Tato diplomová práce se zaměřuje na komunikaci nových náboženských hnutí v České republice vycházející z východní nábožensko-filozofické tradice - hinduismu a buddhismu. Snaží se odpovědět na otázku, zda a do jaké míry se na jejich rostoucí popularitě podílí komunikace s okolním světem.
Teoretická část vymezuje postavení nových náboženství v českých kulturních podmínkách a jejich vztah k marketingu a marketingové komunikaci. Představuje nejčastěji užívané techniky manipulace pro oslovování potenciálních příznivců.
Praktická část charakterizuje s využitím nástrojů marketingového mixu činnost vybraných náboženských hnutí a snaží se proniknout do jejich komunikačního potenciálu směrem k příznivcům a široké veřejnosti. Zahrnuje mediální obraz, který o organizacích vytváří tištěná periodika.
Anotace v angličtině
This master thesis focuses on the communication of new religious movements in the Czech republic based on eastern religious-philosophical traditions - hinduism and buddhism. It seeks to answer the question whether and to what extent is the growing popularity influenced by communication with the outside world.
The theoretical part define the status of new religious movements in the Czech cultural conditions and their relationship to marketing and marketing communication. It includes the most frequently used techniques for handling with potential fans.
The practical part use the instrument of marketing mix for analyze of activites of selected religious movements and tries to penetrate their communication capabilities to fans and the general public. The part includes a media image that create printed periodicals about organizatons.
Klíčová slova
buddhismus, hinduismus, komunikace, jóga, manipulace, marketingový mix, masmédia, neziskový sektor, nová náboženská hnutí, Osho, zen
Klíčová slova v angličtině
buddhism, communication, handling, hinduism, marketing mix, mass media, new religious movements, non-profit sector, Osho, sects, yoga, zen
Rozsah průvodní práce
90 s., 10 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje na komunikaci nových náboženských hnutí v České republice vycházející z východní nábožensko-filozofické tradice - hinduismu a buddhismu. Snaží se odpovědět na otázku, zda a do jaké míry se na jejich rostoucí popularitě podílí komunikace s okolním světem.
Teoretická část vymezuje postavení nových náboženství v českých kulturních podmínkách a jejich vztah k marketingu a marketingové komunikaci. Představuje nejčastěji užívané techniky manipulace pro oslovování potenciálních příznivců.
Praktická část charakterizuje s využitím nástrojů marketingového mixu činnost vybraných náboženských hnutí a snaží se proniknout do jejich komunikačního potenciálu směrem k příznivcům a široké veřejnosti. Zahrnuje mediální obraz, který o organizacích vytváří tištěná periodika.
Anotace v angličtině
This master thesis focuses on the communication of new religious movements in the Czech republic based on eastern religious-philosophical traditions - hinduism and buddhism. It seeks to answer the question whether and to what extent is the growing popularity influenced by communication with the outside world.
The theoretical part define the status of new religious movements in the Czech cultural conditions and their relationship to marketing and marketing communication. It includes the most frequently used techniques for handling with potential fans.
The practical part use the instrument of marketing mix for analyze of activites of selected religious movements and tries to penetrate their communication capabilities to fans and the general public. The part includes a media image that create printed periodicals about organizatons.
Klíčová slova
buddhismus, hinduismus, komunikace, jóga, manipulace, marketingový mix, masmédia, neziskový sektor, nová náboženská hnutí, Osho, zen
Klíčová slova v angličtině
buddhism, communication, handling, hinduism, marketing mix, mass media, new religious movements, non-profit sector, Osho, sects, yoga, zen
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte rešerši literatury pojednávající o nových náboženských hnutích v České republice a obecnými principy jejich komunikace s okolním světem. Na základě vymezeného problému formulujte pracovní hypotézy a cíle práce.
2. Zpracujte analýzu soudobého postavení náboženských hnutí v České republice a na příkladu vybraných organizací představte jejich činnost a formy komunikace s příznivci a širokou veřejností.
3. Na základě výsledků analýzy se zamyslete nad možnostmi a smyslem náboženských hnutí z hlediska jejich vlivu a pohledu na svět, případně vymezte možné budoucí pokračování práce na tomto tématu.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte rešerši literatury pojednávající o nových náboženských hnutích v České republice a obecnými principy jejich komunikace s okolním světem. Na základě vymezeného problému formulujte pracovní hypotézy a cíle práce.
2. Zpracujte analýzu soudobého postavení náboženských hnutí v České republice a na příkladu vybraných organizací představte jejich činnost a formy komunikace s příznivci a širokou veřejností.
3. Na základě výsledků analýzy se zamyslete nad možnostmi a smyslem náboženských hnutí z hlediska jejich vlivu a pohledu na svět, případně vymezte možné budoucí pokračování práce na tomto tématu.
Seznam doporučené literatury
BARRETT, Sekty, kulty, alternativní náboženství. 1. vyd. Praha: Ivo Železný, 1998. 411 s. ISBN 80-240-0066-0
ČEPELKA, O. Práce s veřejností v nepodnikatelském sektoru. 1. vyd. Liberec: Nadace Omega, 1997. 243 s. ISBN 80-902376-0-6
ŠTAMPACH, O. V. Přehled religionistiky. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. 273 s. ISBN 978-80-7367-384-0
VOJTÍŠEK, Z. Encyklopedie náboženských směrů a hnutí v České republice. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 462 s. ISBN 80-71787-98-1
VOJTÍŠEK, Z. Nová náboženská hnutí a jak jim porozumět. 1. vyd. Praha Books, 2007. 210 s. ISBN 978-80-86851-64-8
Seznam doporučené literatury
BARRETT, Sekty, kulty, alternativní náboženství. 1. vyd. Praha: Ivo Železný, 1998. 411 s. ISBN 80-240-0066-0
ČEPELKA, O. Práce s veřejností v nepodnikatelském sektoru. 1. vyd. Liberec: Nadace Omega, 1997. 243 s. ISBN 80-902376-0-6
ŠTAMPACH, O. V. Přehled religionistiky. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. 273 s. ISBN 978-80-7367-384-0
VOJTÍŠEK, Z. Encyklopedie náboženských směrů a hnutí v České republice. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 462 s. ISBN 80-71787-98-1
VOJTÍŠEK, Z. Nová náboženská hnutí a jak jim porozumět. 1. vyd. Praha Books, 2007. 210 s. ISBN 978-80-86851-64-8