Tato práce se pokouší stručně charakterizovat prostředí, ve kterém se dnešní mládež pohybuje. Popisuje systém hodnot ve vztahu ke společnosti a snaží se hledat souvislosti mezi prostředím, výchovným procesem a hodnotovou orientací, která je dnes mladými lidmi preferována. Empirická část práce analyzuje výsledky průzkumného dotazníkového šetření, malého souboru středoškolských studentů, kteří se vyjádřili k otázkám rodinného zázemí, školního prostředí, stupnici hodnot a životních cílů.
Anotace v angličtině
The aim of this paper is to describe social environment in which today’s youths live. It describes various categories of values connected with modern society and tries to find common patterns and mutual relations among the environment, education processes and the values which today’s youths prefer. The empirical part of the paper evaluates results of an interview survey in which a small group of secondary school students answered questions related to family life, school environment and teaching methods, value orientation and life goals.
Klíčová slova
Člověk, edukační proces, hodnoty a postoje, chování, mládež, společnost, učitel, výzkum, žák.
Tato práce se pokouší stručně charakterizovat prostředí, ve kterém se dnešní mládež pohybuje. Popisuje systém hodnot ve vztahu ke společnosti a snaží se hledat souvislosti mezi prostředím, výchovným procesem a hodnotovou orientací, která je dnes mladými lidmi preferována. Empirická část práce analyzuje výsledky průzkumného dotazníkového šetření, malého souboru středoškolských studentů, kteří se vyjádřili k otázkám rodinného zázemí, školního prostředí, stupnici hodnot a životních cílů.
Anotace v angličtině
The aim of this paper is to describe social environment in which today’s youths live. It describes various categories of values connected with modern society and tries to find common patterns and mutual relations among the environment, education processes and the values which today’s youths prefer. The empirical part of the paper evaluates results of an interview survey in which a small group of secondary school students answered questions related to family life, school environment and teaching methods, value orientation and life goals.
Klíčová slova
Člověk, edukační proces, hodnoty a postoje, chování, mládež, společnost, učitel, výzkum, žák.