Zdeněk Procházka, Vliv výchovy dospívajícího jedince na jeho právní vědomí s přihlédnutím k regionu Moravský Krumlov. (bakalářská práce) Práce poukazuje na rozdílnost právního vědomí středoškolské mládeže a dětí výchovného ústavu a dětského domova v regionu Moravský Krumlov. U středoškolské mládeže je tato rozdílnost zřejmá v teoretické části, která je na vyšší úrovni. Právo je přednášeno ve výukových blocích předmětu občanská výchova v jednotlivých tématech. Děti z výchovného ústavu blok práva mají nastíněn a obsažen v minimální míře, ale pro své protiprávní jednání mají osobní zkušenost a to se soudy, soudci, kurátory a pracovníky OSPOD a OČTŘ. Tato zkušenost je i přes daný nižší intelekt žáků výchovného ústavu v oblasti práva zkušeností cennou, neboť velmi dobře se prakticky orientují v oblasti práva, zejména pak práv osobnostních. Důležitou úlohu zde hrají pedagogové, zejména pedagogové v oblasti sociální pedagogiky a speciální pedagogiky, kteří se mimo vlastní odbornost musí umět orientovat i v oblasti práva a to hned v několika směrech. Důvodem apelace na kvalitu práce pedagogů je následná socializace dospívající jedince, kdy jde o celoživotní proces, v jehož průběhu si osvojuje jednání, jazyk, hodnoty, kulturu a tím se tak začleňuje do společnosti.
Annotation in English
Zdenek Prochazka, The influence of upbinging adolescents on his legal conscience with consideration on Moravsky Krumlov. The work shows diference of legal conscience between students of secondavy school and children of educational facility and chilederns home in Moravsky Krumlov region. Students have higher level of knowledges in theoretic part. They leart it in subjekt called civics. Children from educational facility dońt learn it as much as students,but they have a personal experience ? through their illegal acts-with courts, judges, trustees and OSPOD and OCTR workers. This experience is for them,because they orientate themself very well in sphere of law. Pedagognes lespecially pedagognes of social and special have an important role-they must have therr own skills and must have knowledges in law sphere. The reason of eppea-ling on guality of thein work is socialization of adolescent, it is lifelong process in which he learns behaviour, langnage, valnes, culture and herewith he implies himself in society.
Keywords
Právo - právní vědomí, výchova, vzdělání - rodina, dítě, prostředí, zařízení, škola, prevence, program
Zdeněk Procházka, Vliv výchovy dospívajícího jedince na jeho právní vědomí s přihlédnutím k regionu Moravský Krumlov. (bakalářská práce) Práce poukazuje na rozdílnost právního vědomí středoškolské mládeže a dětí výchovného ústavu a dětského domova v regionu Moravský Krumlov. U středoškolské mládeže je tato rozdílnost zřejmá v teoretické části, která je na vyšší úrovni. Právo je přednášeno ve výukových blocích předmětu občanská výchova v jednotlivých tématech. Děti z výchovného ústavu blok práva mají nastíněn a obsažen v minimální míře, ale pro své protiprávní jednání mají osobní zkušenost a to se soudy, soudci, kurátory a pracovníky OSPOD a OČTŘ. Tato zkušenost je i přes daný nižší intelekt žáků výchovného ústavu v oblasti práva zkušeností cennou, neboť velmi dobře se prakticky orientují v oblasti práva, zejména pak práv osobnostních. Důležitou úlohu zde hrají pedagogové, zejména pedagogové v oblasti sociální pedagogiky a speciální pedagogiky, kteří se mimo vlastní odbornost musí umět orientovat i v oblasti práva a to hned v několika směrech. Důvodem apelace na kvalitu práce pedagogů je následná socializace dospívající jedince, kdy jde o celoživotní proces, v jehož průběhu si osvojuje jednání, jazyk, hodnoty, kulturu a tím se tak začleňuje do společnosti.
Annotation in English
Zdenek Prochazka, The influence of upbinging adolescents on his legal conscience with consideration on Moravsky Krumlov. The work shows diference of legal conscience between students of secondavy school and children of educational facility and chilederns home in Moravsky Krumlov region. Students have higher level of knowledges in theoretic part. They leart it in subjekt called civics. Children from educational facility dońt learn it as much as students,but they have a personal experience ? through their illegal acts-with courts, judges, trustees and OSPOD and OCTR workers. This experience is for them,because they orientate themself very well in sphere of law. Pedagognes lespecially pedagognes of social and special have an important role-they must have therr own skills and must have knowledges in law sphere. The reason of eppea-ling on guality of thein work is socialization of adolescent, it is lifelong process in which he learns behaviour, langnage, valnes, culture and herewith he implies himself in society.
Keywords
Právo - právní vědomí, výchova, vzdělání - rodina, dítě, prostředí, zařízení, škola, prevence, program