Diplomová práce se zabývá zjišťováním pedagogické péče o zdravé prostředí na školách. V teoretické části se zabývá pojmem zdraví obecně, mapuje různé pohledy na pojetí zdraví v soudobé společnosti. Vysvětluje pojmy globální a komunitní zdraví, zdravou výuku. Vysvětluje teoretická východiska programu Zdravá škola. Dává do souvislosti výuku ke zdraví s prostředím a klimatem škol.
Empirická část práce srovnává vzdělávací programy zdravé školy se školami, kde nepracují podle programu Zdravá škola. Průzkum mapuje pedagogickou péči o zdravé prostředí na školách a srovnává ji se zásadami zdravé výuky a výchovy ke zdraví.
Anotace v angličtině
Dissertation Annotation: Pedagogical care of Healthy Environment of Schools. It deals with term of health in general in its theorical part. It maps different views of health conception in contemporary society. It explains term such as global and community health, healthy method of teaching. It tries to plot educational school programme. It explains theorical basis of Healthy school programme. It puts teaching about health in connection with environment and school climate. Empirical part of dissertation compares educational programme of Healthy school with those that don´t use this programme. The survey maps pedagogical care of healthy environment at school and compares it with principles of style and health education.
Klíčová slova
zdraví, pohoda prostředí, pozitivní sociální klima, individuální přístup, zdravé sociální vztahy, zdravá škola, pedagogická péče, zdravý životní styl, kvalita života, výchova ke zdraví, vzdělávací program školy, sociální prostředí, klima třídy, podpora zdraví
Klíčová slova v angličtině
health, cosy environment, positive social clime, individual aproach, healthy social relations, healthy school, pedagogical care, healthy life style, quality of life, health education, the school aducation programme, social environment, climate in the classroom, health promotion
Rozsah průvodní práce
114 s., 2s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá zjišťováním pedagogické péče o zdravé prostředí na školách. V teoretické části se zabývá pojmem zdraví obecně, mapuje různé pohledy na pojetí zdraví v soudobé společnosti. Vysvětluje pojmy globální a komunitní zdraví, zdravou výuku. Vysvětluje teoretická východiska programu Zdravá škola. Dává do souvislosti výuku ke zdraví s prostředím a klimatem škol.
Empirická část práce srovnává vzdělávací programy zdravé školy se školami, kde nepracují podle programu Zdravá škola. Průzkum mapuje pedagogickou péči o zdravé prostředí na školách a srovnává ji se zásadami zdravé výuky a výchovy ke zdraví.
Anotace v angličtině
Dissertation Annotation: Pedagogical care of Healthy Environment of Schools. It deals with term of health in general in its theorical part. It maps different views of health conception in contemporary society. It explains term such as global and community health, healthy method of teaching. It tries to plot educational school programme. It explains theorical basis of Healthy school programme. It puts teaching about health in connection with environment and school climate. Empirical part of dissertation compares educational programme of Healthy school with those that don´t use this programme. The survey maps pedagogical care of healthy environment at school and compares it with principles of style and health education.
Klíčová slova
zdraví, pohoda prostředí, pozitivní sociální klima, individuální přístup, zdravé sociální vztahy, zdravá škola, pedagogická péče, zdravý životní styl, kvalita života, výchova ke zdraví, vzdělávací program školy, sociální prostředí, klima třídy, podpora zdraví
Klíčová slova v angličtině
health, cosy environment, positive social clime, individual aproach, healthy social relations, healthy school, pedagogical care, healthy life style, quality of life, health education, the school aducation programme, social environment, climate in the classroom, health promotion