Diplomová práce zjišťuje, porovnává znalosti a zkušenosti s drogami u žáků 2. ročníků Střední zdravotnické školy Znojmo a Středního odborného učiliště Přímětická ve Znojmě. Charakterizuje drogovou závislost, její vznik a příčiny. Popisuje současný stav zneužívání návykových látek, zdravotní a sociální důsledky, podává přehled nejčastěji zneužívaných látek a jejich dělení skupin. Zabývá se problematikou drogové prevence, jejími možnostmi a způsoby, které jsou aplikované na středních školách ve Znojmě. Analýza a interpretace získaných dat vypovídá o zkušenostech žáků s drogami, v jakém prostředí dochází k jejich užívání, jaké jsou příčiny a také hovoří o možnosti vyhledávání odborné pomoci. Tato diplomová práce by měla podat zpětnou vazbu a informace o drogové problematice, které by mohly pomoci školním metodikům, výchovným poradcům a pedagogům ke zkvalitnění jejich činnosti v oblasti drogové prevence na středních školách.
Anotace v angličtině
This diploma thesis finds out, confronts knowledge and experience with drugs at the pupils of the second grades of Secondary School for Nurses in Znojmo and Secondary Vocational School Přímětická in Znojmo. It characterizes drug addiction, its emergence and reasons. It describes present state of misuse of habit forming substances, health and social consequences it summarizes the most often misused substances and their division into groups. It deals with the problems of drug prevention, their possibilities and practices applied at the secondary schools in Znojmo. The analysis and interpretation of the gained data testifies to pupils´ experience with drugs, the environment of thein usage, what are the causes and it also speaks about the possibility to find out expert assistance. This diploma thesis should submit the feedback and information about the drug problems, which could help to school methodologists of prevention , careers masters and educationalists to improve the quality of their activities in the area of drug prevention at secondary schools.
drug addiction, drug, habit forming substance, prevention, school methodologists of prevention, preventive programmes
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce zjišťuje, porovnává znalosti a zkušenosti s drogami u žáků 2. ročníků Střední zdravotnické školy Znojmo a Středního odborného učiliště Přímětická ve Znojmě. Charakterizuje drogovou závislost, její vznik a příčiny. Popisuje současný stav zneužívání návykových látek, zdravotní a sociální důsledky, podává přehled nejčastěji zneužívaných látek a jejich dělení skupin. Zabývá se problematikou drogové prevence, jejími možnostmi a způsoby, které jsou aplikované na středních školách ve Znojmě. Analýza a interpretace získaných dat vypovídá o zkušenostech žáků s drogami, v jakém prostředí dochází k jejich užívání, jaké jsou příčiny a také hovoří o možnosti vyhledávání odborné pomoci. Tato diplomová práce by měla podat zpětnou vazbu a informace o drogové problematice, které by mohly pomoci školním metodikům, výchovným poradcům a pedagogům ke zkvalitnění jejich činnosti v oblasti drogové prevence na středních školách.
Anotace v angličtině
This diploma thesis finds out, confronts knowledge and experience with drugs at the pupils of the second grades of Secondary School for Nurses in Znojmo and Secondary Vocational School Přímětická in Znojmo. It characterizes drug addiction, its emergence and reasons. It describes present state of misuse of habit forming substances, health and social consequences it summarizes the most often misused substances and their division into groups. It deals with the problems of drug prevention, their possibilities and practices applied at the secondary schools in Znojmo. The analysis and interpretation of the gained data testifies to pupils´ experience with drugs, the environment of thein usage, what are the causes and it also speaks about the possibility to find out expert assistance. This diploma thesis should submit the feedback and information about the drug problems, which could help to school methodologists of prevention , careers masters and educationalists to improve the quality of their activities in the area of drug prevention at secondary schools.