Cílem této diplomové práce je zjistit, jak vnímá česká a rakouská veřejnost používání anglického jazyka v reklamním textu. Na základě studia českých, německých a rakouských literárních pramenů pojednává v několika kapitolách o globalizaci, jejích vlivech na jazyk, pronikání angličtiny do českého a německého jazyka, a také využití angličtiny v reklamním textu v České republice a v Rakousku. Práce analyzuje výsledky průzkumné sondy, která proběhla formou písemného dotazování v obou zemích. Výsledky české veřejnosti jsou porovnány se starším průzkumem z roku 2007 a shrnuty pro využití efektivní práce s angličtinou v české reklamě.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to determine how the Czech and Austrian target groups use the English language in advertising text. It is based on a study of Czech, German and Austrian literary sources dealing in several chapters with globalization, its effects on language, the penetration of English into the Czech and German languages, as well as the use of English in advertising text in the Czech Republic and Austria. This work analyzes the results of a written survey which took place in both countries. Results from the Czech respondents are compared with a survey which took place in 2007, and summarized to illustrate the effec-tive use of English in Czech advertising.
Klíčová slova
jazyk, globalizace, reklamní text, reklamní sdělení, anglický jazyk, cílová skupina, ČR, Rakousko, slogan, překlad, porozumění, vnímání, efektivita
Cílem této diplomové práce je zjistit, jak vnímá česká a rakouská veřejnost používání anglického jazyka v reklamním textu. Na základě studia českých, německých a rakouských literárních pramenů pojednává v několika kapitolách o globalizaci, jejích vlivech na jazyk, pronikání angličtiny do českého a německého jazyka, a také využití angličtiny v reklamním textu v České republice a v Rakousku. Práce analyzuje výsledky průzkumné sondy, která proběhla formou písemného dotazování v obou zemích. Výsledky české veřejnosti jsou porovnány se starším průzkumem z roku 2007 a shrnuty pro využití efektivní práce s angličtinou v české reklamě.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to determine how the Czech and Austrian target groups use the English language in advertising text. It is based on a study of Czech, German and Austrian literary sources dealing in several chapters with globalization, its effects on language, the penetration of English into the Czech and German languages, as well as the use of English in advertising text in the Czech Republic and Austria. This work analyzes the results of a written survey which took place in both countries. Results from the Czech respondents are compared with a survey which took place in 2007, and summarized to illustrate the effec-tive use of English in Czech advertising.
Klíčová slova
jazyk, globalizace, reklamní text, reklamní sdělení, anglický jazyk, cílová skupina, ČR, Rakousko, slogan, překlad, porozumění, vnímání, efektivita
1. Zpracujte české, rakouské a německé literární prameny týkající se využití textu v reklamě.
2. Popište vlivy globalizace na využívání angličtiny v reklamních textech neanglicky hovořících zemí. Formulujte základní hypotézy týkající se vhodnosti využívání angličtiny v reklamě v neanglicky hovořících zemích.
3. Analyzujte několik příkladů využití angličtiny v reklamě v České republice a v Rakousku. Pomocí dotazníků porovnejte případné rozdíly v názorech cílové skupiny (15-35) na uvedený problém v Česku a Rakousku.
4. Výsledky analýzy využijte pro formulování optimálního přístupu českých a německých propagačních subjektů ve využívání angličtiny v reklamě.
5. Navrhněte realizovatelný marketingový výzkum týkající se vnímání angličtiny v reklamě v České republce. Navrhněte velikost vzorce respondentů, postup, metody šetření, využití výsledků.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte české, rakouské a německé literární prameny týkající se využití textu v reklamě.
2. Popište vlivy globalizace na využívání angličtiny v reklamních textech neanglicky hovořících zemí. Formulujte základní hypotézy týkající se vhodnosti využívání angličtiny v reklamě v neanglicky hovořících zemích.
3. Analyzujte několik příkladů využití angličtiny v reklamě v České republice a v Rakousku. Pomocí dotazníků porovnejte případné rozdíly v názorech cílové skupiny (15-35) na uvedený problém v Česku a Rakousku.
4. Výsledky analýzy využijte pro formulování optimálního přístupu českých a německých propagačních subjektů ve využívání angličtiny v reklamě.
5. Navrhněte realizovatelný marketingový výzkum týkající se vnímání angličtiny v reklamě v České republce. Navrhněte velikost vzorce respondentů, postup, metody šetření, využití výsledků.
Seznam doporučené literatury
Křížek - Crha: Jak psát reklamní text, 2. vyd. Praha, Grada Publishing 2002, ISBN 80247-0213-4
Čmejrková, S.: Reklama v češtině, čeština v reklamě, Praha, LEDA 2000, ISBN 80-85927-75-6
Kotler, Petr.: Marketing Management, 10. vyd., Grada Publishing 2001, ISBN 80-247-0016-6
Tellis, G.: Reklama a podpora prodeje, Grada Publishing 2000, ISBN 80-7169-997-7
Ogilvy, D.: O reklamě, 2. vyd. Management Press 1998, ISBN 80-85943-83-2
Bartošek, J.: Kultura a technika mluvené řeči, 1. vyd., Univerzita Tomáše Bati 2003, ISBN 80-7318-150-9
Kozel, R., Moderní marketingový výzkum, Grada Publishing 2005, ISBN 80-247-0966-X
Tomaschett Guy, Anglizismen - Ist die Deutsche gefährdert - Diplomaarbeit, 2005
Tenhafen Tenhafen, Článek: Englische Werbung und böhmischer Dörfer, Pressemitteilung, Montag, 27. November 2006, Pressekontakt, ENDEMARKGmbH, Weissehausstr. 30, 50939, Köln
Hermann, Fink: Von Kuh-Look bis Fit for Fun: Anglizismen in der heutigen deutschen Allgemein- und Werbesprache. Peter Lang GmbH Europäischer Verlag der Wissenschaften. Frankfurt am Main 1997
Solke, Gester: Anglizismen im Tschechischen und im Deutschen, Peter Lang GmbH Europäischer Verlag der Wissenschaften. Frankfurt am Main 2001
Masařík Zdeněk, Kratochvílová Iva: Die Entwicklungstendenzen in der deutschen Sprache des 20. Jhs. Opava 1998
Wenliang, Yang: Anglizismen im Deutschen. Am Beispiel des Nachrichtenmagazines DER SPIEGEL. Max Niemeyer Verlag GmbH and co.KG. Tübingen 1990
Seznam doporučené literatury
Křížek - Crha: Jak psát reklamní text, 2. vyd. Praha, Grada Publishing 2002, ISBN 80247-0213-4
Čmejrková, S.: Reklama v češtině, čeština v reklamě, Praha, LEDA 2000, ISBN 80-85927-75-6
Kotler, Petr.: Marketing Management, 10. vyd., Grada Publishing 2001, ISBN 80-247-0016-6
Tellis, G.: Reklama a podpora prodeje, Grada Publishing 2000, ISBN 80-7169-997-7
Ogilvy, D.: O reklamě, 2. vyd. Management Press 1998, ISBN 80-85943-83-2
Bartošek, J.: Kultura a technika mluvené řeči, 1. vyd., Univerzita Tomáše Bati 2003, ISBN 80-7318-150-9
Kozel, R., Moderní marketingový výzkum, Grada Publishing 2005, ISBN 80-247-0966-X
Tomaschett Guy, Anglizismen - Ist die Deutsche gefährdert - Diplomaarbeit, 2005
Tenhafen Tenhafen, Článek: Englische Werbung und böhmischer Dörfer, Pressemitteilung, Montag, 27. November 2006, Pressekontakt, ENDEMARKGmbH, Weissehausstr. 30, 50939, Köln
Hermann, Fink: Von Kuh-Look bis Fit for Fun: Anglizismen in der heutigen deutschen Allgemein- und Werbesprache. Peter Lang GmbH Europäischer Verlag der Wissenschaften. Frankfurt am Main 1997
Solke, Gester: Anglizismen im Tschechischen und im Deutschen, Peter Lang GmbH Europäischer Verlag der Wissenschaften. Frankfurt am Main 2001
Masařík Zdeněk, Kratochvílová Iva: Die Entwicklungstendenzen in der deutschen Sprache des 20. Jhs. Opava 1998
Wenliang, Yang: Anglizismen im Deutschen. Am Beispiel des Nachrichtenmagazines DER SPIEGEL. Max Niemeyer Verlag GmbH and co.KG. Tübingen 1990