích do roku 2007. V praktické části se zabývá rozborem realizovaných pilotních studií v obou zemích, pro ČR doplněným analýzou provedeného průzkumu. Základem projektové části je doporučení nejvhodnější strategie pro výuku mediální výchovy vyplývající ze zpracované SWOT analýzy stávajících přístupů a také návrh na zviditelnění problematiky. V závěru jsou hodnoceny definované hypotézy a zdůrazněna potřeba ukotvení mediální výchovy ve vzdělávacím procesu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with media education comparison within both the Czech and Slovak Republic. The theoretical part summarizes basic information about this discipline and monitors corresponding activities in both countries until the year 2007. The practical part goes into detail as far as the pilot studies in both countries are concerned. In case of the Czech Republic there is an extra analysis of the carried research included. The core of the project part is focused on the most suitable strategy recommendation in the area of media education based on SWOT analysis of the approaches and highlighting of the proposed problematics. The summary contains the defined hypotheses and the need of fixed media education in the educational system is stressed.
Klíčová slova
Média, mediální gramotnost, mediální výchova, mediální produkty, vzdělávací programy, školní programy, výuka, základní vzdělání, účinky médií, komunikační technologie, kompetence, průřezové téma, samostatný předmět, studijní plány, publikace, metodické materiály, stěžejní médium, požadované výstupy, kompetentní pedagog, strategie.
Klíčová slova v angličtině
Media, media literacy, media education, media products, educational progammes, school programmes, education, basic education, media impact, communication technology, competence, partial topics, individual subject, schedule, publicity, methodological materials, core medium, required results, competent teacher, strategy.
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá srovnáním výuky mediální výchovy v České republice a na Slovensku. V teoretické části stručně shrnuje základní informace o této disciplíně a monitoruje související aktivity v obou zemích do roku 2007. V praktické části se zabývá rozborem realizovaných pilotních studií v obou zemích, pro ČR doplněným analýzou provedeného průzkumu. Základem projektové části je doporučení nejvhodnější strategie pro výuku mediální výchovy vyplývající ze zpracované SWOT analýzy stávajících přístupů a také návrh na zviditelnění problematiky. V závěru jsou hodnoceny definované hypotézy a zdůrazněna potřeba ukotvení mediální výchovy ve vzdělávacím procesu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with media education comparison within both the Czech and Slovak Republic. The theoretical part summarizes basic information about this discipline and monitors corresponding activities in both countries until the year 2007. The practical part goes into detail as far as the pilot studies in both countries are concerned. In case of the Czech Republic there is an extra analysis of the carried research included. The core of the project part is focused on the most suitable strategy recommendation in the area of media education based on SWOT analysis of the approaches and highlighting of the proposed problematics. The summary contains the defined hypotheses and the need of fixed media education in the educational system is stressed.
Klíčová slova
Média, mediální gramotnost, mediální výchova, mediální produkty, vzdělávací programy, školní programy, výuka, základní vzdělání, účinky médií, komunikační technologie, kompetence, průřezové téma, samostatný předmět, studijní plány, publikace, metodické materiály, stěžejní médium, požadované výstupy, kompetentní pedagog, strategie.
Klíčová slova v angličtině
Media, media literacy, media education, media products, educational progammes, school programmes, education, basic education, media impact, communication technology, competence, partial topics, individual subject, schedule, publicity, methodological materials, core medium, required results, competent teacher, strategy.
Zásady pro vypracování
1. Proveďte rešerši odborné literatury a dalších zdrojů zabývajících se problematikou mediální výchovy.
2. Analyzujte informace z praxe o výchozí situaci výuky mediální výchovy v ČR a v SR k únoru 2007.
3. Stanovte hlavní pracovní hypotézu diplomové práce a z ní odvoďte hypotézy pro obě země a současně hypotézu ohledně dalšího vývoje předmětné oblasti.
4. V praktické části analyzujte aktuální metodické nástroje a konkrétní způsoby výuky mediální výchovy používané v obou zemích. Formou anketního průzkumu porovnejte jejich stav a současně vývoj připravenosti k výuce na vybraných školách v ČR za období únor 2007-únor 2009.
5. V projektové části navrhněte možné strategie uplatnění metodických přístupů a nástrojů ve výuce mediální výchovy z obou analyzovaných zemí.
6. Vyhodnoťte provedenou analýzu ve vztahu k definovaným hypotézám a naznačte další možnosti rozvoje metodiky výuky mediální výchovy.
Zásady pro vypracování
1. Proveďte rešerši odborné literatury a dalších zdrojů zabývajících se problematikou mediální výchovy.
2. Analyzujte informace z praxe o výchozí situaci výuky mediální výchovy v ČR a v SR k únoru 2007.
3. Stanovte hlavní pracovní hypotézu diplomové práce a z ní odvoďte hypotézy pro obě země a současně hypotézu ohledně dalšího vývoje předmětné oblasti.
4. V praktické části analyzujte aktuální metodické nástroje a konkrétní způsoby výuky mediální výchovy používané v obou zemích. Formou anketního průzkumu porovnejte jejich stav a současně vývoj připravenosti k výuce na vybraných školách v ČR za období únor 2007-únor 2009.
5. V projektové části navrhněte možné strategie uplatnění metodických přístupů a nástrojů ve výuce mediální výchovy z obou analyzovaných zemí.
6. Vyhodnoťte provedenou analýzu ve vztahu k definovaným hypotézám a naznačte další možnosti rozvoje metodiky výuky mediální výchovy.
Seznam doporučené literatury
BREČKA, Samuel. Mediálna výchova. Heslár mediálnej komunikácie. Zošit 1. Bratislava. Národné centrum mediálnej komunikácie 1999. 52 s.
MIČIENKA, Marek,JIRÁK, Jan a kolektiv. Základy mediální výchovy. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 295 s. ISBN 9788073673154.
Heslář-Mediální výchova, Mediální gramotnost. Revue pro média-časopis pro kritickou reflexi médií 2004, roč. IV, č. 8. Spolek přátel vydávání časopisu HOST. ISSN 1214-7496.
JIRÁK, Jan - WOLÁK, Radim (ed.). Mediální gramotnost : nový rozměr vzdělávání. 1. vyd. Praha : Radioservis, 2007. 152 s. ISBN 978-80-86212-58-6.
MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-714-0.
REIFOVÁ, I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7.
WOLÁK, Radim. Mediální výchova - úvodní text k příkladům dobré praxe. In Příručka příkladů dobré praxe. 1. vyd. Praha : Výzkumný ústav pedagogický, 2007, s. 1-3. ISBN 978-80-87000-08-3.
Seznam doporučené literatury
BREČKA, Samuel. Mediálna výchova. Heslár mediálnej komunikácie. Zošit 1. Bratislava. Národné centrum mediálnej komunikácie 1999. 52 s.
MIČIENKA, Marek,JIRÁK, Jan a kolektiv. Základy mediální výchovy. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 295 s. ISBN 9788073673154.
Heslář-Mediální výchova, Mediální gramotnost. Revue pro média-časopis pro kritickou reflexi médií 2004, roč. IV, č. 8. Spolek přátel vydávání časopisu HOST. ISSN 1214-7496.
JIRÁK, Jan - WOLÁK, Radim (ed.). Mediální gramotnost : nový rozměr vzdělávání. 1. vyd. Praha : Radioservis, 2007. 152 s. ISBN 978-80-86212-58-6.
MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-714-0.
REIFOVÁ, I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7.
WOLÁK, Radim. Mediální výchova - úvodní text k příkladům dobré praxe. In Příručka příkladů dobré praxe. 1. vyd. Praha : Výzkumný ústav pedagogický, 2007, s. 1-3. ISBN 978-80-87000-08-3.