Tato diplomová práce pojednává o leváctví jako sociálním handicapu. V teoretické části se čtenáři mohou seznámit s poznatky o biologii a fyziologii leváctví, o tom, jak to bylo s leváctvím v historii a také jak rozpoznat leváctví u svého dítěte. V další kapitole je možné se dočíst o výchově leváků a problémech, s nimiž se může levák v průběhu svého života setkat a které mohou být jak praktického charakteru (nástroje, pomůcky apod.), tak se může jednat o různé společenské komplikace.
V praktické části této práce je zpracován malý výzkum, týkající se vztahu dítěte leváka a jeho spolužáků. Také zde mohou najít jak rodiče dětí - leváků, tak i pedagogové a vychovatelé skupin žáků, v nichž je členem levák, odpovědi na některé otázky týkající se přístupu k levákům. Mohou zde rovněž porovnat své praktické zkušenosti s výchovou a vzděláváním leváků a přečíst si o zkušenostech některých dalších rodičů a pedagogů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with left-handedness as a social handicap.
In the theoretical part readers can learn about biology and physiology of left-handedness, about history of left-handedness, and how it can be diagnosed
in one´s child. In the next chapter you can read about upbringing of left-handed persons and about some troubles, which a left-handed person can face in their lives and which can be both practical nature (tools, utensils ... etc.) as well as social
complications.
The practical part deals with a small research of relantionship between
left-handed child and their schoolmates. Both parents of these children and teachers or educators of groups of children, where there is a left-handed person can also find answers to some of theirs questions about the approach to left-handed persons. They can compare thein practical experience with upbringing and education of left-handed children and read about experince of some other parents and teacher.
Tato diplomová práce pojednává o leváctví jako sociálním handicapu. V teoretické části se čtenáři mohou seznámit s poznatky o biologii a fyziologii leváctví, o tom, jak to bylo s leváctvím v historii a také jak rozpoznat leváctví u svého dítěte. V další kapitole je možné se dočíst o výchově leváků a problémech, s nimiž se může levák v průběhu svého života setkat a které mohou být jak praktického charakteru (nástroje, pomůcky apod.), tak se může jednat o různé společenské komplikace.
V praktické části této práce je zpracován malý výzkum, týkající se vztahu dítěte leváka a jeho spolužáků. Také zde mohou najít jak rodiče dětí - leváků, tak i pedagogové a vychovatelé skupin žáků, v nichž je členem levák, odpovědi na některé otázky týkající se přístupu k levákům. Mohou zde rovněž porovnat své praktické zkušenosti s výchovou a vzděláváním leváků a přečíst si o zkušenostech některých dalších rodičů a pedagogů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with left-handedness as a social handicap.
In the theoretical part readers can learn about biology and physiology of left-handedness, about history of left-handedness, and how it can be diagnosed
in one´s child. In the next chapter you can read about upbringing of left-handed persons and about some troubles, which a left-handed person can face in their lives and which can be both practical nature (tools, utensils ... etc.) as well as social
complications.
The practical part deals with a small research of relantionship between
left-handed child and their schoolmates. Both parents of these children and teachers or educators of groups of children, where there is a left-handed person can also find answers to some of theirs questions about the approach to left-handed persons. They can compare thein practical experience with upbringing and education of left-handed children and read about experince of some other parents and teacher.