Diplomová práce se zabývá tělesně postiženými žáky a jejich možností edukace. Cílem práce je pojednat zejména o integrativním vzdělávání tělesně postižených žáků v běžných třídách základní školy. Dále pak o pozitivech integrace a o faktorech ovlivňující úspěšnou integraci.
Práce je rozčleněna do čtyř celků. První kapitola je zaměřena na vymezení pojmu, rozčlenění a klasifikaci tělesného postižení. V druhé části zmiňujeme možnosti vzdělávání tělesně postižených žáků u nás, i v zahraničí. Ve třetí části je popsáno integrativní vzdělávání postižených a úloha pedagoga v integračním procesu. Závěrečná část je věnována výzkumnému šetření, kde zjišťujeme názory a postoje učitelů a spolužáků handicapovaného žáka na integraci.
Anotace v angličtině
The graduation thesis is about handicapped people, and their education possibilities. The aim of this project is especially enter on integrational education of handicapped children in comon primary schools. Afterwards about positives of integration and factors which influance successful intergation.
This project is dividend into four chapters, the first on is forced on definition, segmentation and classification of the handicap. In the second part we allude to possibilities of handicaped students aducation in our country and in abroad. In next part we described integrational education of handicaped chidren and teachers task in integrational education. The final part is about research study, where we investigate teachers and schoolmates views and their positions about integration handicapped students in comon class.
disablement, handicap, education of disabled students, integration, school
integration
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tělesně postiženými žáky a jejich možností edukace. Cílem práce je pojednat zejména o integrativním vzdělávání tělesně postižených žáků v běžných třídách základní školy. Dále pak o pozitivech integrace a o faktorech ovlivňující úspěšnou integraci.
Práce je rozčleněna do čtyř celků. První kapitola je zaměřena na vymezení pojmu, rozčlenění a klasifikaci tělesného postižení. V druhé části zmiňujeme možnosti vzdělávání tělesně postižených žáků u nás, i v zahraničí. Ve třetí části je popsáno integrativní vzdělávání postižených a úloha pedagoga v integračním procesu. Závěrečná část je věnována výzkumnému šetření, kde zjišťujeme názory a postoje učitelů a spolužáků handicapovaného žáka na integraci.
Anotace v angličtině
The graduation thesis is about handicapped people, and their education possibilities. The aim of this project is especially enter on integrational education of handicapped children in comon primary schools. Afterwards about positives of integration and factors which influance successful intergation.
This project is dividend into four chapters, the first on is forced on definition, segmentation and classification of the handicap. In the second part we allude to possibilities of handicaped students aducation in our country and in abroad. In next part we described integrational education of handicaped chidren and teachers task in integrational education. The final part is about research study, where we investigate teachers and schoolmates views and their positions about integration handicapped students in comon class.